De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

zou het niet weten, als ik meet met de multimeter, komt er 9,1 volt AC vanaf, moet 9 volt zijn, van een klein verschil gaat die neem ik aan niet kapot van, maar het werkt perfect, stabiliseren heeft toch echt meer te maken met gelijkstroom of zie ik dat nou verkeerd?

ik geloof/heb gelezen dat sowieso het echte voltage niet altijd overeenkomt met wat er op een adapter staat en ook niet wat een apparaat precies nodig heeft...het wiebelt allemaal een beetje binnen grenzen...

stabiliseren klinkt in mijn oren ook meer iets van gelijkstroom 'gladtrekken'. google kon me niet helpen en mijn kennis ook niet. ik weet het niet :-)

Ik krijg af en toe apparaten binnen die al geruime tijd allerlei klachten hebben.
Meestal wordt er te lang gewacht met actie ondernemen waardoor de schade alleen maar erger is geworden.
Je moet hierbij denken aan batterij-lekkage/zweterij.
In eerste instantie heb je af en toe wat ellende maar na verloop van tijd wordt het alleen maar erger.
Je kunt het beste zo snel mogelijk actie ondernemen als er iets niet meer gaat zoals het zou moeten.
Als je er vroeg bij bent is het leed nog niet zo erg en vaak vrij gemakkelijk op te lossen.
Wacht je te lang (omdat je synth het toch nog doet) dan kan het zijn dat de beschadigingen zo erg zijn dat je te maken gaat krijgen met heel veel kosten.

zo werkt het bij mens, dier en planten ook. en trouwens ook bij de planeet Aarde!

ik voel me niet aangesproken. of was dat ook niet je bedoeling? ;)

Ga je nou al mijn woorden op een weegschaal leggen?:p
Nee natuurlijk hoeft je je niet aangesproken te voelen.
Het is bedoeld als niet meer dan een beetje luchtigheid in deze onstuimige tijden.

mijn weegschaal is stuk door gisteren.

woorden wegen gaat helaas even niet lukken....maar ik schat zo al jou woorden bij elkaar van dat ene bericht min het smile-icoon..eh.....zo rond de 0.0018 gram? dat is bijna lucht inderdaad.

Ja dat schat je wel goed in inderdaad.
alhoewel ik 0.0018 gram wel marginaal.
Ik hoop niet dat al mijn woorden zo weinig indruk achterlaten.-

Er schoot me nog een tip/trick te binnen die mijn post nog nuttig kan maken:

Soms zijn er draden zonder plastic huls, maar met een soort hars al isolatie.
Dit kom je vaak tegen bij koptelefoons, transformatoren, spoelen of elementen.
Je kan met een mes deze hars eraf krabben zodat je kan solderen.
Wat je ook kan doen: grote klodder tin op je bout en daar de draad lange tijd in doen.
Dan smelt de hars en heb je na (5 a 10 seconden) een mooi soldeerbaar uiteinde van je draad.

Laatst gewijzigd:
tip voor als de kleine letters op electronica-onderdelen , printplaten en onderdelen..of wat dan ook..niet te lezen zijn:

maak er van zo dichtbij als mogelijk, en scherp als mogelijk een hoge resolutie digitale foto van.

op de computer kan je inzoomen en op je gemak de boel zien te ontcijferen!

of natuurlijk een klein loepje gebruiken
Loep.JPG

ik heb het over als je echt flink moet uitvergroten. ik heb meerdere keren meegemaakt dat pas een foto totaal ingezoomd mij nog net kon helpen.

de iets wat kleinere lettertjes daar kom je wel uit, maar haast onzichtbare versleten onderdelen soms niet.

Niet echt een schokkende tip, maar ik deel hem toch maar even:

Ik was in de crumar performer wat bedrading aan het restaureren, en toen viel me op dat de klank veranderde (voller) als ik het bovenpaneel voorbij een bepaalde hoek openklapte. Dat kan je ook hebben soms als je aan een kabelboom ergens komt, of ergens op een knop of print drukt. Dat duidt dus op een slecht contact ergens. Schuiven nagelopen, connectoren nagelopen, en jawel hoor: de connector van 1 van de BBD lijnen zat er niet goed meer in. Gereinigd en weer verbonden, et voila 50% extra BBD galm en terug de volle klank die we moeten hebben.

Dus tip van de dag: ook al ben je met iets helemaal anders bezig, hou de oortjes toch tijdens elke bewerking met een synth open. Je weet nooit wat je ontdekt op die manier. Vaak heb je ook geen "factory spec" referentiesynth staan als je aan iets bezig bent, dus weet je niet of alles klinkt zoals het zou moeten klinken. Als de synth je dan zo'n gratis sneak peak geeft, moet je die benutten ook. :)

Tip om te desolderen.

Een desoldeer gun is echt handig
product_01-90474_s.jpg

Als je er éénmaal aan gewend bent dan vallen de onderdelen er zowat uit.

Een ringtester voor spoelen.
Een handig apparaatje die je toelaat in circuit metingen te doen op spoelen van bv smps voedingen, back-lite transfos, ontstoring spoelen etc.

blue-ring-tester.jpg

Soms ziet een stuk gear er zo van binnen uit , en als je geluk hebt zie je de bewoners ook nog wegkruipen.
Dus deze gewoon schoonmaken ,
Stofzuiger of [voorzichtig ] de luchtslang erop.
Eventueel antistatische / haren kwast voor de hardnekkige stofresten.
Wil je het echt schoon kan een pcb gewoon in het water met een licht sopje, ligt natuurlijk aan welke componenten.
Met spoelen / rec koppen/ trim condensatoren is dit niet verstandig.
Of met wasbenzine, dit vervliegt namelijk mooi .

attachment.php

Attachments

• stof.jpg
    stof.jpg
    85,6 KB · Bekeken: 206
Soms ziet een stuk gear er zo van binnen uit , en als je geluk hebt zie je de bewoners ook nog wegkruipen.
Dus deze gewoon schoonmaken ,
Stofzuiger of [voorzichtig ] de luchtslang erop.
Eventueel antistatische / haren kwast voor de hardnekkige stofresten.
Wil je het echt schoon kan een pcb gewoon in het water met een licht sopje, ligt natuurlijk aan welke componenten.
Met spoelen / rec koppen/ trim condensatoren is dit niet verstandig.
Of met wasbenzine, dit vervliegt namelijk mooi .

attachment.php

Wat is dat voor apparaat ?

Back