hoe maak je goeie muziek?

Re: Re: hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Niemand kan je helpen. Zo 1voudig ligt dat. Als er al een regel of manier is om 'goede' (kan u dat even omschrijven?) muziek te maken, dan noemen we dat 'talent'

Nou ja, een beetje talent en aanleg moet je er natuurlijk wel voor hebben.
Maarre: ik denk dat er wel meer factoren mee kunnen spelen...
Zo ken ik ook genoeg mensen (inclusief ondergetekende) die vaak vastlopen
bij het maken van composities of tracks omdat ze te perfectionistisch en te
besluiteloos zijn (niet kunnen zeggen: "Goed is goed")...en dat wil natuurlijk
niet meteen zeggen dat iemand geen talent of aanleg heeft
(dat moet zich bij mij overigens nog bewijzen... :) )

hehe, wat heb ik een lol :=)

K3 ?

Kabouter Plop ? ;)

Het maakt mij niet uit hoor of je lekker in de kast blijft zitten. Maar je kritiek is vaak ongezouten en hard en je roept dat je zo proffessioneel bent en al zo lang in het vak zit.

Als niemand dan weet wat je precies doet dan bouw je geen respect op.

Laatst gewijzigd:
ik heb niet alle antwoorden door gelezen maar even iets wat ik doe als ik vast zit..

ga iets anders doen.. laat de muziek links liggen en ga iets compleet anders doen.. naar de film, ga veel met je vrienden weg.. steek veel tijd en energie in je relatie/vriendin... ga effe weekendje weg naar antwerpen ofzo.. laat het gewoon effe los.. en koop lekker veel diverse muziek.. ik heb afgelopen week deze CD's gekocht:

JLO - This is me .. then
Christina Aguilera - Stripped

de eerste inspireert mij heel erg omdat ik uit de hip hop wereld kom en de beats zijn gewoon meesterlijk geproduceerd.. heel basic maar die feel/vibe is helemaal mijn ding..

die 2e is muzikaal gezien helemaal inspirerend want ze zingt van soul via hip hop naar hard rock.. en op top nivo (ook al zou je dat niet verwachten)..

nu heb ik laatst de CD gekregen van Saybia (wie? ja die!) Saybia stond in het voorprogramma van KANE in Ahoy (ik was al eerder fan van ze)..

ik heb het muziek maken ook even los gelaten en andere dingen gedaan.. maar vanavond ga ik los! Al die verschillende ervaringen, inspiraties bundel ik samen.. ik ga samplen, drums bouwen.. door elkaar jassen en BAM! ;-)

zo doe ik het..

Origineel geplaatst door BasicSystem
K3 ?

Kabouter Plop ? ;)

Als we kleuterpop zouden maken, dan zwommen we in't geld, hadden we een chique villa, hoefde we onze tijd niet te versch*ten achter de PC & hadden we ook géén behoefte om ons zo nodig te bewijzen op een synth-forum.

Behalve ik dan natuurlijk... ik woon toch reeds in een kasteel, ben financieel al binnen & zoek vanalle bezigheidstherapiën

:maffia:

kan best zijn hoor dat skeletmeneer gelijk heeft
gelukkig zijn het zijn vaak een stelletje ingekakte en mislukte musicie die bepalen of iemand wel-of-geen talent heeft (zie idols).

Origineel geplaatst door bounce
kan best zijn hoor dat skeletmeneer gelijk heeft
gelukkig zijn het zijn vaak een stelletje ingekakte en mislukte musicie die bepalen of iemand wel-of-geen talent heeft (zie idols).

idool 2002 rules !!

zelden heb ik nog zulke goede humor meegemaakt (buiten "ter zake" & "monty python")

ik durf mezelf best af te vragen of ik talent heb om muziek te maken.
mocht het zo zijn dat ik geen talent heb kan ik daar mee leven.
maar als ik mijzelf er bij neer leg dat ik geen talent heb terwijl ik dat WEL heb zou dat eeuwig zonde zijn.

Ik ben wel muzikaal aangelegd, dat weet ik zeker
misschien twijfel ik teveel aan mezelf als het om muziek maken gaat.

Als DJ heb ik daar nooit last van
Het is uit die bezigheid dat mijn interesse voor het maken van muziek ontstaan is

Toch nijg ik meer naar het opzoek gaan en draaien van goeie platen dan het maken ervan
Vind ik niks erg aan want ik vind het een prachtige bezigheid

Toch vind ik sommige van de dingen die ik zelf gemaakt heb wel goed
al is het weinig gezien de uren die ik er al ingestoken heb.

ik vrees dat ik de rest van mijn leven zo verder zal gaan
maar ik sluit niets uit

fawlty towers - Basil
Remember. Don't mention the war!
I did once or twice but I think I got away with it.

Mensen die geen talent hebben hebben ook recht om plezier aan muziek te beleven. Dit is al helemaal te onderbouwen door het feit dat de meeste mensen geen talent voor muziek hebben maar toch helemaal uit hun dak gaan in diverse openbare gelegenheden waar muziek ten gehore wordt gebracht.

En talent is niet direct verbonden aan het kunnen maken van muziek. Zelfs de groten der aarde hebben last van droogstand gehad. En er zijn er zelfs die uit wanhoop de hand aan zichzelf geslagen hebben. En ook onder hun waren er heldere geesten die wensten dat ze nooit met de door hun zo verfoeide gave waren geboren.
En iedereen is anders dus zijn er 1001 manieren om inspiratie op te doen. Het punt is alleen dat je daar bewust van moet worden welke voor jouw het beste werken. En dan ook niet al te veel naar personen met te grote ego's en in hun kielzog een rookscherm om hun eigen angsten te verbergen luisteren, die vertroebelen alleen maar jouw doel.

tja, wat is talent? aanleg..? inzicht..?

Origineel geplaatst door krz

jongen, lees jij wel goed? het muzikaal wonderkind SkeelEtOn heeft hierboven precies uitgelegd wat talent inhoudt: op je 3e op instrumenten trommelen...maw je herkent talent aan talent! ja begrijpt u wel ;)

Origineel geplaatst door olafmol
jongen, lees jij wel goed? het muzikaal wonderkind SkeelEtOn heeft hierboven precies uitgelegd wat talent inhoudt: op je 3e op instrumenten trommelen...maw je herkent talent aan talent! ja begrijpt u wel ;)

Dan heb ik 2 talenten, een muzikaal talent, zat immers op mijn 5e te rammen op een drumstel en slopers talent, ik haalde op mijn 3e alles al uit elkaar om te kijken wat erin zat... komt het dan toch nog goed !? Jay ! Ik ben gerust gesteld.. :)

Ja, dit herken ik zeker!

Ik heb precies een jaar geleden het geluk gehad dat ik mijn eerste plaatje mocht uitbrengen. MAAR het vervolg is onzettend moeilijk...Maar ik kom bijna weer met een volgende (op die ene bass die ik dan nog zoek dan!!) Wat ik heb gedaan is het volgend, dit is meteen ook een tip voor jouw: ik heb goed bedacht wat voor soort muziek ik wilde uitbrengen. Hierna heb ik goed geluisterd welk labels het meest dichtbij mijn idee en smaak zaten. Mijn ideeen en smaak van de desbetreffende label gecombineerd en het werkt!

Origineel geplaatst door krz

ta·´lent (het ~)

1 natuurlijke begaafdheid, bekwaamheid tot iets => gave, kundigheid
2 iem. met veel begaafdheid

idool 2003

idool 2003

Idool 2003 heeft geen reet met talent te maken.
Het is een TV-format en in realiteit 1 grote bekakte media-show voor VTM-marginalen met als 1ste doel kijkcijfers.
Het idool in kwestie moet dan wel goed kunnen (na) zingen, maar denk maar niet dat er verder ook maar 1 noot inbreng wordt verwacht van die domme marionetten als ze straks een platencontract krijgen.

Talent staat ook niet garant voor het maken van platen of scoren in de charts. Maar het kan wel nuttig zijn.

De vraag was: 'hoe maak ik goeie muziek?' Er is gewoon geen antwoord op deze vraag.

Ik versta hier onder 'goed' : hoe maak ik muziek die door veel mensen wordt gewaardeerd ? En zelfs daar is geen antwoord op te vinden, al kan je mits theoretische kennis van muziek wel dat soort akkoorden en arrangementen gaan gebruiken waarvan je weet dat de massa er mogelijk gevoelig voor is. Of zo een nummer dan scoort is nog van zoveel andere factoren afhankelijk dat de kans dat je scoort meteen erg klein wordt.

Ik spreek hier uit ervaring, want ik was 23 jaar als ik mijn eerste kontrakt met EMI tekende, maar ik ben er zeker niet stinkend rijk mee geworden.(al is 'rijk worden' zeker niet de motivatie, zo werkt het namelijk niet) Ik durf inderdaad van mezelf zeggen dat ik getalenteerd ben, maar of dat dan automatisch betekend dat ik 'goeie' dingen componeer, dat moeten talentscouts bij platenlabels dan maar bepalen, die in de eerste plaats aan verkoopscijfers denken en bij wie 'goede muziek' een erg relatief begrip is.

Ik wil hierbij refereren naar 2 Belgische bands, The Wizzards of OOze, van wie erg duidelijk is dat ze allen erg getalenteerde muziekanten zijn en heel funky, hippe, crazy muziek maken. Maar ze krijgen hun cd's aan de straatstenen niet kwijt. In tegenstelling Hooverphonic, bij wie het wel allemaal goed loopt.
En geloof me, mensen als Alex Callier hebben geen Idool 2003 nodig om een groepje als Hoover naar de top te leiden. Dat soort talent komt altijd bovendrijven en wordt vroeg of laat altijd wel ergens opgepikt.

...

...

Origineel geplaatst door Bahamut
ta·´lent (het ~)

1 natuurlijke begaafdheid, bekwaamheid tot iets => gave, kundigheid
2 iem. met veel begaafdheid

zeer juist Baha.

En als je talent hebt, dan uit zich dat meestal al op 3-jarige leeftijd doordat je op alles slaat wat enigzins naar een muziekinstrument ruikt.

Beste Olfamol,

Het wordt eens tijd dat je ophoud om steeds mijn woorden te verdraaien. Dat zou ik erg op prijs stellen.
Heb ik jou wat verkeerd gedaan ? Of kan je het gewoon niet hebben dat ik geen blad voor de mond neem?
Lees dan gewoon niet wat ik schrijf. (lol)

Origineel geplaatst door bounce
ik durf mezelf best af te vragen of ik talent heb om muziek te maken.
mocht het zo zijn dat ik geen talent heb kan ik daar mee leven.
maar als ik mijzelf er bij neer leg dat ik geen talent heb terwijl ik dat WEL heb zou dat eeuwig zonde zijn.

Ik ben wel muzikaal aangelegd, dat weet ik zeker
misschien twijfel ik teveel aan mezelf als het om muziek maken gaat.

Toch vind ik sommige van de dingen die ik zelf gemaakt heb wel goed
al is het weinig gezien de uren die ik er al ingestoken heb.

ik vrees dat ik de rest van mijn leven zo verder zal gaan
maar ik sluit niets uit

Voila. Nog iemand die zichzelf goed vind. Moet kunnen. Zelfkennis is begin van alle wijsheid, en dan vooral weten wat je 'niet' kan. En daar aan schaven.

Jazzmann, die is daar bijvoorbeeld nu mee bezig. En geloof me maar als ik zeg dat die jongeman erg getalenteerd is.
Very natural en onbevangen. (mono blokfluitcontest nummertje van hem gehoord?) Das voor mij ook de reden waarom ik samen met hem werk. Zeker als je weet dat ons beider kunnen erg complementair aan elkaar is. Maar om tal van logistieke en praktische problemen zijn we nog niet in staat geweest om alle registers op te trekken. Hopelijk kunnen we daarvan tegen het einde van dit jaar eens wat laten horen. 'War on terrorism' ,dat was maar een kladje.

Laatst gewijzigd:
Back