Akoestisch probleem achter scherm?

splitpen

Nieuwkomer
Goededagschotel,

Zit met een akoestisch probleempje waar ik maar niet uit kom.
Ben sinds kort verhuisd en heb nu een kleine kamer (3.20x2.50) waar ik van plan ben om regelmatig muziek te maken.

Omdat er nogal in erge mate reflecties in de ruimte waren heb ik dit proberen aan te pakken door een 4-tal akoestische panelen te maken.
Deze heb ik opgehangen waarvan er 2 als cloud aan het plafond hangen en 2 op de muren. (zie plaatje)

links een balkondeur met raam over de breedte en vensterbank op 850mm, daarvoor een gordijn.
kamerb.jpg

Tot zover zijn de reflecties behoorlijk naar mijn zin opgelost en ben ik over de bas ook redelijk te spreken.

Maar merkte vorige week toen ik achter het bureau zat dat er tussen de muur en de beeldscherm een soort resonantie in het laag vormt.

Als ik praat of een lage toon maak met m'n mond en me hoofd vervolgens vanaf luisterpositie over het bureau richting de beeldschermen beweegt wordt die resonantie steeds erger.
Ook met muziek aan hoor je dat het bas gebied wat resoneert in dat gebied.

Als ik met de luisterpositie in een gelijkzijdige driehoek ga zitten heb ik er het minste last van tijdens het spreken.
Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat het de geluidsweergave zoals ik het op de luisterpositie hoor dan ook beïnvloed.

Nu heb ik al geprobeerd om steenwolplaten achter de monitoren te plaatsen en achter de beedschermen maar dat maakte echter geen verschil.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen of waar dit vandaan komt?
Toch nog iets maar cornertraps nodig oid?

Wil het liefst wel deze indeling houden en de opstelling niet in de lengte zetten vanwege de doorloopbaarheid naar het balkon.

grtz

Wanneer je het over resonantie hebt dan trilt er dus iets mee. Dan gewoon een kwestie van weghalen wat er trilt. Of heb je het over opstapelen van laag daarachter ? Dan is het een kwestie van een basstrap plaatsen. Ik heb zelf ook een basstrap achter m'n mengtafel/schermen op de scheiding vloer/wand omdat ik daar ook last had van te veel laag. Is nu opgelost.

Die basetrap moet je gewoon zelf maken uiteraard :-)

In andere topic van studio bouwen heb ik beschreven hoe het moet :-)

Uiteraard zelf bouwen ;)
Jij bedoelt dan d.m.v. die driehoeken uit steenwol/glaswol neem ik aan toch?

Als het ruimte-technisch een optie is, zou ik beginnen met je stoel en monitors (en dus je bureau:P) een stuk - 70 centimeter ofzo - verder van de muur af te zetten. Idealiter zet je je monitors dan ook op een dusdanige hoogte/plek achter je bureau neer dat er geen reflectiepad is via het bureaublad naar je oren.

Maar los van alle truckjes, oplossingen, panelen, absorbers, diffusers, driehoeken, vierkantjes, schuimpjes en gordijnen: als je hoort dat je op een bepaalde plek in je kamer grote variatie hebt in de frequenties die je hoort, moet je dus gewoon niet op die plek gaan zitten muziek maken. Voorkomen is beter dan genezen. Een klein stukje opschuiven kan wonderen doen en in jouw geval kun je waarschijnlijk het beste gewoon een stukje achteruit.

De optie van zmooc is uiteraard beter. Maar als je beperkte ruimte hebt... tja. 70cm van 2.5 meter afsnoepen... hmm hou je niet veel meer over en krijg je weer problemen omdat je dan wel erg dicht tegen de achterwand aanzit. Ik zou ook de studio in de lengte plaatsen. Je zegt dat dat de doorloop niet ten goede komt. Maar 1.70 m is ook niet al teveel wanneer daar ook je bureaustoel staat.

De optie van zmooc is uiteraard beter. Maar als je beperkte ruimte hebt... tja. 70cm van 2.5 meter afsnoepen... hmm hou je niet veel meer over en krijg je weer problemen omdat je dan wel erg dicht tegen de achterwand aanzit. Ik zou ook de studio in de lengte plaatsen. Je zegt dat dat de doorloop niet ten goede komt. Maar 1.70 m is ook niet al teveel wanneer daar ook je bureaustoel staat.

Vooropgesteld: ik heb er geen ervaring mee, mijn ruimte is akoestisch een regelrechte ramp en alles wat ik hier roep heb ik van Internet gelezen, maar bij gebrek aan leven heb ik wel ontzettend veel gelezen:P

Maar dat terzijde. Ik denk dat 70cm heel veel kan helpen. Het gaat namelijk niet om de absolute afstand, maar om de relatieve afstand. In de ideale situatie zitten volgens mij de luisteraar OF de monitors op 38% van de afstand voor-achter. Gemiddeld dan; de precieze optimale spot verschilt natuurlijk per vertrek. 38% zou bij 2.5 meter 95 centimeter zijn en daar zou de luisterpositie wel eens aardig bij in de buurt kunnen komen als je 70cm achteruit gaat.

Verder schijnt het akoestisch gesproken juist verstandiger te zijn om de studio in de breedte te plaatsen. Maar in hoeverre dat in deze niet-symmetrische kamer opgaat, is maar de vraag.

Heb gisterenavond de boel omgegooid en moet zeggen dat het een aardige verbetering van het geluid is geworden.
De indeling is welliswaar een stuk minder praktisch geworden maar dat boeit me nu achteraf eigenlijk weinig. (zie plaatje)
kamery.jpg

De kast bestond uit 2 delen á 80 cm hoog dus die naast elkaar gezet achter het bureau.
Daarop staan nu mijn monitors op kleine standjes en de voorkant van de monitors op 93 cm vanaf de muur er achter.
Heb het bureau dus omgedraaid en daarweer net voor gezet.

Valt me op dat het geluid nu door heel de kamer wat meer in balans is.
Hiervoor had ik toch wat meer verschillen in de basopbouw als ik met me hoofd heen en weer bij het bureau ging.

Al om al erg tevreden dus: D
Bedankt!

Back