Viscount OB-12 - hoe zit het nou echt ?

Keybern

Ouwe rot
Hoe zit het nou echt met deze synth ?

Dat het geen "echte" Oberheim is, weten we onderhand wel. Daarom ook expliciet in de titel de vermelding "Viscount".
Maar verdient deze synth daarom ook de kritiek die het over zich heen krijgt ?
Los van eender welke andere synth, is dit een leuk bakje ?

De specs zien er mij wel aardig uit, doet me een beetje denken aan de MS2000 waarvan de vocoder en sequencer werden ingeruild voor stemmen.
De hands-on controle lijkt me ook een pluspunt van dit apparaat.

Wat met de sound ?

Een OB-12 was mijn eerste synth en ivm het gebruiksgemak (doordat bijna alles rechtstreeks op het frontpaneel te editen is) kan ik hem zeker aanraden.

Wat de sound betreft, de OB-12 kan mooie "klassieke" synth geluiden maken maar dit is niet altijd even gemakkelijk doordat de OB-12 wat last heeft van een te weinig rekenkracht (unison brengt de polyfonie terug naar 4 stemmen en als je die in een akkoord gebruikt is er altijd één stem die wat achterkomt op de andere/ soms "kraakt" er eens iets als je extreme instellingen gebruikt) en de sweetspots van bepaalde instellingen zijn soms moeilijk te vinden. Verder moet je ook opletten met de resonance, FM en ringmod instellingen want op hun maximum maken die een onverwachts hard geluid. Maar kijk inderdaad eens naar het filmpje dat hier eerder gepost werd, dat toont goed de vele mogelijkheden die de synth biedt.

Als je plant om de OB-12 te gebruiken voor net dàt ander geluid, kan ik hem zeker aanraden, ook als je gewoon een synth wil met veel hands-on control is het een aanrader. Ik heb zelf de alternatieven in dezelfde prijsklasse nog niet uitgeprobeerd (behalve dan de Blofeld, die wel een stuk minder hands-on controle heeft) dus kan ik niet vergelijken.

Als je plant om een OB-12 te kopen, kijk dan zeker eerst of het schermpje nog goed werkt (backlight) want dit is vaak defect.

Laatst heb ik ff op een OB-12 mogen spelen bij onze zuiderburen. Een mooie VA met een eigen klank. Natuurlijk, het is overduidelijk een VA, maar 'klassiek' kan ie inderdaad klinken.
Bouwkwaliteit voelt, los van dat schermissue, goed aan. Keyboard ben ik zelf niet zo'n fan van, is me net iets te klik-klak. Maar dat is natuurlijk ook smaak.

Even over dat filmpje van die Pool. Nuance daarbij is wel dat die gast echt extreem goed in programming is (of goed in het zoeken van patches op het net...), dus verwacht niet dat de OB meteen klinkt zoals in dat filmpje.

er was nog een nadeel, althans, ik vond het wel irritant, er zit tijd tussen bij het wisselen van de patches, daar moet je soms rekening meer houden. ( iets van een sec.)

:koffie:

Back