GROOT STUDIO COMP PROBLEEM

steve r

Stamgast
Beste,

Ik zit met een mega groot probleem.

Heb een tijdje een x58 motherboard gekocht van gigabyte met een i7 processor.

Dit geeft een piep af via het motherboard. Wat natuurlijk opgenomen word in mijn producties.
Ik wil nu een nieuw motherboard aanschaffen via de garantie.
Iedereen verteld mij dat een asus motherboard dit niet heeft.

Kunnen jullie mij vertellen of dit zo is ?
Of weet iemand een goed motherboard voor de i7 processor die dit niet heeft.

mvg

Steven Rutten

Wat voor geluidskaart gebruik je? En kun je een mp3tje van de piep uploaden?

Op zich is het niet uitzonderlijk; een computer is nou eenmaal een bron van allerlei elektromagnetische storing en via onboard en goedkopere interne geluidskaarten zul je daar last van hebben. Als dat het probleem bij jou is, kun je beter op zoek naar een andere, beter afgeschermde geluidskaart. Een externe geluidskaart via firewire of usb kan ook een oplossing zijn.

Asus moederborden hebben daar evengoed last van.

Ik gebruik een rme 9632

En geloof me die piep hoor je zelfs als ik mijn muis beweeg over mijn boxen.
Ik weet dat het normaal is dat er misschien wel wat geluid is.

En nee piep heb ik niet meer.
Had hem onder de garantie terug gebracht.

Hebben ze format c gedaan.
Al mijn sampels weg
en 5 nieuwe releases................

wat je ook kan doen is via adat gaan werken, heb je nog meer ins en outs ook.
De adatpoorten zitten er al op.

Zit je systeem op een geaard stopcontact ? (kan probleem zijn bij laptops)
Heb je de kaart in een ander slot gezet ter vergelijking ?

Tip: sla al je samples en projecten op op een andere fysieke harde schijf, zodat je zelf of die prutsers van de winkel c: formatten kan zonder probs.

Ik gebruik nu een rme digi 9636, geen problemen. Had hiervoor een RME hdsp 9652, ook geen problemen.
Maar ik werkte wel alleen via de adat poorten. Ik heb een ASUS moederbord, maar dat maakt niet veel uit als het om dat piep probleem gaat lijkt mij.

Hoe komt die piep in je opnames?
Via microfoon opnames of komt de piep via de geluidskaart zelf?
Is het een systeem (bedoeld) piepje, of een storingspiepje?
Heb je van alles nieuwste drivers geïnstalleerd?
Zit je RME helemaal in het slot gestoken?

En ik snap je bericht van 11:49 ook niet moet ik zeggen. Heb je nu de piep nog, of niet meer?

Zo te horen heeft het niks met je moederbord te maken, maar heb je een aarde probleem!!!!

Oke zal even wat duidelijker zijn

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe,

Ik heb hem wegebracht voor de 2 x met het zelfde probleem.
Ik had al mijn date waar ik mee bezig was naar de 2 schijf in me pc wegeschreven.

Ik heb nooit belangrijke data op mijn windows versie staan invb crashen.
Na het ophalen en aansluiten hadden ze 3 hd gewist.
Omdat windows het niet meer correct werkte ?

Maar de piep zit er nog steeds in.
Als ik een audiomix down maak via mijn mengpaneel hoor je een piep.
Als ik normaal in windows zit en mijn muis beweeg hoor je een abnormale piep.

Het is dus een systeem piepje maar dit hoor je ook als ik zelfs mijn boxen niet heb aanstaan. Rechtstreekt van mijn motherboard.
Zelfs als ik mijn geluidskaart er uit heb gehaalt.

@ niel

Geaard zitten ze
Geen anderslot geprobeerd omdat het van mijn motherboard af komt.
wat is een adat poort.

Heb wel verstand van muziek maar niet van pc :d

Maar het is gewoon een ramp.
Duurt nu al 2 maanden.
En ben veel kwijt. Zijn nu bezig met terug te halen via een programma.
Alleen dit gaat mega lang duren want sampels zijn veel bestanden.
Waren na 2 dagen pas op 14 procent !

RMe kaart is naar mijn mening nog goed.
Want daar zit het probleem ook niet.
Motherboard laat ik nu vervangen door een asus board.

Gebruikt iemand hier een i7 processor ?

zo ja met welk board.

Dank voor de reacties

Het probleem komt me enigszins bekent voor. Op een slechte stroomvoorziening van de laptop kreeg ik die problemen ook toen ik nog met een ongebalanceerde M-Audio Audiophile werkte.

De oplossing zat 'm dus in de prik. Met accu waren mijn problemen weg en aangesloten op (geaard*) lichtnet waren ze er weer. Mijn tip: de voeding even nakijken.

*edit Raphie heeft gelijk, moet ongeaard zijn.

Laatst gewijzigd:
Ja, zorg idd dat de voeding zwaar genoeg is.

Ik heb een i7 920 processor met een Asus P6T bord en een 600W voeding in de PC.
Alles draait vlekkeloos. Geen piepje te bekennen.

Als je piepjes hebt als je je muis beweegt, neig ik toch naar een driver probleem/irq conflict. Kan aan van alles liggen, ook aan de driver van de videokaart! Dit soort geintjes had ik vroeger ook wel toen ik nog een PCI kaart voor geluid in de PC had. Toen lag het aan de drivers.

hmmm ik ga het allemaal proberen als hij terug is.
Me pdructies liggen al 2 maanden stil baal hier echt van.

Thx voor de tips neem het allemaal mee

@ arnomusicman

irq conflict ?

Ben bang dat je er zelf niet uit gaat komen als ik je reakties zo lees.
Probeer hulp te zoeken bij iemand die weet wat ie doet, dus geen winkelhulpje die steeds een image terug zet.

@ arnomusicman

irq conflict ?

Heb je idd meer computerkennis voor nodig om te herkennen en op te lossen.
Driverprobleem idem dito.

Zoals The Q zegt: zoek iemand die er veel verstand van heeft. En ga iid maar voor een ASUS board, passend bij jouw processor (i7 zonder het getal erachter zegt niet alles). Laat je ook hierover adviseren door iemand die er echt verstand van heeft.

Het is bekend (tweakers?) dat de X58 gigabit moederborden vaak problemen opleveren. Is ook de reden dat ik voor asus ga kiezen nu met nieuwe comp. Dit probleem kan ook zo iets zijn?!
succes ermee iig.

Sorry maar Asus is een merk dat juist de laatste jaren behoorlijk steken laat vallen.
Bovendien zijn moederborden doorgaans voor 80+% hetzelfde is is alleen de indeling en een aantal van de gebruikte componenten verschillend.

Ik kies zonder twijfel Gigabyte boven Asus omdat je gewoon een beter product krijgt met betere service.

Ik sluit me aan bij een eerder antwoord, breng de machine weg naar iemand die weet wat hij/zij doet en probeer voor pro audio vooral niet zelf een systeem te bouwen als je niet 100% weet waar je mee bezig bent.

Een piep duidt doorgaans op een aarde probleem of iets dergelijks. Wat ik apart vind is dat je zegt dat het in je opnamen zit. Dit terwijl de piep juist op je uitgang zou zitten aangezien je deze ook op je monitors hoort.

Ik zou zomaar durven beweren dat de piep niet eens perse door je computer wordt gegenereerd maar dat er ergens een aardelus bestaat. Ook zou ik nog eens kijken of er geen DSP mixer oid staat te feedbacken, je zult niet de eerste zijn die hier problemen mee heeft.

Ik zou m.a.w. het probleem helemaal niet bij je computer zoeken........

ik kende dit moederbord niet specifiek, maar als ik er even op google, dan zie je dat dit een bekend probleem is van de combinatie van de psu en het moederbord. Niet alle x58 borden hebben er last van, maar het schijnt volgens de kenners op internet dat de power supply dus dit verschijnsel kan veroorzaken.

lees deze threads maar eens door.
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=760584
of deze:
http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ex58-ud5-really-weird-noises-coming-29196/index6.html
of deze:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1386956

dus wat je zou kunnen proberen te regelen is het moederbord vervangen door een ander exemplaar, of een andere voeding er in te laten zetten als test door je leverancier.

jezus wat een hoop onzin lees ik hier allemaal :s

iedereen roept hier maar wat.
nou ja, dan zal ik maar hetzelfde doen :p

probleem is idd een aardingsprobleem waarschijnlijk
en compleet onbekwame pc technici!

Las hier dat je de aarde moet weghalen, NIET DOEN, is gevaarlijk en tegen de regels in. Een pc voeding kan maar deftig werken met een aarding. Zoniet is hij een gevaar voor de gebruiker en alle randaparatuur.

De oorzaak van het probleem kan overal liggen, een kaart, een voeding, een hd, een cd...
Beperk je setup gewoon.

Het geen softwarematig probleem denk ik, dus geen windows herinstallatie of format-c meer doen. Zorg uiteraard wel dat elk stukje hardware picobello geconfigureerd is en de juiste drivers heeft.

@ steve r : LEER BACKUP MAKEN
data sla je niet 1 keer, niet 2 keer maar 3 keer op!

Hmm..

bovenstaande probleem klinkt op zich wel bekend, al heb ik het nog niet meegemaakt met losse geluidskaarten, alleen met onboard rommel.

Ik weet natuurlijk niet hoe de piep klinkt, en het kan inderdaad ook een aardepiep zijn, maar als ik het zo lees hoor je je IO of de spanningsomvormers bij de processor.
Sommige transistoren hebben de neiging te gaan 'zingen' als ze snel moeten schakelen.
Je schrijft dat je het van het moederbord af hoort komen als je speakers uit staan.

Probeer dit beter te localiseren, en luister dan ook meteen naar je voeding om zeker te weten dat het probleem niet daar zit.

Gigabyte_EX58-UD4P_01.jpg

Bij bovenstaande plaatje zitten de spanningsomvormers onder het blauwe koelblok boven de processor (waar de tekst 'ultra durable' op staat).

Als je eventueel een usb of firewire geluidskaart hebt liggen zou ik die ook even uitproberen, kijk of je dan nog steeds de piep over je speakers hoort.
Zo isoleer je je computer compleet van de audio.

En ja, mijn projecten staan ook inderdaad veilig op een aparte server in raid 6. :)

Laatst gewijzigd:
Ik heb een aparte backup netwerkschijf met software die automatisch alle gewijzigde bestanden backupt. Fijn gevoel!
En hij backupt ook alle schijven in mijn PC, dus zowel mijn 'gewone' bestanden alsook mijn songs en recordings (2e schijf) en mijn samples (3e schijf).
Gewoon doen dus! WD MyBook 1TB in netwerk hangen en klaar.

Ik ga dit allemaal mee nemen.
En stuk voor stuk uit testen,

En ja ik maak back ups.
Eens per maand.

Ik weet niet hoe je een constante bck up kan maken van bestand......
Ben niet super handig met pc

Wel met me cubase en synths :D

Mocht de piep niet weg zijn met nieuw motherboard.
Dan ga ik meteen door naar een prof winkel.

Want ben er nu klaar mee.
Is echt aan harde les geweest.

Back