[Ableton Live 8] Routing vraagje

Fles

THEMATIC
Hola,

Ben sinds een paar dagen me eens in Live aan het verdiepen, wil het evt. gaan gebruiken in een Live set en misschien ook wel als soort van schetsblok voor de momenten dat het me aan echte inspiratie ontbreekt.;)

Op zich bevalt het me tot nu toe wel, loop alleen tegen een (n)(r)are beperking aan, of ik snap het nog niet goed, explain me;
Waarom kan ik met de induviduele tracks vanuit een drumrack of instrument rack niet senden naar een returntrack in de mixer ? ? ?

Ik bedoel, dit moet toch zeker wel kunnen zonder rare fratsen uit te moeten halen? Als het niet kan dan vind ik het zoals ik het nu zie een te grote beperking waar ik waarschijnlijk niet mee kan leven. Of snap ik het concept der routings in Live gewoon nog niet goed genoeg?

:?

Hola,

Ben sinds een paar dagen me eens in Live aan het verdiepen, wil het evt. gaan gebruiken in een Live set en misschien ook wel als soort van schetsblok voor de momenten dat het me aan echte inspiratie ontbreekt.;)

Op zich bevalt het me tot nu toe wel, loop alleen tegen een (n)(r)are beperking aan, of ik snap het nog niet goed, explain me;
Waarom kan ik met de induviduele tracks vanuit een drumrack of instrument rack niet senden naar een returntrack in de mixer ? ? ?

Ik bedoel, dit moet toch zeker wel kunnen zonder rare fratsen uit te moeten halen? Als het niet kan dan vind ik het zoals ik het nu zie een te grote beperking waar ik waarschijnlijk niet mee kan leven. Of snap ik het concept der routings in Live gewoon nog niet goed genoeg?

:?

Je hebt toch per track je Send 'draaiknoppen'. In dit geval A & B:
Picture 2.png
Zichtbaar te maken middels deze 'knoppen', rechts in Session View:
Picture 4.png
En daarnaast je Return tracks, A & B, corresponderend met je Sends:
Picture 3.png

Bedankt voor het antwoord en de moeite van de screenshots maar ik bedoel dus dat die sends die jij hier uitlegt niet beschikbaar zijn bij de induviduele outs van bvb. een drumrack.

In je drumrack zitten ook sends/recieves.

Druk op het 2e bolletje dingetje....als je dan op R drukt krijg je een vlak waar je audio effecten in kan slepen. S zijn natuurlijk je sends.

Attachments

• drumrack.jpg
    drumrack.jpg
    25,9 KB · Bekeken: 95
In je drumrack zitten ook sends/recieves.

Druk op het 2e bolletje dingetje....als je dan op R drukt krijg je een vlak waar je audio effecten in kan slepen. S zijn natuurlijk je sends.

Ja die had ik ook al gevonden. Dat doet dus al het ergste vermoeden, dat hetgeen ik wil, niet kan in Live. Bijvoorbeeld: Ik wil uit de drumrack de snare en hihat en een willekeurige andere track (piano ofzo) naar dezelfde returntrack kunnen senden.

Het is mogelijk, dat weet ik zeker. Het is mij alleen onduidelijk hoe je het zelf voor elkaar krijgt.

Laad bijvoorbeeld eens deze drumkit in Drumrack 'Kit-606 Cathode'. Je zult zien dat de individuele Drumrack channels wel van een a-send voorzien zijn.

Zoals ik zei, heb ik dus nog niet uit kunnen zoeken hoe je dit zelf doet...

hmm die kit zie ik nergens. Maar weet je het echt zeker of bedoel je niet toevallig dezelfde sends als LeBonTon?

Ja die had ik ook al gevonden. Dat doet dus al het ergste vermoeden, dat hetgeen ik wil, niet kan in Live. Bijvoorbeeld: Ik wil uit de drumrack de snare en hihat en een willekeurige andere track (piano ofzo) naar dezelfde returntrack kunnen senden.

Je kunt die snare en hihat naar return A zenden en dat kan je met een willekeurige track ook.
Instrument Racks hebben geen sends, maar je kan de hele track zenden.

ik denk dat het niet kan....gewoon een extract chain doen...is toch ook niet zo erg?

Ja dat extract chainen had ik al ontdekt idd. Wellicht is dat de beste work around, dan kan ik soundwise tenminste doen wat ik wil doen. Alleen is het dan wel een beetje jammer dat je dan niet 1 miditrack meer hebt voor je drums, maar een hoop losse tracks. Dit komt het overzicht / handigheid in de session view zeker niet ten goede wat juist weer het sterke punt van Live is (moet zijn). Komt nog bij dat als je dan alsnog je drumtrack(s) wil aanpassen dan ben je helemaal de LUL lijkt me.

je weet van tracks groupen? dat helpt om het geheel overzichtelijker te maken. Ik heb altijd sowieso mijn belangrijke drum tracks los....die drumracks gebruik ik meestal alleen voor wat percussie e.d.

je weet van tracks groupen? dat helpt om het geheel overzichtelijker te maken. Ik heb altijd sowieso mijn belangrijke drum tracks los....die drumracks gebruik ik meestal alleen voor wat percussie e.d.

Ik weet dat je tracks kan groupen, moet er nog wel induiken hoe en wat precies...
Maar met drumtracks los in jou geval; bedoel je dat dan ook aan de midi kant? Want dat lijkt mij echt niet fijn. Het liefst heb ik aan de midi kant mijn drums in 1 track geprogrameerd en dan aan de audio kant (de VSTi outputs dus) alles als losse tracks. Zo ben ik het altijd gewend... Cubase..

heb je het dan over hardware? Of over samples? Ik werk meestal met samples.

Maar je wil vanuit je drumrack....andere kanalen aansturen waar daadwerkelijk de vsti's in staan?

ps ik heb geen verstand van cubase

Ja ik denk dat er maar één mogelijkheid is, en dat is inderdaad via de extract chain of gewoon de betreffede track uit de drum rack te slepen. Je kan natuurlijk deze achteraf terug groeperen, maar jammer genoeg deze niet terug activeren vanuit die nieuwe groep. Begrijp zelf ook niet waarom het niet kan, met gegroupeerde audiotracks kan het bv wel...
Vermoed dat er wel een send object in M4L bestaat/komt, en dan kan je die gewoon achter je simpler in het drumrack zetten, zodat je alsnog individuele sends per drum track kan bekomen. Afwachten dus.

De oplossing

De oplossing

Ik was er ook naar opzoek en met de info van jullie hierboven nog eens gaan zoeken.
En ja, gevonden.

-[FONT=&quot] [/FONT]Klik links in het drumrack “show chainlist” aan.
-[FONT=&quot] [/FONT]Selecteer “r” (return)
-[FONT=&quot] [/FONT]Kies rechts in het veld “drop audio effects here” dat verschenen is, met de rechter muis “create return chain”.
-[FONT=&quot] [/FONT]Deze Return chain kan met “audio to” naar de gewenste returntrack gestuurd worden.
-[FONT=&quot] [/FONT]Zet links in het drumrack de “S” (sends) aan en je kan elke gewenste sample uit de drum track met gewenste hoeveelheid naar de return track sturen.

Succes en Grtz,

When Logic Fails
www.myspace.com\whenlogicfails

Ik was er ook naar opzoek en met de info van jullie hierboven nog eens gaan zoeken.
En ja, gevonden.

-[FONT=&quot] [/FONT]Kies rechts in het veld “drop audio effects here” dat verschenen is, met de rechter muis “create return chain”.
-[FONT=&quot] [/FONT]Deze Return chain kan met “audio to” naar de gewenste returntrack gestuurd worden.
-[FONT=&quot] [/FONT]Zet links in het drumrack de “S” (sends) aan en je kan elke gewenste sample uit de drum track met gewenste hoeveelheid naar de return track sturen.

Succes en Grtz,

When Logic Fails

We have a winner !!

Dit werkt, het kan dus wel.
Bedankt man, goede eerste post! :D

En ja, gevonden.

Succes en Grtz,

When Logic Fails

Vet!, ik ga het zo ook ff proberen. Ben nl zelf ook net definitief! overgestapt naar Live van Cubase en ik zit/zat met hetzelfde probleem. Wel idioot dat Ableton dit niet gewoon simpel heeft gehouden door aparte routering per losse drumracktrack (<- lol) mogelijk te maken.
Al gaat dit waarschijnlijk wel werken dan zit je nog met het probleem dat je niet (snel) kunt zien waar bijv. de snare of bd naartoe is gerouteerd. In the box oogkleppen denk ik dan :stupid

Back