emu sp12 reparatie

cuba7000

Ouwe rot
zal het verhaal v/d sp12 toelichten

sp12 bestaat uit een erpom gedeelte en een user sample gedeelte

zit een batterij in die de user samples moet bewaren,

nou dat gebeurt niet ik heb de batterij al vervangen door een vergelijkbaar exemplaar volgens de elektronika winkel ,maar dat werkt niet, nu zijn er zelfs wat ergere dingen bijgekomen

normaal kan je in een 2.5 sec samplen nu maar 2.2

als ik sample geeft de sample 1 sec goed geluid dan halve sec hoge piepachtig en dan weer stukje normaal,

nog iets geks wat ik helemaal niet snap ,bij de sample instellingen kan ik normaal pre- gain instellen op 00db of 20 db of 40 db
nu alleen nog maar op 19 db en 39 db ????,

dat werkt verder wel goed wordt harder en zachter

ik heb al op de printplaat gekeken en zitten nattuurlijk heelveel mem chips,op en voor elke chip zit een klein elco,tje, viel me op dat het bij een mem chip er eentje uit was

zou dat het kunnen zijn,....

iemand suggestie, ik heb de reperatie mannen hier op het forum al gemaild

maar je weet nooit wat voor tips er binnenkomen

ok er zijn al wat dingen opgelost, een totale reset gedaan:)

kan gewoon weer 2.5 sec samplen en 19db en 39 db is ook gelukkig verdwenen

maar helaas is uitval van 1 sec sampletijd er nog wel, ik vermoedt een aantal defecte memmory chips

het zijn deze chips >> mb8464-15l << , weet iemand of die ook
in oude commodore,s etc (beetje dezelfde tijd 1984 )zitten of ergens anders

kan bij forat wel een hele nieuw turbo kit bestellen maar is best prijzig

Als die ic niet nieuw te krijgen is. Dan zou je ook kunnen kijken naar bv een rack sampler uit de zelfde tijd van emu of een toetsen versie :) Die troep is makkelijk goed koop te krijgen. Moeten wel die onder delen er in zitten.

Ik heb er geen ervaring in.

Ik heb ff de datasheet opgezocht van die chip en kan je dus gelijk vertellen dat deze NIET in een commodore of andere homecomputer uit die tijd zit.

Ik denk dat je met een hoop pin-compatible 8kx8 SRAMs een eind komt. Bijvoorbeeld met de veel gangbaardere 6264.

De meeste "home computers" gebruikten DRAM, dus daar valt inderdaad niks te halen. Ook niet nodig, want SRAM is echt spotgoedkoop.

Dan zou je ook kunnen kijken naar bv een rack sampler uit de zelfde tijd van emu of een toetsen versie Die troep is makkelijk goed koop te krijgen. Moeten wel die onder delen er in zitten.

EMU keyboard samplers uit dezelfde tijd zijn niet goedkoop (dan praat je over de Emulators namelijk). En min of meer heiligschennis om die te slopen. De latere EMAX'en gebruiken DRAM.

Maar het is gewoon een standaard SRAM chip, dus niet te moeilijk over doen... Ik heb hier bijvoorbeeld wat Böhm expanders waarbij de MB8464 en de 6264 door elkaar gebruikt worden. Werken beide prima.

Mocht je het zeker willen weten en een keer in de buurt van Vleuten zijn; ik heb nog 9 stuks 6264 liggen, allemaal 150ns (wat de jouwe is) of sneller. Kun je gelijk checken. En anders heb ik dus sowieso een echte MB8464-15 uit een Böhm.

Ik denk dat je met een hoop pin-compatible 8kx8 SRAMs een eind komt. Bijvoorbeeld met de veel gangbaardere 6264.

De meeste "home computers" gebruikten DRAM, dus daar valt inderdaad niks te halen. Ook niet nodig, want SRAM is echt spotgoedkoop.

EMU keyboard samplers uit dezelfde tijd zijn niet goedkoop (dan praat je over de Emulators namelijk). En min of meer heiligschennis om die te slopen. De latere EMAX'en gebruiken DRAM.

Maar het is gewoon een standaard SRAM chip, dus niet te moeilijk over doen... Ik heb hier bijvoorbeeld wat Böhm expanders waarbij de MB8464 en de 6264 door elkaar gebruikt worden. Werken beide prima.

Mocht je het zeker willen weten en een keer in de buurt van Vleuten zijn; ik heb nog 9 stuks 6264 liggen, allemaal 150ns (wat de jouwe is) of sneller. Kun je gelijk checken. En anders heb ik dus sowieso een echte MB8464-15 uit een Böhm.

Ik bedoelde ook een emax slopen en geen Emulators die zijn veel te cool :)

Ik bedoelde ook een emax slopen en geen Emulators die zijn veel te cool :)

Zekers.
De Emax I weet ik het niet (zeker) van, maar de Emax II gebruikt zeker weten DRAM chips. Lag er gister nog eentje open hier.

Maar goed, een 6264 kost $2,90 bij Futurlec. Daar koop je geen andere sampler voor, zelfs al zouden daar de juiste chips in zitten.

checken bij jou is een aangename optie..

vindt dat checken alleen ingewikkeld, niet eruit en inhalen, heb ik al gedaan en dan husselen zeg maar en dan op een ander plek er weer in, kijk of het probleem verschuift

...maar om erachter komen welke het nou precies defekt zijn,, zou je dat kunnen meten?

verkoop jij evt je 6264,s ?

voor sound memmory 24 totaal MB8464 dat wel,maar volgens etaoin maakt dat niet uit

nog even wat proefjes gedaan na die totale reset

eerste sample 2.5 sec gaat goed .. maar dan 2e sample 2.5 sec 1 sec goed 1 sec geluid weg 0,5 sec weer geluid

dit veranderd niet als de chips door elkaar hussel

zou bijna zeggen dat dan niet goed contact maakt,

er mist bij een v/d voetje een piepklein elco,tje zou dat iets kunnen zijn

zitten bij alle 23 dezelfde elcotjes en bij 1 tje niet?

ok..repareerders.. twiki en boemstak reageren niet , saint eric heeft het te druk met de arpjes

zijn hier nog meer mensen die hier iets mee zouden kunnen

-defekt ergens bij het geheugen
-defekt omtrent de batterij

ik heb wel de service manual

werkt verder prima

Ja, iemand had alle ontkoppelcondensators vervangen en hier en daar een beetje teveel tin gebruik, waardoor één van de chip enable lijnen doorverbonden zat met de +5V.

Waarom iemand besluit alle keramische ontkoppelcondensatoren te vervangen en daarnaast alle tantaal en elco te laat zitten is me een raadsel trouwens...

Ja, iemand had alle ontkoppelcondensators vervangen en hier en daar een beetje teveel tin gebruik, waardoor één van de chip enable lijnen doorverbonden zat met de +5V.

Waarom iemand besluit alle keramische ontkoppelcondensatoren te vervangen en daarnaast alle tantaal en elco te laat zitten is me een raadsel trouwens...

die had de kok horen fluiten , maar die wist niet waar de lepel hing...........

:okdan:

Back