Yamaha MM8 voor waanzinnige prijs (nieuw)

Stabby

Ouwe rot
De Yamaha MM8 kost €598 bij Thomann en Musicstore. Gloednieuw, niet eens B-stock. Hiervoor was het altijd €900. Wie gewogen toetsen en Motif-klanken zoekt voor geen geld, er is geen beter moment.

Wat opheldering over dit toestel: de polyphony bedraagt 'maar' 32, maar dit is true polyphony. Synths als de Yamaha MO8 en Korg X50 hebben 64 polyphony, maar elk element neemt 1 polyphony in beslag. Dat wil zeggen dat één noot van een klank met 4 elementen 4 polyphony kost. Op de Yamaha MM8 is 1 noot altijd 1 polyphony.

Verder zijn de beste sounds van de Yamaha Motif aanwezig, al ontbreken er veel. Een groot deel van de klanken zijn van de PSR-keyboards, maar als je budget niet groot is, focus op de goede klanken, ze zijn zeker de moeite!

Grote nadeel tov Motif/MO is het gebrek aan uitgebreide edit-mogelijkheden. Je kan wel cutoff, resonance, attack en release aanpassen. Het is dus meer voor wie enkel presets gebruikt.

Voor het geld een topsynth! Zeker als je gewogen toetsen zoekt. Ik heb zelf geen interesse, ik heb namelijk al een Yamaha MO8.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zit te twijfelen tussen een KX8 of deze. Prijs verschil is iets meer dan 100 euro en volgens mij heeft hij het zelfde toetsenbord als de KX8 (let wel, die nieuwe van yamaha, niet de ouwe kx88 want dat is een heel andere klasse).

Dacht dat de KX8 geen expression pedaal aansluiting heeft en deze wel. Het blijf er natuurlijk ultra dom uitzien, maar de KX8 is ook bepaald geen looker en om toch even zonder zonder PC te kunnen pielen en goedkope bron van motif sounds is dit heel aantrekkelijk.

(Had dit bericht niet gezien in december, maar kwam er gisteren per ongeluk achter op de thomann site)

Misschien ten overvloede: het toetsenbord van de MO8 vind ik veeeeeel beter, maar als controller voor steeds minder centraal staande hobby lijkt me de MM8 best voldoen.

Nieuws terzake.
Yamaha stopt met de productie van de mm6 en mm8 reeks. Zopas vernomen uit goeie bron bij keymusic.

reden is niet helemaal duidelijk, ... maar het feit dat deze vlot over de toonbank gingen en redelijk kwalitatief de sounds van de veel duurdere broertjes aanboden voor eenderde van de prijs, zou er niet vreemd aan zijn.

Op de valreep nog de voorlaatste gekocht.
Ik zocht eigenlijk aanvullend een gewoon 88keys midi-keyboard zoals de m-audio prokeys,.... maar voor iets meer heb ik daar nu de klanken bij van yamaha.

Back