Mac Mini als VST-Computer on stage?

Scippy

Stamgast
Zou een Mac Mini met Mainstage kunnen functioneren als een volledige VST host computer met low-latency?

Hangt er toch echt vanaf hoeveel en wat je er precies op gaat draaien.

Ik draai Akoustik Piano en Albino3 met Ableton Live 6 prima op m'n 3 jaar oude MacBook 2,0 ghz 2gb.

What about beeldscherm? Geluidskaart is ook wel belangrijk...

Welke geluidskaart gebruik jij er bij dan?

het is trouwens niet zo dat ik meteen zo'n setup wens, maar het leek me interessant om te kijken naar de mogelijkheden met een 'low-budget' mac. Omdat mac toch wel bekent staat om z'n stabiliteit en vaak gebruikt wordt in de muziek.

Ik heb een Presonus FireBox.
Zowel voor opnames, thuis of waar dan ook, als voor keys op het podium. Werkt top!

Is een leuke optie. Maar complex gezien benodigdheden als externe muis, toetsenbord en beeldscherm. En dan heb je ook nog de nodige kabels en zooi voor aansluiten van apparatuur en audio.

Ehm...VST computer dan bedoel je dat je er (ieeeeeek) Windhoos op zet?
Dus als Microsoft ikspee of viesta peecee?
Of wil je een VST host onder OsX draaien?
In ieder geval ben ik het met bodo eens, ik heb ook met jouw gedachte gespeeld maar uiteindelijk heb ik toch gewoon een macbook gekocht. Is inderdaad iets duurder maar je kunt natuurlijk ook tweedehands een bookie kopen...

Ja het wordt gedaan, ik heb iemand gezien met 2 mac-mini's op het podium waarvan 1 als backup. Gelezen in FutureMusic als ik het goed heb.

Ehm...VST computer dan bedoel je dat je er (ieeeeeek) Windhoos op zet?
Dus als Microsoft ikspee of viesta peecee?
Of wil je een VST host onder OsX draaien?
In ieder geval ben ik het met bodo eens, ik heb ook met jouw gedachte gespeeld maar uiteindelijk heb ik toch gewoon een macbook gekocht. Is inderdaad iets duurder maar je kunt natuurlijk ook tweedehands een bookie kopen...

VST ix toch niet windows only zover ik begrijp? Wel moet het speciaal of als windows of als mac vst gecompileerd zijn. VST voor windows draaien niet op macs en omgekeerd...

Wellicht zou je dit kunnen overwegen, maar dan met een Mac Mini d'r in gepropt.

Zou een Mac Mini met Mainstage kunnen functioneren als een volledige VST host computer met low-latency?

Zeker. Ik gebruik zelf een witte Macbook met 2.4Ghz processor en Mainstage 2. Ik heb alleen het geheugen uitgebreidt van 2 naar 4Gb. Is niet strict noodzakelijk maar is wel aan te bevelen als je veel patches of complexe gebruikt. Extra geheugen kost je een paar tientjes, en koop geen Apple maar Kingston, bespaart je een berg geld. Ik zou wel een goeie audio interface kopen, maar daar is, afhankelijk van de hoeveelheid inputs/outputs natuurlijk veel keuze in.

Zit Mainstage 2 nou alleen in Logic Studio? Of kun je dat ook los kopen?

Zit Mainstage 2 nou alleen in Logic Studio? Of kun je dat ook los kopen?

Yep, alleen in Logic Studio, je kunt het niet loskopen. Mainstage is gewoon een uitgebreide live mixer en een 19" rack met synth- en effect plugins. Je hebt dus alleen de Logic channels strips, alle overige tra-la-la die je live toch niet gebruikt hebben ze er uitgelaten. Werkt echt heel goed, en goedkoop als je ziet wat er allemaal aan bruikbare plugins meegeleverd wordt.

goedkoop als je ziet wat er allemaal aan bruikbare plugins meegeleverd wordt.
Is er ergens een overzicht beschikbaar van die plugins die standaard bij Logic worden meegeleverd (en dus in Mainstage 2 beschikbaar zijn)?
Sjaak :P?

Dit had ik als geraadpleegd, het was geen impulsieve, onvoorbereide vraag. Maar die info is niet echt volledig.

Thanks! Natuurlijk... de manuals...
Alleen ik mis een akoestische piano. Ik heb 1x met een MacBook met Mainstage (1 of 2 weet ik niet) gespeeld en kan me herinneren dat daar een prima akoestische piano in zat.

Back