Hi-hats/hihatline

RED JOURNEY

Ingeburgerd
Ik ben al een tijdje aan het proberen techno en nu lukt me dat best aardig, het probleem waar ik bij iedere track tegenaan stuit zijn de hi hats.
Het lukt me simpelweg niet om een vette "rollende" hi hat line te krijgen.
Vaak klinkt het bij mij alsof het gescheiden is van de rest en ik krijg dat "rollende" er niet in.
Ik heb laatst zo'n mega pack hi hats samples gekocht om meer keus te hebben, maar ook met zoveel samples lukt het me niet ..

Kan iemand mij uitleggen hoe de opbouw van de hihats zijn.
en misschien wat tips over hoe ik hem beter in een nummer laat passen.

En heeft iemand tips waar ik goede hi hats kan vinden/bewerken.

Ik gebruik Fruityloops 8.

Ik heb hier een voorbeeld, op 2:00 begint dat wat ik noem rollende hihat line

Dat is niet zo moeilijk hoor. In je 16 stappen sequencer zet je eerst 1 hihat precies tussen kick en snare in. Dan krijg je boem-tss-tjak-tss. Als je er dan nog 1 hihatje aan plakt krijg je dat boem-tsts-tjak-tsts.
Succes!

Ik heb nu snel het geprobeerd, niet goed genoeg, maar ik moet daalijk werken.
Wel denk ik dat dit niet is wat ik zoek, ik hoor naar mijn mening meer als 2 hats achter elkaar en na mijn snelle geklooi hoor ik al dat er wat mist. Misschien de opbouw van volume van de hihats en/of meer hihats?

Voor mijzelf zie ik de hihats - zoals Storm hierboven ook al beschrijft - meer in samenhang met de kick en de snare, ze vormen een groot deel van de basis van je track. Door ze in samenhang te zien bouw je ze min of meer naar elkaar toe.

wat je nog kan proberen (ik heb je voorbeld niet beluisterd, zit op m'n werk)

je hebt stappen 1 t/m 16. de dikke getallen zijn open hihats, de schuine staan voor closed hihats:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Als je dan nog de functie hebt om de 2 hats mono op elkaar te maken. dus als de closed
hihat komt, de open hihat word afgesneden, klinkt het nog beter. heb je die functie niet
kun je als alternatief je open hihat iets korter maken (decay). Ligt een beetje aan je
drum apparaat/bron.

zo krijg je denk ik dat wat je wilt.

@ red journey

hohoho :D Maar zo makkelijk is het nou ook weer niet. Ik heb stukje niet geanalyseerd hoor, maar je kunt met 1-en-2-en-3-en-4 een heel eind komen, met 2 verschillende hats, een beetje verschuiving van de timing, klein beetje delay...bla bla bla bla. Ga eerst maar eens kijken wat "echte" drummers doen en probeer dat te vertalen. En koop een groovebox.

Je kunt het krijgen door bijvoorbeeld 4 short hihat's tussen 2 kicks te zetten (dus 1 hihat op de eerste en laatste kick en daartussen nog 2). Deze hihat's kun je sidechainen zodat je een pompend effect krijgt. Daarboven zet je nog twee hihats (of liever shakers) op de plaatsen zoals Storm had beschreven. Om meer "groove" te krijgen zou je nog 1 andere lichte hihat tussen de kick kunnen plaatsen, niet tussen elke kick maar om-en-om.

In het youtube-voorbeeld worden ook accenten gelegd in het hihat-patroon. De hihat die op de 5e achtste tel zit klinkt harder dan de overige.

Verderop in het nummer hoor je het baslijntje los (4:00 ofzo). Dat heeft exact hetzelfde rollende ritme. Het ritme lijkt me dan ook het punt niet. Wellicht moet je het meer zoeken in het op elkaar afstemmen van het geluid van kick, snare en hihat zodat ze meer een geheel vormen. Sample-keuze en mixen is de helft van het verhaal, lijkt me.

Ik heb een tijdje terug een hele bak hihatlijntjes uitgezocht omdat ik hetzelfde probleem had; ik zal vanavond eens kijken of ik het resultaat daarvan nog kan terugvinden.

En probeer ook als een drummer te denken, het zou bijv. beter kunnen klinken als de snare niet tegelijk klinkt met de hihat (aangezien 't stokje van de drummer bij het slaan op de snare, niet tegelijk op de hihat kan zijn) ; dit geldt dan eerder voor 16e noten hihats.. bij een slow beat met 8e noten hihats maakt het niet zoveel uit.

Verder is al genoemd de human feel, ofwel het verschuiven van de hihat naar voren of naar achter (eerder naar voren dan naar achter, naar achter klinkt wat gehaast / onecht). En de plaatsing van de open-hihat indien gebruikt, is ook belangrijk.. ik bekijk het echt per track, per groove hoe ik die plaats, het is maar net waar de accenten moeten liggen ; en dat hangt weer af wat voor baslijn eronder komt, en wat voor melodie, het complete plaatje zegmaar.

op deze site vind je een sample categorie, daarin staan o.a. links naar samples die op het internet te vinden zijn.

hihat lessen:

http://216.103.111.115/perl/drums/index.cgi?Action=OnlineLessons&Skill=Intermediate&SubCategory=Sixteenth%20Notes%20on%20Hi-Hat&LessonID=Intermediate6

wat je nog kan proberen (ik heb je voorbeld niet beluisterd, zit op m'n werk)

je hebt stappen 1 t/m 16. de dikke getallen zijn open hihats, de schuine staan voor closed hihats:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Als je dan nog de functie hebt om de 2 hats mono op elkaar te maken. dus als de closed
hihat komt, de open hihat word afgesneden, klinkt het nog beter. heb je die functie niet
kun je als alternatief je open hihat iets korter maken (decay). Ligt een beetje aan je
drum apparaat/bron.

zo krijg je denk ik dat wat je wilt.

Ik heb zitten puzzlen met deze post.
Mono op elkaar zetten? Wat bedoel je hier precies mee? ik heb wel een idee maar zou niet weten hoe ik dat moet doen in fruityloops...
en is een groovebox/drum apparaat de moeite waard?
zoiets van, als je het gekocht heb en je eerste hat hoort, je denkt, dit had ik toen al moeten kopen:P?

in ieder geval bedankt voor all post, ik kan voorlopig weer ff vooruit!:P

ten eerste: effe snel proberen werkt neit. altijd de tijd nemen;)

wat je daaar in fruity loops moet doen is eht zeklfde wat je ook op een drumcomputer meot doen dus in jou geval schiet je er niet veel mee op.

waarschijnlijk weet je dan ook neit wat side chaining is maar daardoor kan je nog een extra groove aan je loop mee geven misschien is dat wat jij mist op in je file. door side chaining kan je verschillende sound naar elkaar laten luisteren en op elkaar laten reageren qua volume waardoor alles lekker in elkaar past!

suc6

ik heb mijn groovebox zeker niet vanwege de hihat gekocht. Ik heb op zich
geen hihat problemen en nooit gehad :) De moeite (of het geld) is een groovebox
zeker waard. Maar dat is meer een kwestie van smaak dan een regel.

2 kanalen mono...heb ik eigenlijk al uitgelegd. je hebt dus 2 drumsounds, de ene
speelt zijn sequence, de andere komt ertussen in. op dat moment dat de andere
ertussen in komt, wordt drumsound 1 afgesneden/onderbroken door de 2de drumsound.
er kan dus maar één geluid tegelijk uit die 2 kanalen. Als je dat met de hihats doet
krijg je dus een mooie rollende/stotterende closed hihat, zonder dat het een gerommel
van hoge frequenties wordt. moeilijk uit te leggen als ik het
je niet kan laten horen. de meesten hier zullen weten wat ik bedoel, misschien is
er ook een bepaalde term voor?

hoe je dat in fruity loops doet weet ik helaas niet, heb FL nooit gebruikt.

hoe je dat in fruity loops doet weet ik helaas niet, heb FL nooit gebruikt
In fruity-loops heet 't volgens mij "cut itself" (rechter-muisklik op je track)

Wat je dan het beste kan doen is :

- Ga naar je wave-editor (wavelab/soundforge/cool edit/etc)
- Open de closed-hihat die je wilt hebben
- Open de open-hihat die je wilt hebben
- Maak een nieuw (Leeg) wave-bestand aan
- Plak daar de closed- en de open-hihat in, achter elkaar met een klein beetje ruimte ertussen.
- Sla die file op in je sample-map die bij je song/nummer hoort

nu heb je dus 1 sample met daarin de closed- en de open-hihat.

- In fruity-loops, selecteer die zelfgemaakte sample, en open die in een slicer channel.
- doe een rechter-muisklik op dat slicer-channel, op #Track1 ofzoiets, en kies "cut itself"

Nu kan je de closed + open hihat op 1 kanaal, met 2 nootjes intekenen (C + C# gok ik).
En wat je nu hebt, is dat de open-hihat zal worden afgekapt als de closed hihat speelt.

De reden dat je hiervoor zoveel handelingen moest doen, is dat "cut itself" alleen maar werkt op het kanaal zelf, niet op 2 kanalen, helaas.

Hi Hats zijn denk ik de dingen die ik het zwaarst onderschat heb ivm productie.

Ik heb nu ook veel meer de indruk dat een trak er vaak staat door het goede gebruik ervan (klanksoort en plaatsing). Ik heb er ook echt nog veel moeite mee en de hi hats zijn vaak nog de meest storende elementen in mijn tracks. Je voelt dat ze het nummer meer slecht dan goed doen. :P

En hi hats sampelen uit bestaande traks is ook altijd kut vind ik want je knipt nooit alleen de hi hat uit een track maar ook de andere geluiden van die track.

Ik zit hier dus de laatste tijd ook veel op te werken. :geslaagd:

Het is al gezegd, maar idd ik zou het ook zoeken in een combinatie van timing, velocity, duur en compressie.

Luister eens naar bijgaand voorbeeld. Je hoort 2x hetzelfde:
- 1 maat
- kick steeds op de tel
- hihat 1 steeds op de tel
- hihat 2 steeds op de tel, halve tel en 3kwart om het zo maar even te zeggen

In het eerste voorbeeld heb ik het gewoon strak op de grid gezet en geen effect gebruikt. In het tweede stukje heb ik van hihat 1 de duur gevarieerd, van hihat 2 ook en bovendien heb ik die 3kwarts hat iets naar achter gezet. Ook heb ik een sidechain-compressor op de 2e hihats gezet met de kick als input.

Het is misschien nog niet zo rollend als je wilt, maar even om een idee te geven wat voor kleine middeltjes al voor grote verschillen kunnen uitmaken. En staar je dus niet te lang blind op de samples zelf.

Attachments

• hats.mp3
    309,2 KB · Bekeken: 113
Als toevoeging op bovenstaande posts:
De truuk is vooral om diverse hihats/shakers te layeren, invullen op het grid van 1/16e, de nadruk op 1e en 3e tel, en alles ertussen met lagere velocity (volume, filter, decay).
Tenslotte kun je wat swing toevoegen om het iets minder statisch te laten klinken en zodat je wat meer groove krijgt.

Back