Pitchen in Ableton mogelijk?

renaat belgie

Ingeburgerd
Hallo mensen,

Ik gebruik al geruime tijd ableton 8 suite in combinatie met de APC40 controller.

Na enkele geslaagde livesets is de tijd gekomen om nog een stapje verder te gaan, nl een liveset in combinatie met 2 platendraaiers.

Vorige week tijdens het testen thuis kom ik tot de constatatie dat je eigenlijk niet kan pitchen met ableton. Ok, je hebt de mogelijkheid om je + en - nudge toetsen te gebruiken maar ze vertragen of versnellen enkel TIJDELIJK je track en gaan bij het loslaten terug naar hun originele snelheid.

Bij een platendraaier is dat natuurlijk niet zo. Eenmaal je pitch naar omhoog of naar beneden blijft hij netjes op die snelheid draaien.

Weet iemand een oplossing om in ableton te kunnen pitchen zoals je kan pitchen bij een platendraaier?

hartelijk dank!

groeten

Renaat

Weet iemand een oplossing om in ableton te kunnen pitchen zoals je kan pitchen bij een platendraaier?

Je realiseert je hopelijk wel dat het hele revolutionaire van Ableton juist was dat de pitch niet meer vastgeklonken was aan het tempo, right? Nudge is ook bedoeld voor korte stootjes (bpm gelijk, maar uit de maat); anders moet je gewoon het tempo veranderen.

Je kan ook 'n Soudbit Micro kopen. Deze zet audio om naar midi clock. Werkt niet bij D&B en Electro... maar 4x4 doet het er prima mee. Geloof zelfs dat de Pioneer DJM800 clock uit stuurt. De A&H Xone92 doet dat zeker. Die heeft zelfs 'n soort latency knopje erop.

phiiiieeeuw, dit lijkt me een hele opdracht om ableton strak te doen mixen met een platendraaier en omgekeerd. ik zal dat vanavond eens testen.

valt erg mee hoor.
Ik dj wel eens met Ableton Live, back to back met een vriend van me die dan of op cdj's of platenspelers draait.
Ik heb gewoon 1 knop op m'n controller toegewezen aan het mastertempo in Ableton, en 2 knoppen op m'n laptop-toetsenbord voor de nudge en 1 voor tap tempo.
Het is wel handig om de range van je master tempo te beperken tot ongeveer de minmale en maximale bpm waar je op gaat mixen anders kun je 'm niet precies genoeg afstellen.
Op deze manier kan je eigenlijk precies hetzelfde mixen met ableton als met een platenspeler.

valt erg mee hoor.
Ik dj wel eens met Ableton Live, back to back met een vriend van me die dan of op cdj's of platenspelers draait.
Ik heb gewoon 1 knop op m'n controller toegewezen aan het mastertempo in Ableton, en 2 knoppen op m'n laptop-toetsenbord voor de nudge en 1 voor tap tempo.
Het is wel handig om de range van je master tempo te beperken tot ongeveer de minmale en maximale bpm waar je op gaat mixen anders kun je 'm niet precies genoeg afstellen.
Op deze manier kan je eigenlijk precies hetzelfde mixen met ableton als met een platenspeler.

Ik heb op mijn apc40 een schuiver toegewezen naar de taptempo. ik heb voor een schuiver gekozen omdat dat min of meer een pitcher van een echte platendraaier nabootst.

De minimum en maximumwaarde is 115-145 en ik moet zeggen dit lukt wel aardig hoor om op die manier te mixen! :yamaha::yamaha::yamaha:

bedankt voor de tip !

Hoi,

Je kan ook je bpm voor de comma aan een controller toewijzen en een fader ofzo voor het finetunen van de bpm-waarden na de comma

Back