De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ik heb een actief componentje dat werkt op 3V - 15V, 12VDC nominaal, 30mA verbruik. Mijn voeding is 16.8V. Zet ik gewoon 3 1N4148 diodes in serie met de plus om min of meer op 15V uit te komen?

Het steekt verder niet nauw dus een spanningsregelaar etc is hier niet nodig. Zolang de boel niet opfikt is het goed. En er is weinig ruimte.
Ervanuitgaan dat je voeding DC is. Ja dat is prima.
Ik zou een 78Lxx of 78xx aanraden bv 78L12. 1 component ipv 3

Ik denk ook dat een 78L12 in dit geval een goede keus is. 16,8 volt input op 30mA is niet extreem dus veel warmte zal hij niet genereren, en de 78L12 heeft denk ik een kleinere footprint dan 3 diodes.

Bedankt beiden! Ik overweeg beide opties. De 7812 heeft natuurlijk het voordeel dat de verbruiker altijd netjes 12V ziet, ongeacht de fluctiaties in deze voedingsspanning. Op zich nemen 3 diodes in serie ook erg weinig plaats in omdat het zwevend gebouwd wordt (dus ze zouden gewoon met heel korte leads in een rijtje onder een krimpkous in een voedingsdraad verdwijnen); op gaatjesprint of PCB ging het wat meer plaats opeisen.

Nuja, het komt sowieso goed want beide alternatieven zijn simpel.

Voor mijn dreadbox hypnosis heb ik een nieuw usb bordje gekregen omdat de connectie niet helemaal lekker was van de usb aansluiting toen ik hem binnenkreeg. Op zich deed ie het wel, maar moest wel zorgen dat de usb connector niet bewoog.

Wilde deze weggooien, maar misschien heeft iemand er iets aan, voor de kosten van het versturen stuur ik hem graag door als iemand hem kan gebruiken. Evt ophalen in Eindhoven kan ook.
image.jpg

Kan iemand mij de juiste richting in helpen voor het aankopen van wat condensatoren voor mijn jx-8p? Het gaat om de caps van de voeding, waarvan ik gelezen heb dat een van hun de boosdoener kan zijn dat mijn jx-8p freezed na een tijdje werkend te zijn. Die komt dan vast te staan in het opstart scherm, wat het doet lijken dat ie ff geen stroom krijgt en dan niet genoeg heeft om door te kunnen.

Heb het vogende nodig:
  • 2 x 4700/35 (polarized)
  • 1 x 1/50 (polarized)
  • 3 x 0.1
  • 3 x 100/16 (polarized)
  • 1 x 6800/25 (polarized)
ik heb gelezen:
  • dat ik niet de goedkoopste moet pakken
  • maar ook niet de duurste
  • Een bekend merk (wat is bekend?)
  • iifetime temp 105
As ik me niet vergis zijn ze allemaal elektroytish, behave de 0.1. Die heeft ook geen voltage rating bij staan. Is dat een film condensator? Of is deze bv ook goed, staat bij polarisation een streepje. Sowieso lastig als er meerdere opties zijn met -voor mij- dezelfde specs....

Dit is overigens een lijstje waar ik zelf op kom bij digikey, maar bestel iever ergens anders ivm hoge verzendkosten: UVZ1E682MHD | DigiKey Electronics

Waarom trouwens alleen de caps doen? Kunnen ook de rectifiers zijn, maar dan zou ie volgens ervaren reperateur helemaal niks meer doen. Spanningsregelaars heeft ie ook nog nooit gezien als probleem. Ik ben me er trouwens ook bewust van dat verderop, op andere borden, ook nog voedingsgerelateerde caps zitten. Het liefst beperkt ik mij eerst alleen bij de voeding zelf met de hoop dat het dan gefixt is. Als ik het goed begrijp kan het sowieso geen kwaad om die caps te vervangen.

Voor de volledigheid nog ff uit de service manual van Roland:
Screenshot 2024-10-04 at 10.08.09.png

Uit de parts list
Screenshot 2024-10-04 at 10.11.02.png

En een foto van internet van de voedingsplaat
Screenshot 2024-10-04 at 10.08.51.png

Als het qua afmetingen past, ga ik graag 1 spanningsrating hoger dan origineel.
Wat afmetingen betreft: als je het echt goed wil doen, moet je even de pinafstand checken zodat die hetzelfde als het origineel is, dat werkt uiteraard het handigst.

Vishay, Panasonic...kan je weinig mis mee doen qua kwaliteit in deze toepassing.

Spanningsregelaars kunnen ook stuk gaan, maar dan zijn ze meestal gewoon helemaal dood en doet je synth idd niks zinvol meer.

Die C6, C7 en C10 zijn inderdaad niet polair, kun je film of keramisch voor gebruiken. Dit type condensator gaat overigens niet vaak stuk, meestal volstaat het om alleen elco's te vervangen. Aangezien het in de voeding zit maakt het allemaal ook weinig uit qua tolerantie, ook de elco's hoef je echt geen dure voor te nemen, Panasonic is prima en al veel betere kwaliteit dan er origineel in zat.

Ook eens met de opmerkingen over de spanningsregelaars en brugcellen; die gaan vrijwel nooit stuk en als ze wel stukgaan dan start je apparaat meestal helemaal niet op.

Qua spanning rating zou ik niet zomaar hoger nemen, maar even nagaan wat de maximale spanning over deze elco is in dit circuit.
Als richtlijn houd ik zelf het volgende aan: de spanning over de elco dient zo ongeveer op 2/3 van de elco rating te zitten.

Te laag, en je krijgt te maken met een hogere ESR en andere zooi. Te dicht op de max rating en de levensduur van de elco gaat sneller achteruit.

Thanks voor de tips alemaal!

Wat afmetingen betreft: als je het echt goed wil doen, moet je even de pinafstand checken zodat die hetzelfde als het origineel is, dat werkt uiteraard het handigst.
Ah thanks voor deze tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Hoopte eigenijk dat ik hem pas open hoefde te maken als ik alles in huis heb, maar wellicht toch goed om het eens van dichtbij te bekijken.
Dit type condensator gaat overigens niet vaak stuk, meestal volstaat het om alleen elco's te vervangen.
Ok, dat is ook te overwegen dan. Wat ik last vind nog aan die non-polaire, daar staat gaat spanningsrating bij, wat pak je dan?
Qua spanning rating zou ik niet zomaar hoger nemen
Eigenlijk zou ik die ratings gewoon hetzelfde willen houden als dat er nu in zit, als ze daarmee nog 40 jaar door kunnen lijkt me dat lang zat :)

Ok, dat is ook te overwegen dan. Wat ik last vind nog aan die non-polaire, daar staat gaat spanningsrating bij, wat pak je dan?
Je dikste elco is 35v, als je daar boven zit is het altijd goed. Maar die dingen zijn al snel geschikt voor 100v of hoger op kleine footprint, en ze kosten ook geen drol.

Thanks, ik kom net trouwens deze tegen, waar ze de voeding van de SuperJX aanpakken, daar staan ook mooie lijstjes met data van (volgens mij) dezelfde caps. Én daar slaan ze ook de keramische over.

3 van 6800uF 50v low ESR liefts 105°c 2000h of beter
3 van 100uF 50v low ESR liefts 105°c 2000h of beter
1 van 1uF 50v
C7 en C8 niet vervangen.

C7 en C8 niet vervangen.
C8 is een elco, je bedoelt C6 waarschijnlijk? En dus ook C10 niet vervangen.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ga nou niet bezuinigen, vervang gewoon alle condensators in deze voeding ook als het geen elco is.
Waar heb je het over, een paar euro cent.

Ok, heb de elco's vervangen en de JX-8P gaat in ieder geval weer aan en doet het. Alleen daar ben ik al blij mee hehe. Nu aan laten staan en hopen dat ie niet weer vast loopt.

Ik heb alleen de 2 x 4700, 1 x 6800, 1 x 1 en 3 x 100 vervangen. Achteraf wel spijt dat ik niet toch alles besteld heb, aangezien je ook eea los moet solderen om erbij te kunnen. Maargoed, aldoende leert men... Flink avontuur in ieder geval om voor het eerst aan een vintage apparaat te klussen :)

Wat foto's:

Origineel
IMG_8841.JPG

Met nieuwe caps
IMG_8844.JPG

Onderkant:
IMG_8845.JPG

Dit viel me trouwens ook nog op, bij 1 transistor leken de soldeerpunten wel erg karig, dus die heb ik ook opnieuw gedaan.

Screenshot 2024-10-11 at 18.23.13.png

Attachments

• Screenshot 2024-10-11 at 18.22.33.png
    Screenshot 2024-10-11 at 18.22.33.png
    528,3 KB · Bekeken: 70
Met voedingen recappen (indien daar goede redenen voor zijn), slechte soldeerverbindingen herdoen en connectoren of ICs opnieuw aandrukken kom je al een heel eind in reparatieland. En als het dan nog niet werkt, weet je meteen ook dat je die reparateur echt nodig hebt. :) Dan kom je in het land van meten en redeneren, op zoek naar het defecte onderdeel.

Slechte verbindingen was ik idd ook op voorbereid, had ik ook over gelezen als boosdoener voor raar gedrag. En inderdaad goed om op deze manier eerst zelf wat te doen :)

Back