Nordlead 1 vst editor

grappig blijf ik dat vinden...voor mij zou zo'n editor totaal weer ten koste gaan aan wat juist een Nord Lead zo interessant maakt: directheid, intuitief prgrammeren, je sound laten leven door terwijl je speelt aan de knoppen te draaien enz...dat is waar die bakken voor bedoeld zijn.

Maar goed, ieder z'n ding. Die Reakon Audio dingen schijnen wel te werken.

die directheid en inventief programmeren, is natuurlijk een feit maar gaat niet door zo'n editor verloren...
denk juist dat het icm met cubase en al de andere vst's juist prettiger is...

Mijn Nordlead staat namelijk op een afstand van meer dan een meter dus om nu constant heen en weer te rollen met die stoel :/ daar ben ik een beetje klaar mee. Nu kan ik wel weer heel de setting gaan veranderen maar dat is het me niet waard.

Ok nou denk dat ik vanavond maar deze ga aanschaffen dan ;)

Ik heb de laatste tijd contacten met Lanrosta, de ontwerper van het geheel, over de NordLead3, waarmee hij nog moet beginnen, al heeft hij die al meer dan een jaar geleden aangekondigd.
Op zich is de NordLead niet ontworpen om op deze wijze gebruikt te worden, sterker nog, de synth is bedoeld voor op het podium en niet in de studio. Je hebt een originele, een NordLead1, en daar is dat goed te merken. Nog nooit last gehad van dat vervelende 'left most Slot' regeltje? Waarom speelt'ie nou dat geluid...???
Goed, je kunt de SysEx op de computer opslaan, maar dat NordGen ook en dat is geen Vst, dus geen omgeving nodig, iets uitgebreider, helaas niet real time, maar via een commando knopje, maar ook 'gratis' en dat is voor ons Hollanders toch een toverwoord? :)

Zie http://nm-archives.electro-music.com/020_NordLead2/023_Miscellaneous/NordGenerator_Editor/
Er zit een bugje in...

Ik probeer die Lanrosta een librarian te laten ontwerpen, zo eentje waarbij je de SysEx via drag&drop gewoon kunt manipuleren, dus op de computer overzichtelijk Performances en Banks kunt samenstellen, uiterst nuttig voor de optredende muzikant...

En dan toch wel te bedenken dat de NordLead 15 jaar geleden op de Frankfurter Messe werd gepresenteerd en nog steeds als NordLead2X geproduceerd en verkocht wordt :)

Wout

Wout thanks!

Tja die Nordlead was inderdaad ook aangeschaft destijds om te gebruiken in een bandje waar ik in zat... ben na het opzeggen van de band overigens van key naar rack gegaan en ben er blij mee ;) maar qua programmeren van bijvoorbeeld de osc is het lastig aangezien je al snel te veel aan de knop draaid waardoor het compleet vern#%kt klinkt

maar zal die gratis versie ook eens checken ;)

wat die left most slot betreft, daar heb ik nog geen last van gehad!

... maar qua programmeren van bijvoorbeeld de osc is het lastig aangezien je al snel te veel aan de knop draaid waardoor het compleet vern#%kt klinkt
Je bedoelt de SemiTone knop van Osc2? Vooral als er ook wat FM in het spel is?
Draaien aan de SemiTone verandert de fase tussen de twee Oscillators. Zelfs zo dat het geluid van die set up bijna dooft... Tenminste, als je de knop weer naar de eerste stand terug wilt draaien. Maar dat doet een echte analoog ook!
wat die left most slot betreft, daar heb ik nog geen last van gehad!
Dan gebruik je waarschijnlijk vaak alleen Slot A :)

Wout

Je bedoelt de SemiTone knop van Osc2? Vooral als er ook wat FM in het spel is?
Draaien aan de SemiTone verandert de fase tussen de twee Oscillators. Zelfs zo dat het geluid van die set up bijna dooft... Tenminste, als je de knop weer naar de eerste stand terug wilt draaien. Maar dat doet een echte analoog ook!Dan gebruik je waarschijnlijk vaak alleen Slot A :)

Wout

klopt wat die SemiTone knop betreft> krijg dat pokke ding niet exact op -7 en dan kan ik wel gaan pielen met de fine tune knop maar dan nog... het doven van het geluid gaat zo nu en dan iets te snel naar mijn zin, ook al lijk je de knop minimaal te draaien dan nog... en ach mijn afgetrapte minimoog doet het toch net ff anders dan...

ja meestal gebruik ik inderdaad slot A ;)

Eigenlijk is dit een onderdeeltje van een groot artikel over de NordLead, maar het schrijven gaat niet bijster vlot (ben al een jaar bezig...), maar een paar truukjes...
Gebruik [Shift+LFO1-Wave form] en alles wat je verdraait laat zich zien in dat kleine LCDeetje.

Zet de SemiTone op de middenstand LCD: [63] maar ook [62] en [64], da's wat ruim...
Hopelijk staat de Patch al op 63.
Draai de SemiTone naar [55], dat is -7 halve tonen en stem bij met de FineTune.

Draai je nu weer terug naar [63], dan is je begin geluid veranderd wegens het verstemmen en waarom zou die oscillator weer netjes gelijk gaan lopen met oscillator1? Om die weer gelijk te krijgen druk even op Sync en wandel via de RM en de dubbele LEDs weer terug naar de beginstand waar de oscillatoren netjes gelijk lopen. De Sync laat alles weer tegelijk starten en dat blijft zo na het uitzetten er van.

Of begrijp ik het probleem niet goed?

Wout

Laatst gewijzigd:
Wout

Jij begrijpt het probleem prima! En geeft gelijk de oplossing ;) thanks man!!!

Kortom ik ga mijn nordlead helemaal opnieuw ontdekken :P

Mijn Giro rekening (dat bestaat niet eens meer...) is...

De NordLead is een prachtige synth, maar helaas vergezeld door de slechtste handleiding die ik ken. De synth wordt maar voor de helft gebruikt dan wat'ie eigenlijk kan.

Wout

hahaha nou als je nog meer tips en tricks hebt...

het feit is inderdaad dat die manual een draak is! Er zullen hier vast wel mensen zijn die hem helemaal lezen en de opmerking rtfm komen! Maar feit is dat je op een gegeven moment niet meer weet wat er 2 pagina's eerder beschreven staat... Kortom een tyfus ding waardoor je inderdaad de Nordlead al snel weg wil doen! Gelukkig weet ik wel iets en kan ik er genoeg mee... maar toch zo leren we altijd weer wat bij!!!

giro 00001?

... giro 00001?
Nou, niet zo belangrijk, eigenlijk.
Maar als je wat terug wilt doen, het volgende: het artikel wordt best wel omvangrijk, beduidend groter dan de handleiding, maar dat zal wel te verwachten zijn. Naast al bestaande teksten, zoals besprekingen uit de vakpers, zaken over hoe de NL eigenlijk als idee gemaakt is, vooral het concept van het optreden er mee. Daar zit veel meer in dan veel muzikanten denken. Performances betekenen voor hen meerdere geluiden tegelijk, maar eigenlijk is het een mode die snelle wisselingen on stage mogelijk maakt.
Maar het synthese deel is ook erg interessant. Naast het truukje van de Sync hier boven kan je een erg leuke granulaire synthese techniek toepassen die erg verrassende geluiden oplevert, niet alleen atonaal, zoals gewoonlijk, maar ook zeer goed melodieus bruikbaar.
En een deel wat ik probeer van de grond te krijgen is een stuk presentatie van geluiden/Programs. Wat ik voor me zie is het volgende: gebruikers, die wel verder gaan dan alleen factory presets, kiezen drie tot hooguit vijf eigen Patches uit, die ze zelf erg leuk of interessant vinden, het liefst met een mp3tje van hoogstens 10 seconden. Die worden dan geanalyseerd. Ik wil er niet graag de Wout show van maken...
Zin om mee te werken?

Wout

Wout, welke Nord Leads doen er dan allemaal mee in je artikel? Allemaal?
Alleen de NL3 niet. Het gaat om het 1995 concept en de directe opvolgers ervan, de NL2 en NL2X. Key en Rack versies. Daar zitten toch wat verschillen in, want niet alles kan op een Rack, helaas...

Wout

Laatst gewijzigd:
Ik zit zelf sterk te denken aan een Nord Rack 2x. Zie ik een belangrijke feauture over het hoofd dat daar niet opzit tenopzichte van de lead? Op de toetsen,mod wheel en picthcontroller (kan neem ik aan wel via midi) na dan?

Ik zit zelf sterk te denken aan een Nord Rack 2x. Zie ik een belangrijke feauture over het hoofd dat daar niet opzit tenopzichte van de lead? Op de toetsen,mod wheel en picthcontroller (kan neem ik aan wel via midi) na dan?
Wat ga je er mee doen? De toetsen zijn niet te vervangen door middel van een Midi kanaal…

Een voorbeeld, ook niet in de handleiding beschreven. Als een Slot actief is, dus de LED is aan (of knippert), dan reageert dat Slot op de toetsen. Speel je nu een akkoord of een loopje met de Arpeggiator, dat hou je even vast en schakelt vervolgens het Slot naar in-actief, dan bewaart het Slot de info en staat dan in een soort van Hold. Local is dan ook niet meer mogelijk, dus welke knoppen je draait, daar gebeurt niets meer dan wat je er eerst ingestopt hebt. Dat kan je met de andere Slots ook doen, behalve het laatste, dat blijft actief en Local on, dus volledig bespeelbaar en de andere zijn dan begeleiding. Dat kan ook een Percussion mode zijn met running Arps, dus een ritme… Interessant is dat een Sustain pedaal, simpel door de polariteit te wisselen onder het spelen, dit ook kan doen, terwijl een ander Slot met een Program zonder Sustain er dan buiten valt, want die reageert niet op het pedaal. Dit is handig als je LFO2 voor het Filter wilt gebruiken en dan geen beschikking over de Hold functie hebt, want dan moet de Arpeggiator aanstaan. Natuurlijk, een sequencer programma kan het Filter via de CC’s bedienen, maar de NordLead kan dit zo ook op het podium.

Midi is altijd actief, ook al is het Slot zelf dat niet. Het bovenstaande gaat niet meer op.

Met een key versie kan je eenvoudig Midi en het keyboard tegelijk gebruiken. Maar dan zit je wel aan een ander apparaat vast…

Wout

Nog een truukje...

Osc2 de KBD Track uitzetten en dan de SemiTone laag zetten. Via de FM amount kan Osc2 als een Pitch control LFO worden gebruikt voor Osc1. Vooral met een Pulse (breedte verstelbaar) kunnen complexe ritmische effecten bereikt worden samen met LFO1 en de Arpeggiator.
Dit werkt ook in Percussion mode.

Oh ja, deze´LFO´ heeft een andere zaagtand dan LFO1, natuurlijk...

Wout

Hoi Wout,

Toch handig zo'n online handleiding ;)

Ik wil hem gebruiken puur in een thuis "studio". Dus zeker niet als live performer. Ik zal de Nord dan ook aansturen via of een sequencer op de computer of via een masterkeyboard (Yamaha CS6x). Ik zorg er dan voor dat deze bij elkaar staan, zodat ik eenvoudig kan spelen en aan de knoppen van de Nord Rack kan draaien om patches te maken etc. Eigenlijk werk ik nu zo ook met mijn Nova. Ik speel op de Yamaha en probeer nieuwe geluiden te maken op de Nova. Ik voel dit niet als belemmering. Leuke is dat de Yamaha ook Aftertouch heeft en de Nord volgens mij niet. Soms werk ik ook vanuit de sequencer waar ik dan een loop maak en via midi constant een aantal noten uitstuur (met vaste intervallen) en dan vanuit (bv) de init patch een nieuwe klank maken. Dit werkt voor mij vaak het beste.

De rack heeft voor mij het voordeel van de ruimte en de prijs. Aan de andere kant vind ik wel dat bij de Lead alles wel op elkaar is afgestemd. Maar ik haal vooral mijn lol uit het spelen met de synths en draaien aan de knoppen en zonder altijd maar de PC aan te moeten zetten. DIt is ook waarom ik graag hardware gebruik. Aangezien de Nord altijd een enorme aantrekkingskracht heeft op mij denk ik er toch sterk aan om toch een hopelijke langdurende relatie aan te gaan met zo'n rood monster.

Nou, niet zo belangrijk, eigenlijk.
Maar als je wat terug wilt doen, het volgende: het artikel wordt best wel omvangrijk, beduidend groter dan de handleiding, maar dat zal wel te verwachten zijn. Naast al bestaande teksten, zoals besprekingen uit de vakpers, zaken over hoe de NL eigenlijk als idee gemaakt is, vooral het concept van het optreden er mee. Daar zit veel meer in dan veel muzikanten denken. Performances betekenen voor hen meerdere geluiden tegelijk, maar eigenlijk is het een mode die snelle wisselingen on stage mogelijk maakt.
Maar het synthese deel is ook erg interessant. Naast het truukje van de Sync hier boven kan je een erg leuke granulaire synthese techniek toepassen die erg verrassende geluiden oplevert, niet alleen atonaal, zoals gewoonlijk, maar ook zeer goed melodieus bruikbaar.
En een deel wat ik probeer van de grond te krijgen is een stuk presentatie van geluiden/Programs. Wat ik voor me zie is het volgende: gebruikers, die wel verder gaan dan alleen factory presets, kiezen drie tot hooguit vijf eigen Patches uit, die ze zelf erg leuk of interessant vinden, het liefst met een mp3tje van hoogstens 10 seconden. Die worden dan geanalyseerd. Ik wil er niet graag de Wout show van maken...
Zin om mee te werken?

Wout

hmm er zijn vast wel wat sounds presets die bewerkt zijn... ik zal eens wat oude tracks opzoeken tzt! Weet niet over welke termijn je het hebt! Maar er zijn een aantal sounds die dik genoeg zijn, althans interessant...

Zit nu wel even in een periode waarbij ik niet echt heel veel tijd heb... moetn namelijk een aantal tracks afgemaakt worden voor een release...

Back