Cool Edit Click/Pop Removal

HanzZ

Stamgast
Hallo,

Ik heb echt een geweldige tip voor CEP gebruikers om de klickjes en plopjes uit vinyl opnamen te halen. Ik heb deze tip niet zelf bedacht. Ik heb hem gelezen op het SYNTRILLIUM FORUM. De tip kwam van een gebruiker met de nickname YOUNGLOVE. Veel gebruikers passen zijn methode toe en zijn er erg over te spreken.

Doe het volgende:

* Maak vooraf een kopie van waveform A, en bewerk het nieuwe bestand (hierna genoemd B)

* Maak een noise profile van een stukje ruis.

* Zet de NOISE REDUCTION instellingen als volgt:
reduce by 70 dB
keep noise only
(de rest naar eigen keuze)
klik op OK

* Maak weer een kopie van het resultaat (hierna genoemd C) en ga verder met C

* Open de CLICK / POP ELIMINATER. Zet de instellingen vrij extreem en klik op OK.

* Selecteer het resultaat en MIX / PASTE het over B met 'invert' aangevinkt.

* Selecteer het resultaat en MIX / PASTE het over A (het origineel dus) weer met 'invert' aangevinkt.

That's it.

Het resultaat is in de meeste gevallen verbluffend. Het haalt erg veel klikjes en popjes weg en het laat de audio voor het grootste gedeelte intact. Let wel: de grote klicks zijn er nog steeds; het zijn vooral de kleine (die vaak in grote hoeveelheden aanwezig zijn) die weggehaald worden. De grote zijn gemakkelijk 'handmatig te verwijderen met FILL SINGLE CLICK. Het werkt beter dan de click pop eliminater.

-- HanzZ

Geweldige tip!

Ik ben sowieso al te spreken over de ruis en click elimineerfuncties van Cool Edit.

En op deze manier kun je ze nog effectiever toepassen.

Back