Voor de Aphex Twin kenners...

Origineel geplaatst door jostiii
Hoe kun je anders de nuances aanbrengen zodat er echt een foto-achtig-iets ontstaat.

door andersom te werken.. met een programmatje dat je bitmap omzet naar geluid, en als je dat geluid analyseerd dat zie je de bitmap terug..

weer een illusie minder :P

De bouncing ball klinkt als een simpele delay die met MIDI wordt bestuurd (delay tijd en feedback).. kan natuurlijk ook een gekke sample-retrigger actie zijn... of een maffe supercollider constructie die sample-retriggering combineert met zo'n dynamische delay.. er zijn volgens mij 100en manieren om zo'n sound te maken.. 't blijft een goeie track natuurlijk (vette hihats!!!)..

Afx deed/doet veel met supercollider.. hij zat een paar jaar terug ook actief op de mailing list van supercollider... onder de naam 'eric_hard_jams' heheh... een anagram van zn eigen naam.. echt een anagramfreak,die richard (check de titels van de tracks op de hangable autobulb ep's, zelfs hangable autobulb zelf is een anagram van analogue bubblebath..)

en tja...jammer dat vibert die track uit het begin van de clip van windowlicker nooit online heeft gezet... ook al heeft hij hier onlangs veel zeldzame tracks van m geplaatst:
http://brainwashed.com/vibert/sounds/

Er zijn een hele hoop manieren om een boiuncing ball te maken,
de meest gebruikte is denk ik degene die een sample met een
beetje stilte gebruikt, waar het loop-point wordt aangepast...

Je kan het ook met een modulaire synth, in deze thread heb ik er ooit een
gemaakt op de Clavia G2. (Patch opent ook in de demo versie).

Mvg.

CoolRunning

bouce

bouce

je zou ook je samples kort achter elkaar kunnen zetten en met je velocity in je sequencer werken
kep die bounce wel niet gehoord maar weet dat ik zulk soort chop en cut beats eigelijk programmeer
en dan pas in later stadium delaytjes en glitsjes gebruik

dit omdat je zo leert begrijpen hoe iets in elkaar steekt

Hoi,

Wat ik me afvraag is, om terug te komen op dat bouncing ball gedeelte, hoe is het het handigst om een loopje te nemen en realtime de looplengte aan te passen? Stel ik neem een basedrum met wat stilte erachteraan, en ik wil de loop-end parameter naar voren en naar achteren kunnen schuiven, hetzelfde met de loop start parameter.

Welk vst instrument/effect zou ik daar goed voor kunnen gebruiken? Of is er een goede manier om met de hand te programmeren? Ik gebruik Sonar als DAW.

Ik wil dit op vocalen en individuele geluiden toe kunnen passen, maar eventueel ook op REX loops bijvoorbeeld, indien mogelijk. Als iemand tips heeft, dan hoor ik dat graag!

Dank,

Jarno

Origineel geplaatst door Jarno
Hoi,

Wat ik me afvraag is, om terug te komen op dat bouncing ball gedeelte, hoe is het het handigst om een loopje te nemen en realtime de looplengte aan te passen? Stel ik neem een basedrum met wat stilte erachteraan, en ik wil de loop-end parameter naar voren en naar achteren kunnen schuiven, hetzelfde met de loop start parameter.

Welk vst instrument/effect zou ik daar goed voor kunnen gebruiken? Of is er een goede manier om met de hand te programmeren? Ik gebruik Sonar als DAW.

Ik wil dit op vocalen en individuele geluiden toe kunnen passen, maar eventueel ook op REX loops bijvoorbeeld, indien mogelijk. Als iemand tips heeft, dan hoor ik dat graag!

Dank,

Jarno

Niet echt een antwoord op jouw vraag, aangezien je Sonar gebruikt, maar met Live kan dit in ieder geval heel makkelijk.

Ik zit al tijden een trial sessie met live uit te stellen (overstapkriebels), misschien moet ik me er toch maar eens overheen zetten...

Kun jij me dan uitleggen hoe ik dit zou kunnen bereiken?

Mochten andere mensen ook goede tips hebben die wel op Sonar en eventuele VST's toepassing hebben, dan hoor ik dat graag!

Dank!

Dank voor de tip, ik kende glitch echter al, en als complement voor de effecten die die plugin biedt wil ik toch nog iets meer vrijheid en wat dieper gaan met de effecten.

Zo knip ik vaak nog steeds zelf een breakbeat aan stukken, en gebruik ik glitch voor wat puntjes op de i (reverse hits, filtering, timestretch). Toch wil ik nog iets doen met het loopen van vocalen, stel: ik heb een geluidsfragment uit een film, en dat wil ik dan vervolgens laten loopen. Daarnaast wil ik realtime de loop start en loop end kunnen verschuiven, bijvoorbeeld met een controller, zodat er 'over de loop heengeschoven wordt'. Met glitch kan dit niet, omdat glitch het binnenkomende signaal aanpakt, en niet een loopje dynamisch bewerkt. Ik kan er een soortgelijk effect mee bereiken, maar toch is het niet wat ik bedoel.

Reason's nn-xt heeft bijvoorbeeld die mogelijkheid, alleen de parameter laat zich niet automaten, wat echt balen is. Ik heb niet kunnen achterhalen of er ergens een vst instrument is dat wél de mogelijkheid biedt om dit te bereiken. Ik vind het zelf erg interessant om dit soort dingen te kunnen doen, en een effect dat dit tempo-synched kan, en vervolgens ook automation toestaat zou dus fantastisch zijn.

Iemand een idee?

direct wavesampler in fruity loops ( ontwikkeld door arguru ...zelfde kerel achter de disco dsp plugins ) automatiseerbare looppoints ..is voor zover ik weet de enige (soft ) sampler die dit kan
Het is natuurlijk ook interessant om de looppoints manueel aan te passen ...kwestie van een beettje human touch :)

directwavesampler kan dit ( zit bij fruityloops..xxl edition ....coder is arguru ..man achter dico dsp plugins )
Je kan ook manueel je looppoints manipuleren ...doe ik op mn hardwaresampler ..kwestie vbanwat human touch mee te geven ..maar anyway directwave is wat je zoekt voor realtime automation van de looppoints ...goeie softsampler ...filters klinken wat kut .;maar voor derest goed genoeg ...
je kan de plugin ook als vst gebruiken in andere prog's

Laatst gewijzigd:
je gebruikt gewoon een paar van die fsu(fuck shit up) plugins.....en nog wat plugins die met buffers kloten...

Heren, dank voor de uitleg! Dat van die plugins vind ik uitstekend advies, maar als je niet weet welke plugins je moet hebben, of hoe je een goede search moet formuleren op google, dan wordt het verrekte lastig een goede oplossing te vinden.

Wat betreft de human touch, ik wil met een sustained note de loop laten horen en cyclen, waarna ik met de hand (controller) de looppoints wil automatiseren. Dus de loop end naar achter en naar voren bewegen, hetzelfde met de loop start. Moet toch aardig menselijk gaan klinken hoop ik dan :)

Dus, op het gevaar af naar de bekende weg te vragen, welke plugins zijn geschikt voor het behalen van mijn doelstelling?

zoals ik al zei ' directwave ' sampler ...loop points zijn automatiseerbaar ..ook als vst te gebruiken
gecoded door r 'arguru ' ook bekend van de disco dsp plugins en de voorloper van renoise ,
is spijtig genoeg onlangs overleden
R.I.P.

http://www.renoise.com/board/index.php?showtopic=12965

als je je granulizer in flstudio op step zet kun je in de sequencer
zelf je start stop punten bepalen dit is allen niet te linken aan
een controller maar je leert wederom wel weer programmeren

waarom niet gewoon oud "holandsch" knippen en plakken (luie honden :) )

Back