hoe maak je goeie muziek?

Wat voor mij werkt:

Ik heb praktisch altijd een memorecorder bij me. Kwam er een tijd geleden achter dat wanneer ik op de fiets zat ik heel vaak goede ritmische ideeën had (komt waarschijnlijk doordat ik in een bepaald tempo aan het trappen ben). Toegegeven: mensen kijken soms wat raar als ik op de fiets zit en een of ander ritme-tje "inzing" ;) , maar het werkt wel!

Pak één synth of drumcomputer met ingebouwde sequencer of arpeggiator, haal 'm uit je studio, ga lekker op de bank zitten met een kop koffie of wat anders, en pruts eens een tijdje (of een dag, of misschien wel meer dagen). Maak veel loopjes en geluidjes (of combinaties van beide) en neem het later weer mee terug de studio in. Ik doe dit héél vaak en creëer op die manier een berg starpunten, ruwe opzetjes of geluiden die bruikbaar kunnen zijn. Dit kun je overigens ook doen met een laptop, maar beperk je dan tot een simpel programma om geluiden of loopjes te maken (bv Rebirth ofzo).

Focus niet teveel op het maken van een nummer, maar ga experimenteren met je apparatuur. Neem je experimenten op in een sequencer of recorder en ga later de goede dingen eruithalen.

Heeft je synth een "random" functie (mijn Q heeft zoiets) gebruik die dan om op geluiden te komen die je anders nooit zou programmeren.

Wat ook leuk kan zijn is bestaande sequences op een andere geluiden of een multi's los te laten. Kan soms verrassende resultaten opleveren.

Onbruikbaar of saai (gedeelte van een) nummer gemaakt? Opnemen en door effecten, plug-ins, filters halen! Op die manier heb ik al geregeld van iets onbruikbaars iets bruikbaars (of in ieder geval interessants) kunnen maken.

Dit zijn zomaar wat ideeën en dingen die ik veel doe.

Re: offtopic:

Re: offtopic:

Origineel geplaatst door ><i
dit wordt zomaar de leukste thread tot nu toe, wedden :)

Dat is net zoals muziek maken, je moet niet vantevoren de instelling hebben van "nu ga ik even een enorme hit maken"

Voor dit topic geldt in principe hetzelfde.

:D :D :D

Ik ook vaak, kan je noten schrijven? zo ja: print wat lege vellen uit en neem ze mee... just in case zeg maar.. of bouw een gameboy om tot synthje/sequencertje..

Wat ik ook wel eens doe als ik een idee heb is m.b.v. mijn mobieltje naar huis bellen en daar de voice mail in-basslinen :)
Sinds kort heb ik zo'n kekke Nokia 6310i die een opname faciliteit heeft. Handig!

Bovengenoemde tips heb ik volgens mij ook ooit eens genoemd in de

Onthullende Productie geheimen thread

Verder is er niet echt een recept om een goede track te maken.
Ook hier geldt; oefening baart kunst.
En stom toevallig lukt mij dit regelmatig :)

Veel klooien, veel experimenteren met je spulletjes, veel luisteren (naar andere muziek) en raad opvolgen van anderen.
Wat bij mij helpt om inspiratie te krijgen is een avondje knoppendraaien en nieuwe sounds maken op je synths.

Probeer jezelf niet onder druk te zetten met de gedachte: 'en nu ga ik een kneiter van een track maken!'.
Met zo'n instelling gaat het dus echt niet lukken is mij al gebleken.
Het gebeurd gewoon...

Maar Reinier, ik ben niet te beroerd om 's op de fiets te springen om je op weg te helpen ofzo...

R.

Wie wil dat niet!?!

Wie wil dat niet!?!

Hoeveel mensen op dit forum zouden niet het succes willen van de grote namen? Het is natuurlijk wel zo dat juist die 'grote namen' opvallen. Er zijn duizenden freaks die wel heftig hebben geïnvesteerd in gear maar met hun succes niet veel verder komen dan de rand van het dorp. Volgens mij moet je voor het grote succes, en het is inderdaad een cliché, gewoon op het juiste moment op de juiste plek zijn, de juiste contacten hebben, jezelf willen en kunnen presenteren en gigantisch veel geluk hebben. Op een zolderkamer wordt je meestal niet ontdekt. Je moet de boer op!! Een goed voorbeeld vind ik nog altijd DJ Tiësto. Ik kom zelf net als Tiësto uit Breda en heb hem al jaren voor zijn grote succes met enige regelmaat gezien en gehoord. Hij draaide in discotheek de Spock. Wat hij deed klonk in mijn oren zoveel beter en anders dan het geluid wat op dat moment (begin jaren 90) te horen was bij de gevestigde orde van 's lands meest gerespecteerde dj's. Zijn stijl was heerlijk trancy en progressief. Toch duurde het nog zo'n 10 jaar voordat het grote publiek hem ontdekte terwijl hij al 10 jaar opvallend goed was. Hoe kan dat??? Hij is nu uitgeroepen tot beste DJ van de wereld!!?!! 10 jaar!! Een optreden bij Innercity stak het vuur aan en los was hij. M.a.w. je kan nog zo goed zijn, je succes komt je zeker niet aangewaaid. Je moet opvallen door anders te zijn denk ik en een puike studio alleen is uiteraard niet genoeg. Veel successen zijn gemaakt met minimale apparatuur. Wat dacht je bijvoorbeeld van een tracks als Kernkraft 400 van Zombie Nation?? Vette zaagtand in die track he! Nou, die komt uit een Elektron Sidstation, ofwel uit de MOS6581 chip (dezelfe geluidschip als in de Commodore 64!!) Maar ja, je kunt zeggen want je wil, die track klinkt vet en anders dan anders en dat maakt in dit geval een succes. Wat moet dat heerlijk zijn! 8~

Re: Wie wil dat niet!?!

Re: Wie wil dat niet!?!

Origineel geplaatst door Lacrosse
Wat dacht je bijvoorbeeld van een tracks als Kernkraft 400 van Zombie Nation?? Vette zaagtand in die track he! Nou, die komt uit een Elektron Sidstation, ofwel uit de MOS6581 chip (dezelfe geluidschip als in de Commodore 64!!) Maar ja, je kunt zeggen want je wil, die track klinkt vet en anders dan anders en dat maakt in dit geval een succes. Wat moet dat heerlijk zijn! 8~

Haha... sterker nog, die hele track van Zombie Nation is geript!
Het origineel IS een C=64 tune uit het spel Lazy Jones (uit 1985) gemaakt door David Whittaker.
Dus, beter goed gejat dan slecht bedacht. Zo kan het natuurlijk ook.

R.

En met leer je software kennen, bedoel ik logic/cubase/cakewalk/fruity/acid, wat je maar wil, maar zorg dat je er zo veel mogelijk over leert.

Ik gebruik Cubase als veredelde taperecorder. Ik ken geen enkele short cut en gebruik denk ik maar 20% van het hele pakket. Heel veel mensen kennen juist alleen de functies die ze nodig hebben. Het is juist de truc NIET te proberen alles te begrijpen als voorwaarde voor het maken van goede muziek. Of je Word nu van boven naar onder kent maakt niet uit of je er een goed boek in kan schrijven....toch. Je bent een muzikant, geen technicus...

Origineel geplaatst door Nolet
Ik gebruik Cubase als veredelde taperecorder. Ik ken geen enkele short cut en gebruik denk ik maar 20% van het hele pakket. Heel veel mensen kennen juist alleen de functies die ze nodig hebben. Het is juist de truc NIET te proberen alles te begrijpen als voorwaarde voor het maken van goede muziek. Of je Word nu van boven naar onder kent maakt niet uit of je er een goed boek in kan schrijven....toch. Je bent een muzikant, geen technicus...

Ik gebruik vrij veel funkties, en door logic _echt_ te begrijpen merk ik dat ik minimaal 10 keer sneller en makkelijker iets maak zoals ik het in mijn hoofd heb.

Hoe meer je van je pakket leert, hoe makkelijker je kan maken wat er in je hoofd afspeelt, tenminste, zo gaat het bij mij. Ik krijg de hele dag door spontaan hele melodielijnen in mijn hoofd met bepaalde geluiden, nu ik mijn aparatuur en software beter snap gaat het zo veel sneller en eenvoudiger om dat eruit te krijgen.

Als ik alleen nog maar noten kon opnemen en audio, dan had ik nooit kunnen maken wat ik nu zou maken (ik noem een track automation)

Tsja, eigenlijk heb ik er geen moeite mee als iemand zegt, maak dit ...... soort muziek en dan kan ik wel wat maken. Het lijkt er dan meestal wel redelijk op.

Of wekenlang 'dom' code in te zitten kloppen zodat je van 'ellende' maar wat zinnigs moet gaan doen. Dan komt er ook vaak wel wat zinnigs uit.

Of de goeie ouwe truk, naar muziek luisteren, films kijken op en neer naar Parijs. (naar kan ook in zijn) :)

En ach ja, zelfs nummers van andere nabouwen om te zien hoe het nou echt in elkaar zit wil nog wel eens leerzaam zijn.

Re: Re: Wie wil dat niet!?!

Re: Re: Wie wil dat niet!?!

Origineel geplaatst door funxiun
Dus, beter goed gejat dan slecht bedacht. Zo kan het natuurlijk ook.

R.

Haha, ja zo is het wel een beetje. Dus, veel luisteren naar wat anderen doen, kun je van leren. Vroeger hoorde ik wel eens tracks, waarvan ik dacht: "wauw, dat wil ik ook kunnen." Dus, ging het namaken. Tja, niet mijn favoriete bezigheid: kopieren. Maar wel veel van geleerd. Omdat je vaak dingen gaat proberen die je nooit eerder hebt gedaan, ontdek je allerlei nieuwe muzikale mogelijkheden. En het resultaat: vaak heeeeeeeeel anders dan wat je probeerde na te maken. Want je er gaat natuurlijk ook iets van jezelf in. Veel van geleerd.

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die echt hit na hit maken. De meeste artiesten die hun muziek zelf maken hebben maar 6 tot 10 grote hits en daarna verdwijnen ze weer. Op die CD's van hun staan vaak ook nummers die gewoon bagger zijn.

Andere artiesten kopen muziek bij verschillende producers en zingen het zelf in.

En natuurlijk....heb je een hitje, dan lijkt het volgende nummer er wel heel erg veel op.

Maar volgens mij draait het veelal om de contacten die je hebt. Het is heel erg moeilijk om naamsbekendheid op te bouwen, maar als je dat eenmaal hebt, wordt er ook veel meer geaccepteerd van jou.
En vergeet niet dat die mensen die het bereikt hebben er vaak al erg lang mee bezig zijn.

En dan nu de GOUDEN TIP:
De juiste apparatuur en: oefenen, oefenen en nog eens oefenen en daarna veel moeite doen om het uit te brengen.

Re: Me too :(

Re: Me too :(

Origineel geplaatst door ptol

Ik verbaas me dan over het feit dat er mensen zijn die met Reason in een avondje een goede track produceren; maar ik vraag me wel een ding af: is dat echt allemaal eigen werk, of zit er een hoop jat en knip en plakwerk in met bestaande loopjes, sampletjes e.d. Want dat valt me wel op, dat al die pakketten zo voorgekauwd zijn. Sorry als ik hier mensen mee beledig, is niet mijn bedoeling.

Ik werk zelf nog met hardware: iMac met Cubase VST 5.32 - USB Midi Interface 4x4 van Midiman - Yamaha CS2X - Akai S2000 - Novation Nova - Lexicon MPX100 - Behringer MX820.

Niet te overdreven dus... moet toch voldoende zijn om een goede track te produceren?

TIPS WELKOM!!!! [/B]

Ik heb zelf jarenlang "getracked" met mod-edit/screamtracker/ft2 etc. het is dat de kwaliteit niet mega goed is anders ging ik er wel mee verder [madtracke3/impulsetracker3/flp zijn ook goed of worden goed maar synths klinken net iets beter vind ik] want wat ik vaak merk dat een bult synths etc je creativiteit niet altijd bevordert.

verder ken ik ft2 op mijn duimpje [al zeg ik hetzelf] en cubase etc nog niet echt. das ook erg belangrijk.
met reason heb je hetzelfde. lekker kabeltjes trekken en gaan met die banaan! alles kun je met die tool... ook zelf beats maken. alles. daarom vind ik reason in veel opzichten op trackers lijken. gewoon 1 tool.. 1 ding waar je je op focussed. dat gaat gewoon heeeeeel rap dan..

in het begin had ik daar met midi dus erg veel last van... je tool nietkennen :(
of instellingen die opeens veranderen etc.. echt gek wordt je ervan..
toch maar doorgezet. en idd.. je setup dus minimaal houden en je gear tot op de bodem verkennen en kennen

gr
mw

Origineel geplaatst door ptol
Maar ik vind het rete moeilijk om iets van hardstyle te maken; meestal wordt het toch weer te vrolijk en krijg ik niet die bepaalde 'sound'.

mmm...ben je niet bezig jezelf te forceren op een bepaalde stijl die eigenlijk niet zo bij je creativiteit past? persoonlijk hoor ik het altijd gelijk wanneer iemand iets probeert te maken dat ie helemaal niet "voelt", dan wordt het zo'n fijne kopieerpartij die je heel goed in synth-demo's kan beluisteren..... je moet echt proberen om je eigen gevoel te volgen bij het muziekmaken...... als je toch echt dat hardstyle gevoel wel hebt, dan moet je denk ik eens proberen om wat van je favo nummers na te bouwen, kan heel leerzaam zijn om een bepaalde manier van werken te vinden..ohja, het is hier al eerder gezegd: ga geen geluiden en samples programmeren/editen als je muziek maakt, en andersom....

Olaf

ga geen geluiden en samples programmeren/editen als je muziek maakt, en andersom....

Wat bedoel je hiermee???

Je kan toch gewoon een loopje inprogrammeren en dan het geluid erbij zoeken d.m.v. editten, of mis ik hier iets.

Origineel geplaatst door BananaWorld
ga geen geluiden en samples programmeren/editen als je muziek maakt, en andersom....

Wat bedoel je hiermee???

Je kan toch gewoon een loopje inprogrammeren en dan het geluid erbij zoeken d.m.v. editten, of mis ik hier iets.

editen misschien nog wel ja..maar niet echt programmeren....als je dat doet (tenminste ik wel) ben ik binnen 10 seconden uit mijn creatieve flow qua het nummer....

Dj Boozy Woozy maakt ook hits..

:-)

woehahaha!

Origineel geplaatst door BananaWorld

Wat bedoel je hiermee???

Inderdaad een geluid erbij zoeken en misschien klein beetje editen...., maar niet te lang zoeken! Dan voor voorlopig maar even een geluid dat net niet helemaal voldoet. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik samples moet gaan zoeken dan van muziek maken (creative flow, zoals olaf dat noemt) weinig terecht komt. Wat ik ook nooit meteen doe is de drumtracks meteen helemaal perfectioneren. Eerst een ruw arrangement met bassline etc. Dan later apart eens een keer naar de drumgeluiden en drumsmaples kijken/zoeken/editen/creeren

Back