keyboard met mini toetsen

en de chocolade reep gaat naar.....................................................................

BIAM

van harte gefeliciteerd.
pb je adres en welke smaak je wilt maar even.

ik ga er trouwens 2 maken, doe ik altijd met nieuwe dingen.

wordt vervolgd..

:koffie:

Volgens mij wel, ik heb de vorige ooit open gemaakt om de speakers eruit te halen (scheelt 60% van z'n gewicht :D) en het keyboard had een metalen framepje.

ik heb even rondgekeken, en volgens mij komen zoongeveer alle yamaha pss typen in ieder geval qua afmetingen in aanmerking ............

Zou wel willen weten waar je dat pitch ding van wilt maken.
Tijdje geleden heb ik geéxpirimenteerd met verschillende materialen om een groot soort ribboncontroller van te maken.
Of het voldeed niet of het was erg duur.
En eigenlijk zit dat projectje nog steeds te wachten tot ik wat goeds vind.
Ik heb getest met bandrecorder tape [erg hoge weerstand en slijt erg snel]
Weerstandsdraad [te lage weerstand om dit goed toe te kunnen passen]
Potmetertje met een draad eraan om te regelen [ werkt niet makkelijk]
Koolstof spray of verf [ erg hoge weerstand bij lange lengtes en slijt ook snel]

succes ermee ;)

een standaard ribbon controller is erg lasig om te maken, vooral eentje die goed blijft werken.
de laatste die ik maakte had dikke weerstandsdraad , werkt wel hoor, met de juste interface.

maar deze wordt gewoon een klassieke ondes, met een touwtje8D

de eerste ondes had voor zover ik weet een zwevings oscillator met een variabele condensator, scheen soms rampzalig slecht te werken ( volgens de kenners dan..)

de latere transistor versies gebruikten een potmeter .

ik ben nog aan het experimenteren met een andere versie, maar met een potmeter werkt op zich goed.
heeft wel regelmatig wat onderhoud nodig.

wauw, zeer levendig geluid, knap ding. Weer iets bijgeleerd !
Succes!

Ga je hem helemaal namaken, inclusief vibrato-effect ?

Potmetertje met een draad eraan om te regelen dus......
Moet aan dat potmeter asje wel een groot "wiel" zitten waar dat draad overheen gerold gaat worden , en zo te zien op de filmpjes , weer opgerold worden door middel van een veer [of valgewicht]
Of het principe zoals bij oude [ buizen] radio's , 2 wieltjes aan de uiteinden en ergens tussen in een groter wiel met potmeter.
Anders word de werkbare afstand wel erg kort .

ondes-over.jpg

http://electro-music.com/forum/topic-7710-0.html&postdays=0&postorder=asc&highlight=martenot
Voorbeeldje opgezocht en hier vandaan .

Of heb je wat mooiere schema's of voorbeelden van een ondes ?

Laatst gewijzigd:
nee, da´s niks.
je moet die link hierboven hebben, dat lijkt meer op de 1975 versie.
( de martenot controller)

ik heb een paar deelschema´s, maar heb die gekregen onder een soort van strikte geheimhouding.
waarvoor is mij een raadsel.
maar ik zal wel binnenkort even de filters posten, die had ik al, dus daar geldt dat niet voor.
de rest ga ik overigens nauwelijks gebruiken.
de gebruikers hebben liever een wat moderner en stabieler geheel.
het wordt dus geen 1 op 1 kopie .
het schijnt trouwens dat er ook geen een ondes martenot hetzelfde was, iets met de ¨franse slag¨

QUOTE=Hilltree;1183502]Potmetertje met een draad eraan om te regelen dus......
Moet aan dat potmeter asje wel een groot "wiel" zitten waar dat draad overheen gerold gaat worden , en zo te zien op de filmpjes , weer opgerold worden door middel van een veer [of valgewicht]
Of het principe zoals bij oude [ buizen] radio's , 2 wieltjes aan de uiteinden en ergens tussen in een groter wiel met potmeter.
Anders word de werkbare afstand wel erg kort .

ondes-over.jpg

http://electro-music.com/forum/topic-7710-0.html&postdays=0&postorder=asc&highlight=martenot
Voorbeeldje opgezocht en hier vandaan .

Of heb je wat mooiere schema's of voorbeelden van een ondes ?[/QUOTE]

Gaaf dat je dit gaat maken.
ik vind het klavier van een Ondes misschien wel het meest expressieve wat je met toetsen kunt vinden.
Succes met je project !

nee, da´s niks.
je moet die link hierboven hebben, dat lijkt meer op de 1975 versie.
( de martenot controller)

Tis ook maar een voorbeeldje uit het net om te laten zien hoe het werkt
Wat ik ooit gemaakt heb [ en op het youtube filmpje te zien is ] .........en wat jij gaat maken , is natuurlijk stukken beter en proffesioneler ;)
Maar ik begrijp dat het principe is dus wel hetzelfde is.

Als je het niet als "tread hijacking " ziet ,wil ik van mijn controller hier wel een pict plaatsen . Ik heb de onderdelen nog wel ergens in de schuur liggen [moet hem nog wel even weer in elkaar prutsen].

Ik kan het mis hebben.
Maar de toonopwekking lijkt mij weer niet bijster interessant, omdat het karakter van het geluid grotendeels vanuit de controller komt.
Volgens mij kan daar gewoon een mooie sinus generator met een simpel filtertje en een galm voor gebruikt worden .
Of daarvoor inplaats een [goedkope] synthmodule .
Is natuurlijk ook erg mooi/cool om het geheel met vacuum buizen te maken

laat maar eens zien.
ik heb geloof ik nog wel een trautonium controller liggen, even zoeken.

Tis ook maar een voorbeeldje uit het net om te laten zien hoe het werkt
Wat ik ooit gemaakt heb [ en op het youtube filmpje te zien is ] .........en wat jij gaat maken , is natuurlijk stukken beter en proffesioneler ;)
Maar ik begrijp dat het principe is dus wel hetzelfde is.

Als je het niet als "tread hijacking " ziet ,wil ik van mijn controller hier wel een pict plaatsen . Ik heb de onderdelen nog wel ergens in de schuur liggen [moet hem nog wel even weer in elkaar prutsen].

Ik kan het mis hebben.
Maar de toonopwekking lijkt mij weer niet bijster interessant, omdat het karakter van het geluid grotendeels vanuit de controller komt.
Volgens mij kan daar gewoon een mooie sinus generator met een simpel filtertje en een galm voor gebruikt worden .
Of daarvoor inplaats een [goedkope] synthmodule .
Is natuurlijk ook erg mooi/cool om het geheel met vacuum buizen te maken

Back