meerdere synths en keyboards via midi

rick8245

Stamgast
Ik heb totaal 5 synths en midi keyboards.

Nu wil ik ze met elkaar via MIDI verbinden.
Kan ik ze gewoon met voldoende kabels (via midi out en midi thru) aan 'elkaar knopen' ?

Of heb ik een midi interface nodig ?
Zo ja welke ? is een 4x4 voldoende of heb ik dan een 8x8 nodig.:P

Als het allemaal mogelijk is: Van sequencer naar midi in van synth 1, midi thru synth 1 naar midi in van synth 2 enz...

midi thru van de eerste synth naar de midi in van de volgende zou voldoende moeten zijn.
Als je dit herhaalt (thru synth 1 --> out synth 2, thru synth 2 --> out synth 3, thru synth 3 --> out synth 4, thru synth 4 --> out synth 5) heb je de meest simpele midi setup.
Je hebt wel een interface nodig als je vanaf je computer de boel aan wilt sturen.
Dan is het midi out van je interface naar de midi in van je eerste synth.
Op die manier kun je al je apparaten aansturen.
Je moet elk midi apparaat wel een eigen midi channel geven, anders klinken 2 apparaten tegelijk als ze op hetzelfde kanaal zitten.

Met een 4x4 of 8x8 is het makkelijker dan kun je gewoon een out van je 4x4 naar de in van je synth laten gaan.

Er zijn heel veel configuraties mogelijk. Midi is aan de ene kant een oud en misschien wat beperkt systeem maar het is ook heel flexibel aan te sluiten.

-C-

Rick,

Als je dan toch voor een midi-interface gaat neem dan een 8x8 gezien je al 5 synths hebt is een 4x4 minder goed.

Let op midi interfaces 8x8 zijn er in 2 soorten

Die te gebruiken zijn enkel met de PC

Die ook stand-alone kunnen werken (pc staat niet aan)
De Laatste is dan een ouderwetse midi-patchbay met bediening op het voorpaneel.

Een aanrader en goede basis:

Motu midi time piece av (MTP) USB

Het gemakkelijkst is inderdaad om voor elk apparaat een aparte midipoort op je midi-interface te hebben. Echter volstaat het doorlussen (via MIDI-Thru) in veel gevallen ook.

Let er wel op dat multi-timbrale synths (waarbij je meerdere 'parts' of geluiden tegelijk kan aansturen), vaak meer dan 1 midikanaal gebruiken.
Verder kan het zijn dat bij grote hoeveelheden data over 1 midipoort er vertraging optreedt of er data verloren gaat (5 synths tegelijk een sys-ex dump laten maken over 1 midipoort is bv niet aan te raden ;)). In dat geval is het dus handiger als je je synthesizers wat meer kan spreiden over meerdere midi-poorten.

Superbedankt voor de reacties.
Dit ga ik eens rustig uitproberen de komende tijd.

Back