Wat voor mij werkt:
Ik heb praktisch altijd een memorecorder bij me. Kwam er een tijd geleden achter dat wanneer ik op de fiets zat ik heel vaak goede ritmische ideeën had (komt waarschijnlijk doordat ik in een bepaald tempo aan het trappen ben). Toegegeven: mensen kijken soms wat raar als ik op de fiets zit en een of ander ritme-tje "inzing"
, maar het werkt wel!
Pak één synth of drumcomputer met ingebouwde sequencer of arpeggiator, haal 'm uit je studio, ga lekker op de bank zitten met een kop koffie of wat anders, en pruts eens een tijdje (of een dag, of misschien wel meer dagen). Maak veel loopjes en geluidjes (of combinaties van beide) en neem het later weer mee terug de studio in. Ik doe dit héél vaak en creëer op die manier een berg starpunten, ruwe opzetjes of geluiden die bruikbaar kunnen zijn. Dit kun je overigens ook doen met een laptop, maar beperk je dan tot een simpel programma om geluiden of loopjes te maken (bv Rebirth ofzo).
Focus niet teveel op het maken van een nummer, maar ga experimenteren met je apparatuur. Neem je experimenten op in een sequencer of recorder en ga later de goede dingen eruithalen.
Heeft je synth een "random" functie (mijn Q heeft zoiets) gebruik die dan om op geluiden te komen die je anders nooit zou programmeren.
Wat ook leuk kan zijn is bestaande sequences op een andere geluiden of een multi's los te laten. Kan soms verrassende resultaten opleveren.
Onbruikbaar of saai (gedeelte van een) nummer gemaakt? Opnemen en door effecten, plug-ins, filters halen! Op die manier heb ik al geregeld van iets onbruikbaars iets bruikbaars (of in ieder geval interessants) kunnen maken.
Dit zijn zomaar wat ideeën en dingen die ik veel doe.
Ik heb praktisch altijd een memorecorder bij me. Kwam er een tijd geleden achter dat wanneer ik op de fiets zat ik heel vaak goede ritmische ideeën had (komt waarschijnlijk doordat ik in een bepaald tempo aan het trappen ben). Toegegeven: mensen kijken soms wat raar als ik op de fiets zit en een of ander ritme-tje "inzing"
, maar het werkt wel!Pak één synth of drumcomputer met ingebouwde sequencer of arpeggiator, haal 'm uit je studio, ga lekker op de bank zitten met een kop koffie of wat anders, en pruts eens een tijdje (of een dag, of misschien wel meer dagen). Maak veel loopjes en geluidjes (of combinaties van beide) en neem het later weer mee terug de studio in. Ik doe dit héél vaak en creëer op die manier een berg starpunten, ruwe opzetjes of geluiden die bruikbaar kunnen zijn. Dit kun je overigens ook doen met een laptop, maar beperk je dan tot een simpel programma om geluiden of loopjes te maken (bv Rebirth ofzo).
Focus niet teveel op het maken van een nummer, maar ga experimenteren met je apparatuur. Neem je experimenten op in een sequencer of recorder en ga later de goede dingen eruithalen.
Heeft je synth een "random" functie (mijn Q heeft zoiets) gebruik die dan om op geluiden te komen die je anders nooit zou programmeren.
Wat ook leuk kan zijn is bestaande sequences op een andere geluiden of een multi's los te laten. Kan soms verrassende resultaten opleveren.
Onbruikbaar of saai (gedeelte van een) nummer gemaakt? Opnemen en door effecten, plug-ins, filters halen! Op die manier heb ik al geregeld van iets onbruikbaars iets bruikbaars (of in ieder geval interessants) kunnen maken.
Dit zijn zomaar wat ideeën en dingen die ik veel doe.