DI Box noodzakelijk?

Joe

Ingeburgerd
Hallo,

Op dit moment speel ik met een jack-jack kabel van 6 meter. Bij optredens blijkt regelmatig dat dit tekort is. Tevens heb ik sinds kort een nord lead erbij gekocht waardoor ik toch nieuwe bekabeling nodig heb.

Nu wilde ik jack-jack kabels van 10 meter aanschaffen maar nu hoorde ik dat ik dan veel geluidsverlies heb. Klopt dit?

De andere optie is op een DI tussen te voegen. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een DI waar ik beide tegelijk kon inpluggen. Op internet vond ik de Di van samson S-direct plus.

Voor één aansluiting heb ik nog de Behringer DI 100 en de Gatt Audio DIA01 gevonden.

Kortom wat kan ik het beste doen: Kabels van 10 meter of DI tussenvoegen. En verder welke DI kan ik het beste kiezen.

Hopelijk kunnen jullie me advies geven.

Als je je dure spullen in andermans mixer plugt, zou ik er altijd een DI-box tussen zetten, al was het alleen maar om je apparatuur te beschermen:) Andersom geldt dat overigens ook; mijn ervaring van "vroeger" is dan ook dat ik meestal toch wel in een DI geprikt wordt.

Verder zou ik in normale situaties geen significant kwaliteitsverlies verwachten bij een langere kabel; het uitgangssignaal van synthesizers is krachtig genoeg om daar vrijwel niet door beinvloed te worden. De kans op storing wordt natuurlijk wel groter omdat een langere kabel bij veel meer storende factoren in de buurt kan komen:P Maar met een DI die er een balanced signaal van maakt, heb je sowieso minder kans op storing.

Anders schaf je zo'n rack DI aan. Techneuten zijn heel blij als je je synthesizer shit op orde hebt. Eigenlijk willen de meesten daar toch al geen aandacht aan schenken. Als jij binnen komt en ze blijken er alleen maar een aantal xlr pluggen hupsa in te hoeven pluggen maak je ze gelukkig. En als je je techneut ongelukkig maakt kan een avond nog wel eens vervelend aflopen HAHAHAHA.

In het verleden had ik een Behringer DI4000 aktieve 4-kanaals DI. Die werkte echt heel goed en storings/ruisvrij. Ik heb hem dan ook alleen verkocht omdat ik hem niet meer nodig had (andere mixer met meer aansluitmogelijkheden gekocht). Het is echt een aanrader. En laat je nu niet door iemand anders aanpraten dat het wel slecht moet zijn omdat het Behringer is, echt onzin. Samson is trouwens een merk van dezelfde klasse als Behringer. De DI-4000 is dé oplossing!

Hoe moet het klinken, welke features vind je belangrijk, hoe betrouwbaar moet het zijn, wat is je budget, welk instrument bespeel je. Mbt de goedkopere DI's is mijn ervaring dat die je geluid meestal kleuren en sommigen ook ruisen. Een hele goede DI is de BSS ar133. Alle DI's op een rijtje:

http://www.thomann.de/nl/diboxen_symmetrieboxen.html

Of koop een goede mixert met balanced outputs als je die toch nodig hebt :eureka:

Maar heb je wel een gebalanceerde ingang dan op je bas versterker?

Ik gebruik geen versterker... Ik wil de DI alleen gaan gebruiken als interface tussen mijn synths en de mengpaneel. Ik gebruik een Kurzweil PC1SE en een Nordlead 1.

Dus de Behringer DI4000.. is een goede optie?

Ik gebruik geen versterker... Ik wil de DI alleen gaan gebruiken als interface tussen mijn synths en de mengpaneel. Ik gebruik een Kurzweil PC1SE en een Nordlead 1.

Dus de Behringer DI4000.. is een goede optie?
Oke,
dan lijkt mij dat ook wel een goede (& betaalbare) optie.:okdan:
Ik weet ook niet hoe ik aan die bas kwam (komt in geheel niet voor in je vraag) :-)

Laatst gewijzigd:
De meeste DI's hebben ook 'n +4, -10 en -20 of zo iets schakelaar. Is ook vaak handig om niet je mic XLR input van je tafel beetje vol te schreeuwen.

Enuuuuuh, Berhinger DI's schijnen best o.k. te zijn.

Hou wel rekeningmet het klankverschil tussen di's. Het is "maar" een di, maar als je een Behringer vergelijkt met bv Radial dan is het verschil best groot. Of dat voor jou nodig is hangt natuurlijk ook weer af van de kwaliteit van je mixer etc, maar je keyboards zijn tof, dus ik zou er niet teveel op bezuinigen.

De meeste DI's hebben ook 'n +4, -10 en -20 of zo iets schakelaar. Is ook vaak handig om niet je mic XLR input van je tafel beetje vol te schreeuwen.

Enuuuuuh, Berhinger DI's schijnen best o.k. te zijn.

Nog ff de plaatjes op www.behringer.de aan het bekijken. Achterop zitten -20dB schakelaars.
Voorop zitten de volgende schakelaars (allemaal per kanaal natuurlijk, dus 4x):
- +20dB
- Phase reverse
- High cut 8kHz
- Gnd lift
en je heb een output level meter per kanaal.

Een prima apparaat, en dan spreek ik dus uit ervaring. En zoals je ziet ook een arsenaal aan mogelijkheden om al je live-problemen tegemoet te treden.

Bij bv. Thomann heb je een 30-dagen geld terug regeling zonder opgaaf van redenen. Dus proberen kan dan nooit veel kwaad. Misschien de verzendkosten.

P.S. Van de door Sjaak genoemde BSS zou je er 4 nodig hebben. En 1 BSS is ongeveer even duur als de Behringer 4-kanaals. Kun je meewegen in je budget keuze. Naar mijn inschatting kun je met de Behringer prima uit de voeten, en is hij vast niet 4x minder dan de BSS.

Hou wel rekeningmet het klankverschil tussen di's. Het is "maar" een di, maar als je een Behringer vergelijkt met bv Radial dan is het verschil best groot. Of dat voor jou nodig is hangt natuurlijk ook weer af van de kwaliteit van je mixer etc, maar je keyboards zijn tof, dus ik zou er niet teveel op bezuinigen.

Ja, de Pro D2 lijkt best aardig en is zeer zeker pro-spul. Alleen is hij dan voor 2 DI's al wel ongeveer € 300 kwijt. Misschien een test om de DI4000 en de Pro D2 naast elkaar te proberen om te kijken of er hoorbaar klankverschil in zit. En of dat dan budgetair opweegt.

Laatst gewijzigd:
Klopt, ik heb alleen een oude DI van Behringer en de JDI van Radial. Het is jammer dat je veel apparatuur niet zo makkelijk kunt testen.

Inderdaad, zie ook mijn opmerking. Simpele test: plug even een basguitaar in een DI en speel wat lage en hoge noten, dan hoor je heel snel het verschil tussen de verschillende DI's.

Met een klein mixertje maak je een subjectieve mix, die wanneer tie op je monitor misschien prima klinkt, in de zaal wel eens helemaal kut zou kunnen zijn. Laat het liever over aan de dienstdoende techneut.

HEE MPC! het is Niels hier, van Waterfront weet je wel. Welkom op het belachelijkste forum van Nederland!

Aangezien ik het de DI alleen gebruik bij onze eigen frontset, aangezien er bij grotere optredens toch altijd ingehuurd geluid is, vind ik de Radial te duur.

Ik wil het liefste toch beide synths op een DI hebben. Dus het gaat nog tussen de Behringer DI4000 of de Samson S-direct plus. Heeft iemand hier ervaringen met de samson?

Kan ik trouwens een signaal via de DI ook splitten... Aangezien ik misschien nog wel een monitor erbij ga kopen..

Ik gebruik zo'n Samson stereo DI voor mijn S90ES. Gaat prima; weinig ruis, prima geluid, eet ook phantom power uit mengtafel die we gebruiken. Heeft 2 doorgeschakelde jack inputs; ene gebruik ik als input, andere heb ik mijn monitors op hangen.
Ik sleep dat dingetje gewoon overal mee: alles voor de DI is voor mij, alles na de DI voor de geluidsman.

Behringer DI heb ik ervaring mee dat die ruisen alsof je in douche staat te spelen.
Samsom ding kun je je voor het geld geen buil aan vallen (geloof dat ik m via eBay uit USA had).

Back