De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ik zou die trouwens niet in China kopen maar gewoon bij allekabels ofzo. (komt uiteraard ook uit China maar dan met rechten)

Soldeer!

Ik ben aan een nieuwe rol begonnen via AliExpress wat een CRAP! Ik zit inmiddels op 420 graden, wat een klonterige shit. Krijg het net vloeiend maar wat een geklooi. Vloeit niet mooi.. enz enz

Iemand een tip voor een merk/type om basis trough hole solderen leuk te houden?

Dank :)

Ik heb deze, werkt goed op 350gr als ik me het goed herriner (morgen kan ik dat met zekerheid zeggen, dan begin ik weer :))

Iets meer toelichting of nuance kan handig zijn. Ik soldeer al jaren beroepsmatig met oa Stannol en dat werkt bij mij gewoon zoals het hoort, zoals de andere merken die hier langskomen.

Ik weet niet van buiten welk merk het huidige rolletje is, zal eens checken. Werkt ook goed.

Belangrijkste les die ik kan geven: als je soldeerbout geen goede punt heeft (versleten of cheapo), gaat het nooit lukken.

Ik heb idd verschil met tips gemerkt. Misschien moet ik eens officieele hakko's kopen

Iets meer toelichting of nuance kan handig zijn. Ik soldeer al jaren beroepsmatig met oa Stannol en dat werkt bij mij gewoon zoals het hoort, zoals de andere merken die hier langskomen.

Ik weet niet van buiten welk merk het huidige rolletje is, zal eens checken. Werkt ook goed.
Dit spul heeft een veel betere vloeiing en is bovendien noclean.
Dit is dan ook het spul wat de pro's gebruiken.
Ook zoiets
1mm voor THT, lachwekkend, 1mm gebruik je voor zware verbindingen, grote aansluitlippen en connectoren.
0,7 is voor printwerk en 0,5 voor smd (in het geval je daar tin toevoert wat zelden het geval is)

geen goede punt heeft of versleten
Check
Gebruik altijd longlifetips, hou ze schoon en dip af en toe in de tipactivator
Zo'n potje activator gaat 50 jaar mee :-)

Loodvrij tin sloopt trouwens tips.
Gruwelspul is het en de verbindingen ermee zijn dermate onbetrouwbaar dat ze in de automotive het niet mogen gebruiken in veiligheidscircuits.

Check
Gebruik altijd longlifetips, hou ze schoon en dip af en toe in de tipactivator
Zo'n potje activator gaat 50 jaar mee :-)

Loodvrij tin sloopt trouwens tips.
Gruwelspul is het en de verbindingen ermee zijn dermate onbetrouwbaar dat ze in de automotive het niet mogen gebruiken in veiligheidscircuits.
Ik gebruik ook overal loodhoudend waar de wet het toelaat.

Dit spul heeft een veel betere vloeiing en is bovendien noclean.
Dit is dan ook het spul wat de pro's gebruiken.
Ook zoiets
1mm voor THT, lachwekkend, 1mm gebruik je voor zware verbindingen, grote aansluitlippen en connectoren.
0,7 is voor printwerk en 0,5 voor smd (in het geval je daar tin toevoert wat zelden het geval is)
Ik gebruik ook (Stannol) 0.7mm voor tht pcb's.

Noclean kan inderdaad wel handig zijn.

troep
dit is de enige echt goede

Als je als particulier wilt bestellen is ie ineens niet meer leverbaar

Zou zomaar hier mee te maken kunnen hebben.

Knipsel.JPG

Als je loodvrij soldeer kiest is het wel leverbaar.

Is al een keer voorbij gekomen en volgens de reviews
uitstekende kwaliteit. Ook nog eens voor een mooi prijsje.

Laatst gewijzigd:
Back