Hi-hats/hihatline

accenten zijn retebelangrijk ook
check deze hihats

geen 1 keer t zelfde gemept ongeveer

Gaaf om te zien he? Ook om te luisteren trouwens.

Ja hee, zo kan ik het ook. Nee, zoiets programmeren, da's pas lastig!:D
Niet met een electronisch drumstel, drum je het gelijk in je sequencer in.

Je kunt echt zoveel doen met hihatlines, CH's, OH's, afkappen van OH's door CH's en het combineren van CH en OH voor een soort middellange hihat: dat zijn al vier geluiden. Dan nog verschillende velocities en eventueel swing. Het valt me altijd op hoe een 909 hihat in de goede Detroit producties nooit als een cliché klinkt door de manier waarop de patroontjes geprogrammeerd worden. Vergelijk dat met de gemiddelde kermishouse tik-tsshhh-tik-tsshhh-tik-tsshhh-tik-tsshhh.

Je kunt echt zoveel doen met hihatlines, CH's, OH's, afkappen van OH's door CH's en het combineren van CH en OH voor een soort middellange hihat: dat zijn al vier geluiden. Dan nog verschillende velocities en eventueel swing. Het valt me altijd op hoe een 909 hihat in de goede Detroit producties nooit als een cliché klinkt door de manier waarop de patroontjes geprogrammeerd worden. Vergelijk dat met de gemiddelde kermishouse tik-tsshhh-tik-tsshhh-tik-tsshhh-tik-tsshhh.
Dat komt door de magie van de 909. Dat heb je met software niet, moet je uren pielen voor wat shuffle en accentjes terwijl een 909 dat gewoon doét.

Dat komt door de magie van de 909. Dat heb je met software niet, moet je uren pielen voor wat shuffle en accentjes terwijl een 909 dat gewoon doét.

Ik moet zeggen dat ik het hier nog mee eens ben ook. Ik heb geen TR-909 meer maar hij heeft iets 'levends'. Beter dan dit kan ik het ook niet omschrijven.

Same here. Swingende Hihats waren leuk maar voor de rest klinkt het als het trappen met kaplaarzen tegen een kartonnen doos.

Heb niet geluisterd of gekeken naar de filmpjes/mp3tjes, maar als ik aan rollende/kletterende techno hihats denk:

- swing/groovequantize
- Niet alles dodelijk ge-quantized inprogrameren
- goede samples
- sidechain compressie.

Heb niet geluisterd of gekeken naar de filmpjes/mp3tjes, maar als ik aan rollende/kletterende techno hihats denk:

- swing/groovequantize
- Niet alles dodelijk ge-quantized inprogrameren
- goede samples
- sidechain compressie.

+1 Ableton 8 is hier echt perfect voor, althans voor mij :) daar heb je de keuze uit een heel arsenaal van soorten swings, shuffles (en je kan deze zelfs extracten van loopjes die je leuk vind). Ik maak zelf ook techno en hiermee moet het echt lukken. Wat ik ook die is naast men standaard hihat lijntje, een ander kanaal maken met verschillende gek/random geplaatste hihats, daarna filter ik het wat uit en verlaag het volume. Soms nog wat sidechaining. Ohja experimenteer is met extreme shuffle/swing waarden dat levert mij laatste tijd ook veel leuks op.

Nog veel succes ermee!:okdan:

Ik zie zovaak Sidechain-Compressie voorbij komen.. maar is dat nu wel echt nodig?? is dat niet een beetje luie manier van volume-manipulatie, die je net zo goed kan intekenen? (Een drummer heeft toch ook geen side-chain op z'n hihats?)

Enige verschil is dat met side-chain compressie op de hihats, het volume gemanipuleerd wordt op plekken rondom de werkelijke aanslag ; met velocity heb je alleen controle over 't volume op het moment dat de hihat wordt aangeslagen. Naast velocity kan je ook zelf je volume-curves tekenen wil ik maar zeggen (en daarmee hoeft de hihat niet eerst door een -intern/extern- effect)

Ik zie zovaak Sidechain-Compressie voorbij komen.. maar is dat nu wel echt nodig?? is dat niet een beetje luie manier van volume-manipulatie, die je net zo goed kan intekenen? (Een drummer heeft toch ook geen side-chain op z'n hihats?)

Enige verschil is dat met side-chain compressie op de hihats, het volume gemanipuleerd wordt op plekken rondom de werkelijke aanslag ; met velocity heb je alleen controle over 't volume op het moment dat de hihat wordt aangeslagen. Naast velocity kan je ook zelf je volume-curves tekenen wil ik maar zeggen (en daarmee hoeft de hihat niet eerst door een -intern/extern- effect)

Ik snap je punt, en in sommige gevallen is het imho ook luiheid. Maar probeer het eens naast elkaar, dan zul je merken dat beide manieren allebei hun eigen karakter hebben.

Hoezo is side-chainen lui?

Gebruik je dan nooit compressie?
Want dat is dan ook maar een luie manier van gain-riden ...

Ik gebruik beide: velocity voor microdynamiek, sidechainen voor macrodynamiek.

Ik snap je punt, en in sommige gevallen is het imho ook luiheid. Maar probeer het eens naast elkaar, dan zul je merken dat beide manieren allebei hun eigen karakter hebben.
Da's waar, ik postte het eigenlijk een beetje omdat 't sidechainen op een hihat imho niet echt een standaard ding is om tot een fatsoenlijke hihatlijn te komen.. het lijkt net alsof iedereen aan de side-chain zou moeten :)

En zeker waar, ze hebben allebei hun eigen karakter.
Ik gebruik beide: velocity voor microdynamiek, sidechainen voor macrodynamiek.
hmm daar moet ik nogeens over nadenken.. volume regelen middels velocity is vele malen rigoreuzer dan side-chainen.. nl. meestal gebonden aan 16e /8e noten, daar waar side-chainen niet gebonden is aan een grid, en daarmee zou ik side-chainen juist micro-dynamiek noemen.. je kan echt op de milliseconde volume controleren. Mja velocity is dan wel weer ondergeschikt aan het side-chainen als je het zo bekijkt.

Anyway, ik ben van mening dat een hihat-lijn ook goed moet klinken zonder side-chainen.

Laatst gewijzigd:
Je kunt er ook nog een lfo over gooien, krijg je nog variaties tussen je maten.

Da's waar, ik postte het eigenlijk een beetje om aan te geven dat het geen standaard ding is.. het lijkt net alsof iedereen aan de side-chain zou moeten :) zie het overal voorbij komen.

En zeker waar, ze hebben allebei hun eigen karakter. Maar als je bijv. de beat in z'n geheel zou compressen (kick/snare/hihat) krijg je een soortgelijk effect, zonder sidechainen.

hmm daar moet ik nogeens over nadenken.. volume regelen middels velocity is vele malen rigoreuzer dan side-chainen.. nl. gebonden aan 16e noten daar waar side-chainen niet gebonden is aan een grid, en daarmee zou ik side-chainen micro-dynamiek noemen.. mja velocity is dan weer ondergeschikt aan het side-chainen.

Anyway, ik ben van mening dat een hihat-lijn ook goed moet klinken zonder side-chainen.

Sidechaining is wel gebonden aan de groove, dus daarom noem ik het macrodynamiek. Maakt niet uit wat de melodie is die je sidechaint, je legt de dynamiek van de groove over de melodie. Dit zal altijd een gelijksoortig effect bekomen, per groove.

Accenten binnen bepaalde melodieën bekom je door gebruik van velocity, wat ik bedoel met microdynamiek.

Akkoord dat sidechaining een luie oplossing is voor het mixpuzzelwerkje kick / bas, waardoor het een negatieve connotatie krijgt. Maar goed, het is wel effectief.

Ik wilde met Sidechain compressie enkel één van de mogelijkheden geven als oplossing van het probleem. Het is niet DE oplossing.

Back