Roland FP4 en de RD 700 SX (stagepianos)

Ethan39

Nieuwkomer
Kent iemand beide stagepianos?

Heeft de FP4 dezelfde piano sound als de RD 700 SX?

Hier gaat het mij om, namelijk. Ik speel het liefst piano, dus moet die klank echt goed zijn. Synthesizers, nee dank je wel. Dus alleen adviezen geven over stagepianos.

Wat ik tot nu toe heb gehoord (op Youtube) zijn de:

Yamaha DGX-630 64 pol.
Yamaha P-85 64 pol.
Yamaha NP-30 32 pol. (niet te vergelijken waarschijnlijk)

Roland RD300GX 128 pol.
Roland FP-4 128 pol.
Roland FP-7 128 pol.

Casio Privia PX130 (32 pol.?)

Als ik een merk over het hoofd zie, een die net zo goed of beter klinkt, laat het me weten.

Ik ben nu heel erg overtuigd van de Roland FP4...lijkt me een enorm goeie piano. Die heeft GM 2, 128 polyphonie etc. en klinkt retegaaf. Vind de Roland sound ook beter dan Yamaha...speel toch vaker pop dan klassiek. Met klassiek is Yamaha misschien wat beter. Mijn motto is: Als Elton John er goed op klinkt dan is dat wat ik wil hebben.

Mijn budget is tot 1200 euro.

Ik zeg: proberen in de winkel!
Ik ken beide Rolands niet heel goed.
RD700SX is wat uitgebreider qua sounds dan de FP4. Maar FP4 heeft een prima piano, als het je daar alleen om gaat... RD300GX is ook te overwegen!
Ikzelf zou, als het puur om pianosound gaat, voor de Yamaha CP33 gaan. Vind ik verreweg de beste piano voor jouw budget.

Voor een goede stage piano zou ik kiezen voor de Yamaha CP300. Degelijk gebouwd en blijft in iedere muziekstijl goed overeind. Het alternatief is de Vpiano van Roland, maar die is wel heel duur...

Ja, tegen de tijd dat ik een besluit neem ga ik toch in de winkel kijken.

De Yamaha CP-33 klinkt ook erg goed, zag ik op Youtube. Die kende ik nog niet. Bedankt voor de tip.

CP-300 is ietsje duurder helaas

Blijft moeilijk, kiezen tussen Roland en Yamaha.

Ik gebruik al jaren de Roland 700 stage piano's (RD gehad, en nu de SX).
Het klinkt misschien gek maar ik vind de pianoklank van mijn 700SX de laatste tijd niet meer mooi klinken, erg schel, soms zelfs afschuwelijk. Snap er niets van, gebruik dit ook al heel lang in combinatie met HK audio en A&H mengtafel dus daar is ook niets aan veranderd. Hebben meer mensen die ervaring met Roland piano's na een paar jaar gebruik ??

Ik gebruik al jaren de Roland 700 stage piano's (RD gehad, en nu de SX).
Het klinkt misschien gek maar ik vind de pianoklank van mijn 700SX de laatste tijd niet meer mooi klinken, erg schel, soms zelfs afschuwelijk. Snap er niets van, gebruik dit ook al heel lang in combinatie met HK audio en A&H mengtafel dus daar is ook niets aan veranderd. Hebben meer mensen die ervaring met Roland piano's na een paar jaar gebruik ??

Lijkt me stug dat een digitale sound uit zichzelf van karakter kan veranderen. Misschien eerder je speakers die dat doen, maar niet je sounds in je piano.

Er zijn mensen die zweren bij de Kawai's, zij het de MP5 dan wel de MP8. Hoe die zich verhouden tot de hiervoor genoemden weet ik echter niet.

Heb ervaring met de FP7 (uitgebreidere FP4, maar zelfde pianosounds?) en een beetje met de Kawai MP5, vind zelf de FP4/7 erg mooie pianosounds hebben, wel erg zware toetsen. De Kawai heeft vrij lichte toetsen. Ik weet niet wat je zelf het fijnst vindt, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk.

Back