De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Of met wasbenzine, dit vervliegt namelijk mooi .]
Yikes! Niet doen man.
Wasbenzine lost rubber, lijm en sommige plasticsoorten op.
Ik gebruik tegenwoordig voor het groffere werk een plantenspuit met bio ethanol (alcohol).
Dat kost haast niks en tast de boel niet aan. Wasbenzine is echt no-go.

hehe..dat heb ik nu met spul op alcohol basis.
Ik zie nog die leuke witte lettertjes vervagen, jaren geleden.
[ en bij veelvuldig oraal gebruik tast alcohol ook de hersenen aan], maar dat doet wasbenzine helemaal.
Betere tip hierbij is dan, eerst testen wat bij jou het beste werkt.
Probeer eerst bij een stukje wat niet opvalt.

ik heb pas een vervelende ervaring opgedaan met alcohol: witte belettering lost gedeeltelijk op.
( de opus3 die het betreft zal ik tegen sterk gereduceerd tarief tzt op het forum plaatsen..., het viel gelukkig wel me, maar toch )

Betere tip hierbij is dan, eerst testen wat bij jou het beste werkt.
Probeer eerst bij een stukje wat niet opvalt.
Daar heb je gelijk in, dat geldt inderdaad sowieso.
Maar over het algemeen zal alcohol heel wat minder schade aan kunnen richten dan wasbenzine (we hebben het nu over schoonmaken he, niet over consumptie ;))

Ik gebruik voor gevoelige delen zo'n spuitbus om TFT schermen te reinigen met een zachte doek. Maakt niet zo goed schoon als wasbenzine of alcohol, maar is wel veilig.

Wil je het echt schoon kan een pcb gewoon in het water met een licht sopje, ligt natuurlijk aan welke componenten.

Plastic chippies absorberen toch water (omdat ze poreus zijn)? Die zouden toch kunnen stuk gaan door water wat aan de kook raakt als ze niet goed droog zijn en gebruikt worden (op bedrijfstemperatuur)?

Of geldt dit alleen voor schoonmaken met de ultrasoonreiniger?

Iemand in de buurt van Dordrecht die naar mijn Art Pro Channel kan kijken? Zit een brom in en klinkt net of er steeds een condensator ontlaad word als de compressor op tube staat.

Laatst had ik een stuk gear ter reparatie liggen daar kwam geen normaal geluid meer uit.
De output volume was laag ,en het weinige geluid eruit kwam kraakte en stoorde.
Wat drukken op de printplaat ,deed vermoeden aan wat koude soldeerpunten vanuit de fabriek [ ja, zelfs als dingen uit de fabriek komen zijn ze vaak niet 100 %]
En er zaten dus zelfs wat koude soldeerpunten op die ik natuurlijk heb nagesoldeerd

Maar het gekraak bleef.
Maar was nu wel goed te vinden rond een klein subminiatuur relais.
Printplaat versie relais met een doorzichtig kapje, en met gouden contacten.
Deze gouden contacten waren dus wat gecorrodeerd/vuil geworden.
Kapje eraf, stukje zeer fijn schuurpapier er een paar keer tussen door halen , en het hele ding doet het nu weer.

Attachments

• imes.jpg
    imes.jpg
    5 KB · Bekeken: 193
Dat viel me ook al op.
Ik kan het alleen maar terug herleiden , van eind jaren 80 en jaren 90 waar dit soort relais toch wel vaker gebruikt werd.
Gouden contacten [ wat toch eigenlijk de naam had om niet vuil te worden] is dus ook niet alles.

Wat vaker voorkomt is dat men het relais toch moet vervangen omdat er geen kapje opzit.
En dan begint de zoektocht naar een geschikt type.

Die in de S50 is inderdaad een probleem als je die moet vervangen (plat model, 8 x om geloof ik). Die heeft overigens gewoon koper contacten, dus oxidatie is daar wat logischer, en ook vrij snel gefixt.

Net m'n PX2000 patchbay opengemaakt en alle contacten van de jack's doorgesoldeerd. Aantal waren gescheurd. Nu heb ik geen storing meer :D

Nog een soort van reparatie: on/off schakelaar op m'n MAM MB33

2012-04-21 17.48.13.jpg

Om "ouderwetse" lampjes uit fittingen te draaien , gebruik ik een rubber meubeldopje.
Het is altijd een gepruts om een lampje met bajonet of schroefdraad er goed uit te krijgen ,en meestal heb je ook geen grip op dat lampje.
Gewoon dat dopje op het lampje drukken, en je hebt weer grip :)

attachment.php

Attachments

• remover-doppie.JPG
    remover-doppie.JPG
    77,5 KB · Bekeken: 188
betrouw niet te hard op je multimeter. Ik was een probleem met een stevige DC offset op de output van een opamp aan het oplossen. Tot ik merkte dat de DMM dezelfde DC offset toonde of ik nu in het apparaat of in de lucht aan het meten was. En bedankt.

Geen idee waar het aan lag.

Dus on topic TIP:

Zorg dat je 2 tot 4 multimeters hebt waarvan 1 of 2 betrouwbare

Ga voor merken, fluke, extech, BK percision agilent etc.

Vergeet Tektronix ook niet

Back