De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Wat te doen met kleine schroefjes die doorgedraaid zijn (door oxidatie)?
Iemand tips? Het gaat om een mengpaneel dus ik ben nogal huiverig voor uitboren.

een kleine tip voor diy printen maken................

ik gebruikte in het verleden (soms) een nogal dure print teken pen, om printen, voordat ze geetst werden een beetje bij te werken, of om snel klaar printen direct te tekenen.
( een concept uit de jaren 70 en 80, toen het alleen anders kon met fotografische procede´s of zeefdruk)
werkt voor simpele printen best snel, op het vetvrije materiaal direct de sporen tekenen en een uurtje daarna etsen.
ik heb er nu een zwarte Hema cd marker voor gebruikt, werkt nog beter dan de speciale pennen.
en voor een euro (ipv 14,-) ben je klaar.
en leverbaar in 3 diktes.

:mega:

Dat boren valt wel mee in dit geval.

Boortje net iets dikker dan de diameter van de draad maar kleiner dan de kop.

Boren tot de kop er af is, na demontage tang op de rest en uitdraaien

Je kan ook met een dremel + fijn slijpschijfje een gleuf in de kop slijpen tot je met een platte schroevendraaier weer grip hebt.

Een griptang op de kop en proberen los te draaien wil ook wel eens lukken maar pas op voor de verf naast de kop.

Veel kans dat de schroefdraad unf nr1 is (de kleinste Amerikaanse standaard maat voor metaalschroeven)

nog een aanvulling op bovenstaand verhaal,..................
vul de lege ruimtes zoveel mogelijk in met vlakken en verbind die met de massa.
geeft ten eerste extra afscherming, zowel bij synths en bij audio interessant.
en als bijkomend voordeel, je doet veel langer met het etsmiddel, en nog belangrijker, de milieu belasting is daardoor een stuk minder.

werkt voor simpele printen best snel, op het vetvrije materiaal direct de sporen tekenen en een uurtje daarna etsen.
ik heb er nu een zwarte Hema cd marker voor gebruikt, werkt nog beter dan de speciale pennen.

Ik heb "vroeger" (eind '80-begin '90) zelfs vrijwel al mijn printen op die manier gemaakt. Vaak gebruikte ik IC-voetjes als mal. Daarnaast was toen bij mij alles verplicht surface mount omdat ik geen goede boor had. Zelfs printen uit de Elektuur tekende ik met de hand over. Moet er wel bijzeggen dat ik blij ben dat ik nu een belichter en een fatsoenlijke boor heb :D

Dit soort werk...
http://www.tyzack.nl/img/digitizer1.jpg

(toen nog niet echt etsmiddel-vriendelijk...)

... leg een reserve voorraad schroefjes, boutjes moertjes ed aan van oude afgedanke apparaten
je raakt altijd wat kwijt en vaak zit er ergens wel weer wat passends bij. ...
Uiterst belangrijk!
Mijn vriendjes weten dat ik altijd vraag: "Heb je dat nog nodig?" In m'n broekzak en thuis wegbergen. Het komt zelfs voor dat ze jaren later bij mij komen vragen of ik het nog heb :)
Bij Clavia hebben ze een kwartier zitten brullen van de lach, want als je op bezoek bij ze bent, vragen ze vaak 'of je nog iets nodig hebt' en de bezoeker zegt dan, bijvoorbeeld, dat'ie een Stage wil, nou, dan geven ze je een brochure van de Stage. Ja, die jongens hebben humor! Maar ik had boterhamzakjes bij me (voor de kleine) en vroeg van alle schroefjes, boutjes, ringetjes, zekeringen en veertjes een handje (ze assembleren in Stockholm alleen maar) en dat moesten ze toen toch wel meegeven :D

Verder het K&K-gevaar in je werk-voorraad kamer: Kat & Kleuter! Vooral de laatste is gevaarlijk, want die eet het op en dan mag je met een ijsstokje poep gaan roeren, maar dat is uit bezorgdheid en niet door zuinigheid! :)

Wie heeft een oplossing voor wegspringende veren uit toetsenborden? Dan moet je wel sneller zijn dan de kat...

Wout

Schroeven altijd aandraaien volgens het "vast is vast " principe , dus niet "kwart voor het knappen" .;)
Bij de meeste schroeven houd ik aan.. vast draaien en daarna weer ietsjes terug .
Als het door de jaren door oxidatie vast gaat zitten heb je dat kleine stukje weer om vaster te draaien, en dan gaat die ook weer makkelijker los.
Een druppeltje imal/kruipolie doet ook vaak wonderen

Wie heeft een oplossing voor wegspringende veren uit toetsenborden? Dan moet je wel sneller zijn dan de kat...

Wout

koop een muggentent, klamboe, muskietennet..en werk binnenin de tent!

Wout

je kan het beste de kat leren apporteren, is best handig.

:koffie:

een truuk om soldeer uit dubbezijdige printbussen te krijgen.

bij een kapot IC, bijvoorbeeld...

knip het iC pootje voor pootje los, je hebt dus een puntige kniptang nodig.
doe dit voorzichtig, als je uitschiet dan kan je printbaanen beschadigen.
soldeer de lossen pennen uit, zorg dat de soldeerbout voldoende heet is, om dit snel te kunnen doen.
geeft de minste schade aan de print.
neem een 0.8mm boortje, zet de achterkant van het boortje in het nog gedeeltelijk dichte busje ( meestal zit er al een kuiltje), maak aan de andere kant van de bus het soldeer vloeibaar, en druk voorzichtig de achterkant van het boortje erdoorheen.
oefen eerst op een oude computerprint oid.
dit werkt makkelijker dan desoldeerlitze.
een echte desoldeerbout werkt natuurlijk nog beter, maar die heeft niet iedereen.

Vandaag een hele tijd bezig geweest om een mechanische encoder te repareren.
Deze encoders zijn een soort van draaiknoppen die je door kunt draaien , en ze kunnen dus links/rechtsom data door geven. [simpele uitleg]

Deze zat in een proteus 2000 , en er was eigenlijk niet meer mee te werken.
Zelf is mijn kennis van encoders beperkt tot 3 varianten ,1 type en 12 en 24 stappen , en veel duidelijkheid over welk merk en types uitwisselbaar zijn , geeft het internet ook niet.
Dus ik kon niks "op de gok" bestellen.
Dus de kast open gemaakt , en het printje met de desbetreffende encoder er uitgehaald.

De encoder zelf heb ik eerst de soldeerpunten wat na soldeert.
Soms komt het voor dat de pennetjes in de sodeereilanden losgebroken zijn door gebruik, of een harde stoot tegen de knop.
Daarna de 4 pootjes waar het geheel vastgehouden word , zachtjes open gebogen.
Nu is de encoder in 2 stukken, namelijk het draai gedeelte en het vaste [geleider] gedeelte.
Beide gedeeltes voorzichtig licht gepolijst met een fiberpen .
Zelfs op gouden contactjes kan wat aanslag ontstaan, dus dit hiermee verwijderd.
De geleider pennetjes wat licht bijgebogen voor een beter contact.
Goed na geblazen met lucht, en weer in elkaar gezet.
En alles doet nu weer goed.

Even een waarschuwing.
Dit werk is niet erg moeilijk, maar je zit wel op "horlogemakers niveau"
Dus het is allemaal erg klein , en breekbaar.
Vaste hand en veel geduld en een minimum aan skills is dus wenselijk.
Ook gaat er aardig wat tijd in zitten.

attachment.php

En nee..ik heb niet zulke kleine korte worstenvingertjes [komt door de camera] ;)

Attachments

• encoder_repair.jpg
    encoder_repair.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 254
  • proteus_encoder_ repair.jpg
    proteus_encoder_ repair.jpg
    76,1 KB · Bekeken: 270
ALPS potmeter reparatie

ALPS potmeter reparatie

vandaag voor weinig een Boss EH-50 enhancer gekocht met een kapotte potmeter.

ik had nog een andere ALPS potmeter liggen en van de verschillende onderdelen kon ik een perfect werkende 'nieuwe' potmeter maken!

moest zelfs de 7 contactpootjes helemaal ombuigen..

een ALPS pot is een klein bouwdoosje en als je voorzichtig en precies werkt met kleine tangentjes dan moet het lukken!

Attachments

• EH-50.jpg
    EH-50.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 249
enkele diy adapter tips voor wie het nog niet wist...

Van alle gelijkstroomadapters kunnen simpel (diegene die je kunt openmaken tenminste) wisselstroomadapters gemaakt worden. Open de adapter. Er zit een transformator in die aan de ene kant met twee draden verbonden is met een stekker of een snoer dat naar het stopcontact loopt. Aan de andere kant is hij verbonden met een printplaatje met wat diodes en condensatoren. Knip nu de verbinding tussen de transformator en het printplaatje over (twee draadjes). Knip dan het snoer dat naar het toestel in kwestie loopt ook van het printplaatje. Soldeer nu de twee draadjes van dit snoer aan de twee uiteinden van de adapter die je eerder overgeknipt hebt. Klaar. Op deze manier het je het gelijkrichtgedeelte van je adapter overbrugd en het je nu een wisselstroomadapter.

polariteit niet goed van je wisselstroomadapter? draadjes overknippen, wisselen en weer aan mekaar vast maken

groetjes

enkele diy adapter tips voor wie het nog niet wist...

Van alle gelijkstroomadapters kunnen simpel (diegene die je kunt openmaken tenminste) wisselstroomadapters gemaakt worden. Open de adapter. Er zit een transformator in die aan de ene kant met twee draden verbonden is met een stekker of een snoer dat naar het stopcontact loopt. Aan de andere kant is hij verbonden met een printplaatje met wat diodes en condensatoren. Knip nu de verbinding tussen de transformator en het printplaatje over (twee draadjes). Knip dan het snoer dat naar het toestel in kwestie loopt ook van het printplaatje. Soldeer nu de twee draadjes van dit snoer aan de twee uiteinden van de adapter die je eerder overgeknipt hebt. Klaar. Op deze manier het je het gelijkrichtgedeelte van je adapter overbrugd en het je nu een wisselstroomadapter.

polariteit niet goed van je wisselstroomadapter? draadjes overknippen, wisselen en weer aan mekaar vast maken

groetjes

Hey bedankt, dat is een goede tip, ga dit weekend is uitproberen, dus print heeft verder niets met voltage te maken?

heb je bij wisselspanning niet te maken met het electronica-gedeelte wat de stroom stabiliseert dan?

Back