hoe maak je goeie muziek?

Muziek maken is oorlog! Verwacht niet dat het makkelijk is een goede track te maken. Daar gaat fucking veel tijd inzitten. Hoe simpel het nummer ook klinkt uiteindelijk. Bikkelen, doorwerken en jezelf motiveren om iets af te maken! No one said it was gonna be easy!

Ik werk altijd aan 1 track tegelijk (analoge mixer hè...). Maar voordat ik daaraan begin bounce ik 30 ideeën rond.
Eentje blijft dan steken door een bepaalde sample, bassline of whatever.

Dobre heeft helemaal gelijk. Werkt 't? Dan is het goed. Heb je iets waar je heel trots op bent en uren aan geploeterd hebt? Maar werkt 't niet in de track? Weg ermee. Hard zijn voor jezelf!

Oja....of je koopt Magix Musis Maker. Volgens de reclame heb je dan gelijk een hit.

Origineel geplaatst door sander
Jep, heb ik ook last van. Ik heb altijd zo de basis ingrienten klaar, maar dan mis ik dus nog een paar geluiden en als ik dan constant de geluiden hoor die ik al wel gemaakt heb, ga ik die na zoveel tijd weer wijzigen. En dat blijft dus doorgaan.

Ook is het vaak zo, dat ik denk nauw maar eens een electronummertje proberen en als ik dan even bezig ben, denk ik van hee een house beat eronder is ook wel cool. En al het een vrolijk nummertje lijkt te worden en ik druk per ongeluk op een string, denk ik hee das veel cooler en dan wordt het weer een nummer met een vage atmosfeer.

Ik kan niet vasthouden aan iets. Een vette bassline klinkt het eerste uur vet, soms nog langer, maar daarna wil je ineens weer wat anders. Schiet dus echt niet op :(

Ik sta dus meestal de hele avond te jammen en dan komen er de meeste gave dingen langs, maar aan het einde van de avond heb ik nog steeds geen 1 ding opgenomen.

Kraftwerk anyone? die hebben 1 nummer dat nonstop wijzigt ;)

Origineel geplaatst door sander
Ik sta dus meestal de hele avond te jammen en dan komen er de meeste gave dingen langs, maar aan het einde van de avond heb ik nog steeds geen 1 ding opgenomen.

Dat overkomt mij ook weleens. Is ook niet erg. Maar wat ik nu altijd doe: is de sequencer zonder quantize mee laten lopen als ik een leuk akkoorden-schema ofzo hebt gemaakt. Kortom: neem het op! Kun later altijd nog zien of je het uit gaat werken.

Me too :(

Me too :(

Aaaah, dit doet me goed. Heel toevallig wilde ik vandaag precies zo een thread posten hier, want ik kamp ook al maanden met dit probleem :(

Begin jaren '90 heb ik enkele EP's uitgebracht, die ik maakte met een Amiga en later een Ensoniq EPS16+ en Roland W30/Juno106. In '94 ben ik gestopt. Maar 2001 begon het weer te jeuken en heb ik spullen gekocht. In eerste instantie voor mijn plezier, maar ik wil toch ook ooit weer eens wat uitbrengen.

MAAR HET LUKT NIET MEER. Ik zit avonden te pielen; laat een drumloopje lopen en ga zitten zoeken naar baslijntjes/geluidjes/melodietjes, maar er komt niets zinnigs meer uit. Ik wil Hardstyle/Trance maken maar altijd kom ik op zo'n cheesy melodietje en een soimpel beatje... meer niet.

Ik word er nu echt gefrustreerd van en begin aan mijn talent te twijfelen. Loop al met de gedachte rond alles maar weer te verkopen, want ik heb er zo ook geen lol meer in. Ik zie elke avond als een verloren avond omdat ik niets heb kunnen produceren.

Ik verbaas me dan over het feit dat er mensen zijn die met Reason in een avondje een goede track produceren; maar ik vraag me wel een ding af: is dat echt allemaal eigen werk, of zit er een hoop jat en knip en plakwerk in met bestaande loopjes, sampletjes e.d. Want dat valt me wel op, dat al die pakketten zo voorgekauwd zijn. Sorry als ik hier mensen mee beledig, is niet mijn bedoeling.

Ik werk zelf nog met hardware: iMac met Cubase VST 5.32 - USB Midi Interface 4x4 van Midiman - Yamaha CS2X - Akai S2000 - Novation Nova - Lexicon MPX100 - Behringer MX820.

Niet te overdreven dus... moet toch voldoende zijn om een goede track te produceren?

TIPS WELKOM!!!!

Re: Me too :(

Re: Me too :(

Origineel geplaatst door ptol
Aaaah, dit doet me goed. Heel toevallig wilde ik vandaag precies zo een thread posten hier, want ik kamp ook al maanden met dit probleem :(

Begin jaren '90 heb ik enkele EP's uitgebracht, die ik maakte met een Amiga en later een Ensoniq EPS16+ en Roland W30/Juno106. In '94 ben ik gestopt. Maar 2001 begon het weer te jeuken en heb ik spullen gekocht. In eerste instantie voor mijn plezier, maar ik wil toch ook ooit weer eens wat uitbrengen.

MAAR HET LUKT NIET MEER. Ik zit avonden te pielen; laat een drumloopje lopen en ga zitten zoeken naar baslijntjes/geluidjes/melodietjes, maar er komt niets zinnigs meer uit. Ik wil Hardstyle/Trance maken maar altijd kom ik op zo'n cheesy melodietje en een soimpel beatje... meer niet.

Ik word er nu echt gefrustreerd van en begin aan mijn talent te twijfelen. Loop al met de gedachte rond alles maar weer te verkopen, want ik heb er zo ook geen lol meer in. Ik zie elke avond als een verloren avond omdat ik niets heb kunnen produceren.

Ik verbaas me dan over het feit dat er mensen zijn die met Reason in een avondje een goede track produceren; maar ik vraag me wel een ding af: is dat echt allemaal eigen werk, of zit er een hoop jat en knip en plakwerk in met bestaande loopjes, sampletjes e.d. Want dat valt me wel op, dat al die pakketten zo voorgekauwd zijn. Sorry als ik hier mensen mee beledig, is niet mijn bedoeling.

Ik werk zelf nog met hardware: iMac met Cubase VST 5.32 - USB Midi Interface 4x4 van Midiman - Yamaha CS2X - Akai S2000 - Novation Nova - Lexicon MPX100 - Behringer MX820.

Niet te overdreven dus... moet toch voldoende zijn om een goede track te produceren?

TIPS WELKOM!!!!

anders trek je gewoon die oude gear weer ergens vandaan? ik neem aan dat je daarmee kan lezen en schrijven....

qua reason ed: ik denk dat de kracht daarvan is dat je in een beperkte omgeving werkt....daardoor wordt je dus gedwongen om alles erin te doen, verder heb je geen gekloot met midi en audio kabeltjes etc..... voor mij werkt het erg prettig om snel iets uit te werken, ik gebruik wel es loops, maar dan ofwel als belangrijk onderdeel van de track (discosamples ofzo) ofwel op de achtergrond om de boel wat op te vullen......ik gebruik vrij zelden de standaard samples van reason..... maar ook voor reason ed geldt: je moet er eerst mee leren omgaan, leren binnen de beperkingen te werken....als je dat kan dan kun je je op de muziek focussen ipv op de techniek

goeie muziek maak je door een goed mens te zijn, creatief, vrij, eerlijk,en open.:) de rest groeit vanzelf.

muziek is een weerspiegeling van jezelf.

is een track doorwrocht, of is er teveel over nagedacht, dan hoor je dat.

Jah, die oude gear... maar tegenwoordig kun je daar niet meer mee aankomen toch? Of bedoel je daar op je nummer maken en dan daarna op je nieuwe apparatuur opnieuw produceren?

Met mijn nieuwe setup kan ik in principe ook lezen en schrijven. Het gaat denk ik meer om het idee dat ik eerst moet hebben... een goede melodie of gimmick of een tof geluid.

Maar ik vind het rete moeilijk om iets van hardstyle te maken; meestal wordt het toch weer te vrolijk en krijg ik niet die bepaalde 'sound'.

Is mijn Nova wel een goede aankoop geweest?

Gisternacht

Gisternacht

Heb ik dus wel een basis neergelegd voor een hele track, uit het niets echt.... in 4 uurtjes was het er... nu verder uitwerken. Het klinkt enorm cliche, maar ik heb een hoop heel zware shit momenteel, en voila, daar is me inspiratie .. nou wil ik zeker niemand mijn ellende wensen, maar het is toch frapant
...

Natuurlijk is die Nova een goede aankoop geweest! Alleen een handige tip: Trek apart tijd uit voor het maken van je eigen geluiden enzo. Ga niet als je net een ideetje hebt voor een track ook uitgebreid met geluiden pielen. Dan komt er van die track nl. meestal niet veel meer terecht.

Jah, die oude gear... maar tegenwoordig kun je daar niet meer mee aankomen toch? Of bedoel je daar op je nummer maken en dan daarna op je nieuwe apparatuur opnieuw produceren?

Met mijn nieuwe setup kan ik in principe ook lezen en schrijven. Het gaat denk ik meer om het idee dat ik eerst moet hebben... een goede melodie of gimmick of een tof geluid.

Maar ik vind het rete moeilijk om iets van hardstyle te maken; meestal wordt het toch weer te vrolijk en krijg ik niet die bepaalde 'sound'.

Die nova is een superbak... als je weet hoe je geluiden moet maken met die bak dan kan je heel vette dingen maken, ik heb een k-station en dat is echt een gruwelijk aparaatje, je kan er niet alles mee, maar voor hardstyle/trance leads is ie bijzonder geschikt..... de nova gaat nog een stukkie verder, kan je heerlijke sounds uit toveren.

en melodietjes maken tja, dat vind ik niet al te moeiljik, ik heb het vaker lastig met een drumloop... (had ik nou vroeger ook maar drumles genomen :( en niet alleen pianoles)

Dus ik zou zeggen, gewoon doorgaan, op een gegeven moment zie je het "licht", tenminste dat had ik. Zeker nadat ik de pulse had gekocht.. dat ding is voor mij dus gewoon helemaal perfect. En die k-station zorgt dat ik snel de geluiden heb die ik zoek en meteen een fijne controller heb voor softspul.

me mc505 is ook leuk als je is geen zin hebt alles aan te zetten (ehh, als je je spul wel is uitzet :D) en gewoon wat simpele dingen te maken, vaak komen daar verassend leuke deuntjes en loopjes uit.

Doorgaan, af en toe een paar dagen niets doen, luisteren naar andere muziek, vooral ook de muziek die je wilt maken, ga naar wat feesten, proef de sfeer... dat helpt mij altijd enorm.

Onzekerheid is de brandstof voor creativiteit. Maak het je niet te gemakkelijk.
Denk na over je verleden. Kom je er dan uit dat muziek je ware passie is?
Creeer een soort discipline voor jezelf. Orde in het chaotische van muziekmaken proberen te scheppen.
Openheid ten opzichte van de wereld creeeren. Maak kennis met je eigen gevoel en probeer dat te verwoorden in muziek.

Leuk zo'n eerlijke thread over falen!!!! Het is bijna magie waarom je een bepaalde periode een hele reeks leuke tracks maakt (volgens jezelf dan) en dan een hele tijd niet. Soms komt dat omdat je in je setup iets (kleins) veranderd hebt wat op de een of andere manier alles verkloot. Dus moet je weer wat omkabelen om het weer goed te krijgen, als dat al lukt. Dit hoeft volgens mij niets te maken te hebben met de kwaliteit van je spullen of hoeveel je ook mag hebben. Op de een of andere manier past het soms goed en soms (of meestal) dus ook helemaal niet. Het is misschien wel zo dat hoe meer spullen je hebt hoe groter de kans is dat je het evenwicht kan verkloten. Vandaar dat veel zeggen dat ze terug gaan naar een paar apparaten om het weer terug te vinden. Bovendien is volgens mij het geheim van een goede track het weglaten, iets wat ook niet makkelijker wordt als je steeds meer spullen bijkoopt en langer bezig bent. Je wilt het steeds beter en mooier maken maar dat doe je niet door steeds meer en meer in je muziek te stoppen. Tenslotte is het zo dat als iedereen dezelfde soort muziek wil maken het ook niet zo makkelijk is om nog met iets origineels te komen. Het klinkt al snel als de zoveelste techno of house track.

Mijn tip van de dag. Voor iedereen die even vast zit. Schrijf de top-5 op van de synth en drum apparaten die je hebt. Pak de top-2 van elk en zet die een tijdje op zolder en probeer het eens een paar weken met de nummers 3-5.

Jah, die oude gear... maar tegenwoordig kun je daar niet meer mee aankomen toch?

Niet meer mee aankomen??? Wat een onzin. Menigeen maakt muziek met apperatuur uit de jaren 70/80/90.
Het ligt echt aan je zelf wat je ermee kan maken.

Het lijkt me sterk dat wanneer je je oude setup weer zou kopen, je ineens wel allemaal tracks maakt.
Daar geloof ik niks van.

De juiste ingredienten, apparatuur en flink wat kennis kom je al aardig ver maar het is vooral ook veel geluk hebben in deze branche!

beste forum leden.

mijn tip is, blijft het als een hobby zien, maak je niet te druk en doe gewoon wat jij leuk of lekker vindt.als je met de druk van " ik moet een vette plaat uitbrengen, want ander kunnen het ook" ben je al verkeerd bezig.

ga eens voor de gein naar een platen zaak en luister eens naar 100 platen. bij mij is het zo (ben ook dj) van die honderd platen, vindt ik er zelf misschien 4 a 5 goed. van de rest van de 100 vindt ik 30 a 40 wel redelijk maar niet mijn ding en de rest is dom weg gewoon bagger. en dan denk ik bij me zelf, hou kunnen ze zoiets uit brengen:confused:

verder lees ik hier en daar ik deze thread, dat mensen vaak de hele avond aan het freaken en knoppen draaien zijn, en aan het einde van de avond nog alleen die ene loop hebben en verder niks. m'n tip hievoor is koop een harddisk recorder. kan je lekker de hele avond freaken en heb je aan het einde van de avond een hele hoop wat je kan uit werken en slechte dingen gooi gewoon weg.

kunst van muziek maken is ook dat jij de gene bent die honderdde keren het zelfde loopje/nummertje hoort en dan is het de kunst om het niet elke keer te veranderen, want de eerste keer vondt je het vet en naar bv 50ste keer denk je op eens iets te horen en ga je het veranderen.laat je muziek ook door ander beoordelen:eureka:

doe gewoon wat jouw het lekkerste ligt en ga niet met de gedachten van " ik moet, ik moet, ik moet" je muziek maken.

jongen/meisjes ga gewoon lekker muziek.:bekdicht:

Niet meer mee aankomen??? Wat een onzin. Menigeen maakt muziek met apperatuur uit de jaren 70/80/90.

Hm, ik had het meer over de Amiga met Protracker... niet echt meer van deze tijd toch?

Elke software kan je mee werken

Elke software kan je mee werken

Leer je software HEEL GOED KENNEN, daarmee win je echt 10.000% (tienduizend) procent.. echt

Re: Elke software kan je mee werken

Re: Elke software kan je mee werken

Origineel geplaatst door ><i
Leer je software HEEL GOED KENNEN, daarmee win je echt 10.000% (tienduizend) procent.. echt

Hmm, dan grijp ik liever naar hardware of cubase atari ipv dat getuur naar een scherm.

Ik heb altijd de beste ideeën als ik bv. in het vliegtuig zit en absoluut niks te doen heb, maar ja, op dat moment kan ik er dan niks mee en als ik thuis kom ben ik het weer vergeten =(

Ik ook vaak, kan je noten schrijven? zo ja: print wat lege vellen uit en neem ze mee... just in case zeg maar.. of bouw een gameboy om tot synthje/sequencertje..

En met leer je software kennen, bedoel ik logic/cubase/cakewalk/fruity/acid, wat je maar wil, maar zorg dat je er zo veel mogelijk over leert.

Origineel geplaatst door ><i
Ik ook vaak, kan je noten schrijven? zo ja: print wat lege vellen uit en neem ze mee... just in case zeg maar.. of bouw een gameboy om tot synthje/sequencertje..

En met leer je software kennen, bedoel ik logic/cubase/cakewalk/fruity/acid, wat je maar wil, maar zorg dat je er zo veel mogelijk over leert.

OK.

Maar is wel een idee om de noten proberen op te schrijven inderdaad :)
Of ik neem wat van die invulformuliertjes mee die bij de 303 zaten (noten/accent/slide) :D

Back