De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ok het is gelukt! Hij werkt nu zonder de D5.
SUPER :biertje::biertje::biertje:

Nu oefenbordje, youtube filmpjes, leren SMT solderen en dan als het goed in de vingers zit D5 er weer in.
Zoals Flyweight al zei, als je nu een foute adaptor inprikt is het "magic smoke" en Game over.

Mooi zo! Toch goed van de ontwerpers dan dat ze er deze eenvoudige beveiliging in gebouwd hadden. Had je ook al een multimeter gebruikt of had je gewoon blind vertrouwen in onze collectieve kunde dat D5 de schuldige/held was? :)

Ik zou er ook wel een nieuwe diode van het juiste type in zetten. Juiste oriëntatie plaatsen!

Ja blind vertrouwen haha. Het blijkt dat de multimeter in mijn station trouwens alleen in de plus meet.

Nou wat betreft ontwerp, voor 110,- euro krijg je echt een hele leuke Eq (xlr gebalanceerd)

Een verkeerde adapter zal me niet snel meer gebeuren. Echt een error die me nog nooit is overkomen.

Wat ik niet snap van die diode is dat er een veiligheid verbinding is. Deze is nu totaal weg en toch doet ie het. Werkt dit dan parallel?

Ik zal nu idd een lijstje moeten maken en een leverancier vinden voor onderdelen.

Ik heb door de jaren heen best wat electronica verzameld en ga flink oefenen met desolderen.

Ik heb een zuigertje maar ik zag ook een soort strip om solder in op te laten nemen om je pcb mooi schoon te houden. Flux heb ik ook nog nodig.

Verder heb ik een Electronica voor dummies liggen en heb ik een soma Utilities aangeschaft om te leren en experimenteren.

ik zou zo een smt oefen kitje kopen kost een paar euries.
pinset en loop. heb zelf een cheapo usb microscoop waar mee ik achteraf controleer.

een diode laat alleen 1 kant stroom door. als je een adapter verkeerd aansluit voorkomt hij dat negatieve spanning op de verkeerde plek terecht komt. en vice versa.
die beveiliging is nu weg.

Dank iedereen voor het meedenken en tips, zo'n usb microscoop lijkt me ook wel wat. Of een loep zal deze week even een lijstje maken..

Diode is te gebruiken zowel in de eene richting als de andere.
In serie moet de spanning iets verhoogd worden mocht het minder goed werken.
Er gaat namelijk 0,7 volt verloren.
Parallel geschakeld is er dan kortsluiting op de voeding met het verkeerd aansluiten.
Die wordt warm of schakeld misschien automatisch uit.
In beide gevallen blijft alles beschermt.
Diode niet te licht nemen.

En niet zomaar elke diode. Liefst eentje die in sluiting faalt. Anders zou je apparaat met een grote verkeerde spanning alsnog stuk kunnen gaan.

Diode is te gebruiken zowel in de eene richting als de andere.
In serie moet de spanning iets verhoogd worden mocht het minder goed werken.
Er gaat namelijk 0,7 volt verloren.
Parallel geschakeld is er dan kortsluiting op de voeding met het verkeerd aansluiten.
Die wordt warm of schakeld misschien automatisch uit.
In beide gevallen blijft alles beschermt.
Diode niet te licht nemen.
Klopt, voor de netjes moet er nog een zekering voor zitten en nog veel meer input protection. Maat dat is hier wegbezuinigd. Chineesjes he 😁

Klopt, voor de netjes moet er nog een zekering voor zitten en nog veel meer input protection. Maat dat is hier wegbezuinigd. Chineesjes he 😁
Nou dit zit er in een 3.5x duurdere Soma Utilities 😂
IMG_5055.jpeg

Nou dit is wel iets om over na te denken. Tijdens z’n uitleg/ sales pitch hoor ik hem zeggen jaren 50/60 technologie dus ja dan verwacht ik niet dit.

Ik dacht dat eurorack een rabbithole was.. ik zit nog in soorten capacitors. Worden er elke dag nieuwe ontwikkeld mijn hemel. :?

Het wordt nog leuker: resetable smd fuse...
Dat zijn PTC's die moet je in princiepe niet vervangen, de weerstand wordt heel hoog als er te veel stroom doorgaat.
Had die er gezeten was MstrFX zijn D5 diode wel heel gebleven :okdan:
Doe er dan nog een MOV bij voor surge / overspanningsbeveiliging.....
Het kan wel, en allemaal voor minder dan €1, maar dat wordt tegenwoordig bijna altijd wegbezuinigd.

Back