Samenwerken

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Samenwerken....

Ik was toennet even bij een vriend met wie ik samen wat muziek wil gaan maken.. Ik was even naar zijn nummers aan het luisteren en had mn eigen RM1x meegenomen...

Toen ik mn eigen nummers over zijn systeem hoorde was ik niet tevreden. Het klonk gewoon zo anders.. Sommige instrumenten waren veel te zacht.. ik moest alles gaan bijstellen om het zo goed mogelijk te laten klinken.

Dus dat is het 1e probleem.. afluistering, bij hem klinkt het zo anders als bij mij.

Iets anders waar ik aan zit te denken is hoe we de boel gaan sequencen. Ik ben mn rm1x gewend, hij maakt alles op zn XP-80...

IK ben wel benieuwd hoe jullie samenwerken. Hoe sequence je? Hou je 2 setups of stel je je spullen bij elkaar op? Werk je individueel aan ideen thuis en werk je die later samen uit, of begin je gewoon samen aan een nieuwe track?

Re: Samenwerken

Origineel geplaatst door Furious5
Hoe sequence je? Hou je 2 setups of stel je je spullen bij elkaar op? Werk je individueel aan ideen thuis en werk je die later samen uit, of begin je gewoon samen aan een nieuwe track?

dit is voor iedereen anders en moet je voor jezelf bepalen.

voor het 'bij hem klinkt het anders dan bij mij' probleem: het kan natuurlijk zijn dat hij echt een ongelofelijke hoop goedkope hi-fi crap heeft staan dat elke soort muziek naar vloeibare fecaliën laat klinken, maar mijn gok is dat jij bij jou thuis geen serieuze versterker + monitoren hebt staan. dan krijg je zulke problemen; je gaat mixen op gekleurd geluid zodat het op elke verschillende set anders klinkt. een goede mix-situatie creëren is misschien wel belangrijker dan gave synths hebben, dus daar zou ik als eerste even naar kijken.

samenwerken

samenwerken

JE kan ook gewoon allebei je eigen setup houden, en 1/2 dingen van je zelf meenen... dan klinkt het niet zo vreselijk anders denk ik.

meestal klinken mijn dingen bij anderen ook ongeveer zoals thuis, scheelt natuurlijk meestal wel wat, maar niet totaal anders

je moet je appartaten zo kennen dat je ze overal goed kan laten klinken. Het zal ff duren maar je achter je eigen setup verschuilen, brengt je niet ver.................

Crappier Mc than DJ

allereerst moet je jouw versterker eens bij hem testen ! en eventueel ook je speakers !
kijk wat er nou zorgt voor dat geluidsverschil ! het kunnen verschillende dingen zijn !
de kamer waar je t uitmixt ! de versterker, de speakers of de mixer (die scheelt veel merkte ik laatst bij iemand !)
als je dat heb uitgevist kun je kijken hoe je het kunt oplossen ! misschien zelfde apparatuur qua versterker e.d.
het is handig om je computer software ongeveer het zelfde te confugureren om het goed te hebben als jij een file van de ander binnenkrijgt en wilt luisteren (dus alle plugins t zelfde hebben geinstalleerd en ongeveer een zelfde computer sterkte ! )

zorg er voor dat je je financien goed verdeeld ! dus als de 1 een nova koopt kan de ander een virusje kopen bijvoorbeeld. het hoeft dus niet zo te zijn dat je alletwee dezelfde apparatuur hebt ! dat zou duur zijn !
maar sommige apparatuur kan handig zijn als die in beide studios staan !

wat ook handig kan zijn (als het bij jou thuis staat haha) is alles in 1 studio knallen !
maar je kunt dan niet altijd in je 1tje lekker werken aan je idee zonder een ander op je vingers
en verder moet de ander dus naar jou komen om te kunnen werken ! (vind ik niet erg handig !)
het is dus een beetje proberen enzo.

Back