Hulp maken van bassdrum

jordandb

Stamgast
Hey mensen,

Ik ben zelf al een tijdje bezig met het maken van men eigen kicks en heb dus al veel liggen experimenteren met layeren, compressie, eq, etc. Heb ondertussen de vele andere kick-threads al doorgelezen en die hebben me al veel bijgeleerd. Nu zou ik graag een bepaalde stijl van kick maken die veel voorkomt in de ja ik noem het hard-tek stijl (=/= hardstyle of jump). Ik heb het hier over namen als Brachiale Musikgestalter, S. Ewe, Quick and Smart [RIP], Quever and Versis, recall 8 & carsten rechenberger, ...

Enkele voorbeelden:

Vooral de eerste 2 vind ik wel lekker.
Op het eerste zicht leek het me echt niet zo moeilijk maar ik krijg het toch niet voor mekaar. Zou het leuk vinden moest iemand me kunnen helpen.

Wat me wel opvalt is dat ze bijna allemaal electribes gebruiken!! Ook artiest paul chambers die ik al een paar keer live heb horen spelen gebruikt die bakken en heeft ook altyd van die lekker kicks bij (niet hetzelfde als in bovenstaande filmpjes maar ze stampen wel lekker door). Zou het mede daaraan kunnen liggen?

*Waarschuwing: sommige gaan dit echt baggermuziek vinden dus laat opmerkingen daarover thuis aub*

Grts

die eerste twee filmpjes met kicks:

Neem een droge korte TR 909 bassdrum, gooi daar een reverb overheen die lekker donker klinkt. Het moet een korte zijn, anders heeft de reverb veel minder ruimte en smeert alles over elkaar heen dicht.
Om het donkere effect te bereiken haal je de hoge frequenties ervanaf met filter of eq (vaak kan dit in de reverb zelf).
In het voorbeeld heb ik alles onder 140 hz weggehaald (meer ruimte voor de punch en het sublaag van de bass) en alles boven de 4khz weggehaald (minder ruis, zeker als je daarna gaat oversturen).
De reverb in mijn voorbeeld is 1 seconde lang en heeft een pre delay van 56 miliseconde om de punch van de kick meer ruimte te geven.

Dan dat geheel oversturen (bij voorkeur met een EQ zodat je ook de klankkleur goed kan veranderen naar smaak).

Luistervoorbeelden staan hieronder, gemaakt met alleen soundforge 8.
Die 909 droge kick staat helemaal los aan het einde dus die kan je zo erafknippen gebruiken. Geldt trouwens voor alle laatste kicks van de voorbeelden hieronder.
Om hem extra vetter te maken kan je een pitch enveloppe gebruiken om de tik aan het begin van de kick harder te maken.
succes :mega:

Er zijn geen geluiden gelayerd, er is geen compressie gebruikt (behalve dat de oversturing vanzelf de boel drukt).

Mocht je meer uitleg willen, we geven cursussen (zie handtekening)

Attachments

• 909_droog.mp3
    43,6 KB · Bekeken: 148
  • 909_droog_reverb.mp3
    59,1 KB · Bekeken: 127
  • 909_droog_reverb_distEQ.mp3
    59,1 KB · Bekeken: 132
Bedankt Niel, hier kan ik wat mee, heb het momenteel wat druk met school maar ga me hiermee dit weekend eens goed amuseren!

Wat me wel opvalt is dat ze bijna allemaal electribes gebruiken!! Ook artiest paul chambers die ik al een paar keer live heb horen spelen gebruikt die bakken en heeft ook altyd van die lekker kicks bij (niet hetzelfde als in bovenstaande filmpjes maar ze stampen wel lekker door).

Grts

je kan het hem zelf eens vragen, user 'swokki' hier op't forum :-)

Bedankt, maar ik heb in het begin van de thread aangegeven dat ik de overige kick-threads al wel heb gelezen :)
En dit is dus absoluut niet hetzelfde type kick als in een hardstyle nummer.. vandaar ook het "=/= hardstyle"..

O ja ik dacht dat in die draden wel iets stond hierover.

ben wel goed in trancekiks dance euro handsup kiks

volgensmij moet je idd reverbr gebruik en dist en vaak stappen herhalen totdat het er is

Ik snap dat zelf maken natuurlijk het fijnste is.. Maar je kan ook gewoon je favo kicks samplen.. ;)

Of een Electribe kopen... Bij een echte 909 heb je maar 1 bassdrum en met een Electribe een heleboel. Plus alle effecten in huis, plus een sequencer, synth enzo
Met een pc'tje alleen gaat het tweaken en in elkaar steken van een nummertje toch echt heel veel moeilijker als met een echte Electribe.
De kans dat je beter gaat worden dan je grote voorbeelden is groot want het klinkt echt vreselijk die gasten. ;-)

Niel,

Je resultaten zijn best goed, ik bedoel die mp3's.
Het is niet mijn muziek genre maar ik ken het wel en weet dat zij
die dit wel graag horen dat ook zo zullen vinden.
Toch, wat jij hier van klankkennis neerpent is schandalig.
Elk onderlegd mens zal direct merken dat je er geen bal van afweet.
Ik zou dan ook zeggen hou het enkel bij je mp3's en laat de uitleg over
aan zij die weten wat er gebeurt. Ik vrees dat dit je gain wel zal open draaien...
Toch ik wil niet meer dan de waarheid schrijven, zodat anderen niet foutief
onderlegd worden (wat blijkbaar toch al gebeurt).

samplen werkt bij mij vaak toch niet zo, te korte kikjes hou je dan over en mn afmix gaat er ook meestal door aan de kloten als ik gesamplede drums of basses gebruik

Niel,

aan zij die weten wat er gebeurt. Ik vrees dat dit je gain wel zal open draaien...
Zo dan...heeft Neil je zusje gedumpt ofzo? Ik ben vrij onderlegd... en imho was dit een goeie uitleg....ik weet niks van hardcore...maar ja...

Als je zulke boute uitspraken doet mag je ze ook wel onderbouwen.

Niel,

misschien moet je de simpele stervelingen dan gelijk even helpen met waar het precies verkeerd zit in de uitleg ipv alleen maar vermelden dat jij wél weet hoe het zit.

*Waarschuwing: sommige gaan dit echt baggermuziek vinden dus laat opmerkingen daarover thuis aub*

Brachiale Musikgestalter is geen muziek waar jij je voor moet schamen hoor.

@vanballen: snap ik maar daar is niets aan natuurlijk! Ik wil iets bijleren en niet iemand zen werk rippen.

@Rianne: Heb al een mpc en virus dus het lijkt me overbodig om een electribe in huis te halen. Unless dat ze daadwerkelijk iets met de sound doen wat niet te emuleren valt met andere apparaten. Maar dat lijkt me nogal sterk.

@spdk: Doe ik ook zeker niet ;) maar ik denk dat deze muziek wel sneller negatieve reacties uitlokt dan zeg minimal fzo vandaar:okdan:

Een Electribe heeft bijv. buizen om mee te beginnen. Die ranzige 60's buizensound krijg je niet uit een mpc of virus.
Maar ik moet toegeven dat ik dit soort "muziek" zelf niet maak en al is het gewoon voor de fun: probeer hem eens uit in een muziekwinkel.
Zelf heb ik ook al genoeg spullen maar die Electribe was en is liefde op het eerste gezicht en gehoor bij mij. Neem van mij aan dat het allerbelangrijkste bij muziek maken inspiratie is. Het gereedschap is ook niet onbelangrijk. Komt bij mij vanzelf met die Electribe.

Back