geluiden van 1 keyboard doorkoppelen

fisfanaat

Stamgast
Beste allen,

Ik ben hier nieuw en kan niet zo snel een antwoord vinden op deze vraag. Onze muziekgroep heeft (nog) geen bassist. Daarom speel ik de baspartij op de keyboard. Ik heb een KORG TRITON LE, met een goed basgeluid. Nu heb ik ook nog een oude ROLAND D-20. Is het mogelijk dat ik 1 geluid (een basgeluid) van die KORG op die ROLAND te horen krijg? Dan bespeel ik de ROLAND, maar hoor ik een geluid die uit de KORG komt. Het gaat in beginsel alleen om 1 geluid (bas)?

Hopelijk is mn vraag duidelijk en kan iemand me helpen.
--
Dank je,
Santos.

Beste Wout,

Bedankt voor je tip. Ik heb nu een midi kabel (male-male) gehaald. Maar ik denk dat ik mijn vraag niet goed heb uitgelegd. Ik wil iets op de KORG spelen en iets anders op de ROLAND. Maar als ik op die ROLAND speel wil ik de geluiden van de KORG horen. Deze KORG geluiden moeten dus uit de ROLAND komen. Dus zowel de KORG als de ROLAND elk apart naar de mengtafel sturen, dus 2 aparte partijen/kanalen. Kan dat met deze ene midi kabel?

Hoe moet ik alles goed aansluiten?

Ik hoop dat je me weer kan helpen.
Dank je,
Santos.

De geluiden van je Korg kunnen niet uit je Roland komen, wat idd wel kan is via de Korg midi-out naar de Roland midi-in en dan de kanalen goed instellen. Dan beide synths aansluiten op een mengpaneel en dan kun je met de Korg inspelen en tegelijk hoor je dan de Roland.

Dat bedoel je neem ik aan?

Als ik je vraag goed begrijp (dat weet ik niet zeker), kan wat je wil niet. Je kunt een geluid van de Korg niet uit de Roland laten komen. Wat wel kan - met die MIDI-kabel - is er voor zorgen dat als je op de Roland iets speelt dat er dan een Korg-geluid uit de Korg komt.

Volgens mij heeft de Triton LE echter 2 individuele outputs. Je kunt het ongetwijfeld zo instellen dat wat je op de Roland speelt uit de individuele outputs van de Korg komt terwijl wat je op de Korg speelt uit de gewone outputs komt. Dan heb je in feite hetzelfde bereikt.

Ik heb geen verstand van de Triton, maar het lijkt me dat je dan iets met "Combinations" moet doen. Daarmee kun je trouwens ook je keyboard "splitsen" zodat bv. het linker deel de bas speelt en het rechter deel een ander geluid.

Beste ,

Dank voor jullie hulp.

Eraser127, dat is helaas niet wat ik bedoel. :)

zmooc, dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe kan ik die KORG zo instellen, met 2 verschillende outputs? Ik zal t zelf ook proberen uit te zoeken.

Het klavier splitsen doe ik liever niet, ivm afstellen van het geluid. Ik heb echt 2 losse kanalen nodig.

Hoe je je Triton moet instellen, weet ik niet; ik heb er namelijk nog nooit een van dichtbij gezien. Dat het kan, weet ik wel;-)

En ook als je je klavier splitst kun je van beide losse kanalen gebruik maken, lijkt me.

In dit soort gevallen, en vooral bij Midi, is het handig om te omschrijven wat je wilt bereiken. Het geluid uit de andere synth laten komen is onduidelijk, maar als je zegt: "Ik wil de bas partij uit de ene en de violen partij uit de andere synth laten komen, maar ik heb maar één keyboard tot mijn beschikking" en verder...

Als je in een vreemde stad bent en je kent de weg niet, dan zijn er twee vragen die je kunt stellen: waarheen of waartoe? De waarheen vraag is de weg naar een adres verlangen; de waartoe vraag is een resultaat zoeken, bijvoorbeeld: "Waar kan ik hier lekker vegetarisch eten?" Vragen stellen is ook een kunde... :)

Wout

Belangrijk is de achtergrond van MIDI goed te kennen, en tevens de manuals van beide synths.

Heeft de Korg individuele outputs? Heb je al bestudeerd hoe je een geluid/patch naar die output kunt sturen? Heb je al bestudeerd hoe je je MIDI moet splittten? Weet je al hoe je de Roland zo nodig op Local Off schakelt? Etc, etc, etc.

De basis is altijd het kennen van je instrument en de bijbehorende techniek (in dit geval MIDI).

Ik wens je er veel succes mee!
En laat even weten wanneer het gelukt is!

Mensen, bedankt voor t meedenken.

Ik ben er intussen inderdaad achter hoe ik de geluiden naar de 2 verschillende outputs van de KORG kan sturen. Samen met het splitten van het klavier heb ik dan 2 verschillende kanalen vanuit de KORG, die apart naar de mengtafel kunnen gaan. Bedankt hiervoor, zmooc!

Maar :) , nu wil ik graag nog een keyboard aan de KORG koppelen om een basgeluid te krijgen. Ik vind t zonde om alleen voor 1 basgeluid een keyboard te gaan kopen(!). Ik heb begrepen dat ik de ROLAND kan bespelen en via een midi kabel de KORG geluiden kan krijgen. Dit geluid komt dan wel uit de KORG. Als ik nu mn ROLAND bespeel hoor ik precies het KORG geluid dat de KORG aangeeft, maar ik wil dus juist een extra geluid erbij. De ROLAND local off is dan toch nvt? Klopt dit?

Ik ben niet zo goed hierin, vandaar dat ik mn toevlucht zoek tot dit forum en hoop dat iemand me kan helpen.

Wat je doet is het volgende (en pak of download de handleiding erbij voor de details):

Opstelling:
1) kabel van je midi-out van je Roland naar de midi-in van je Korg.

Instelling:

1) In je [Global] menu van je Korg ga je naar de [Midi] pagina en zet je je midi channel op 1 (mag iets anders, maar in dit voorbeeld doe maar 1).
2) Stel je Roland in op kanaal 2
3) Zet je Korg in [Combi] mode en ga naar je [Edit] pagina
4) In de [Combi] mode kan je 8 geluiden tegelijkertijd laten klinken, we hebben er maar 2 nodig dus zet alleen de eerste 2 aan en 3 t/m 8 uit.
5) Selecteer voor de eerste program het geluid van de Korg die je wilt horen
6) Selecteer op de 2e program het basgeluid dat je wilt bespelen via je Roland
7) Ga naar de de pagina in je [Edit] mode van de [Combi] en zet daar program 1 op midi channel 1 (of Global, dat is namelijk 1 hier)
8) Zet program 2 (je bass sound) op midi channel 2
9) Check even in een andere pagina van je [Edit] dat de key range van program 2 (je bass geluid) gaat van C0 tot C9
10) Ga vervolgens naar je [Effect] pagina in je [Edit] en kopieer daar de insert effects van je geluiden (dus van program 1 en 2). Hiermee zorg je dat ook de effect instellingen hetzelfde zijn als in de losse geluiden (program mode) van je Korg.
11) Stel je [Master Effect] ook in hoe je hem hebben wilt

12) SPEEL DE STERREN VAN DE HEMEL

Nogmaals, ik weet niet precies hoe die Korg van jou werkt qua menu-structuur maar al die Korgs werken al jaren hetzelfde.

Mij lijkt het eenvoudiger een basgeluid te kiezen, of te programmeren in de Triton LE en dat gebruiken voor je muziek.

Begrijp het verschil tussen MIDI - dat een noot on/off-signaal stuurt en
audio, het geluid dat uit de audio-uitgang van de synth komt.
MIDI-kabels versturen geen audio en ontvangen ze ook niet.

Tot dusver heb ik begrepen dat je alle partijen wil laten horen van de Triton LE, uitgezonderd de baslijn die de Roland D-20 zal laten klinken.

De D-20 heeft geen audio-ingang, dus het mengen van een extern audio-singnaal en het mixen in die ene kan daardoor niet.

Of je het klavier splitst of niet, het geluid afregelen zal je sowieso moeten doen omdat je het geluid van 2 synths combineert in één sessie via een mengtafel.

Als je de Roland D-20 wil gebruiken is het belangrijk te weten wat je master-klavier is in deze vraag, want je zal steeds de 2 klavieren mee naar je optreden of rehearsal moeten nemen, wil je ze allebei laten klinken.

Mij lijkt het eenvoudiger een basgeluid te kiezen, of te programmeren in de Triton LE en dat gebruiken voor je muziek.

Begrijp het verschil tussen MIDI - dat een noot on/off-signaal stuurt en
audio, het geluid dat uit de audio-uitgang van de synth komt.
MIDI-kabels versturen geen audio en ontvangen ze ook niet.

Tot dusver heb ik begrepen dat je alle partijen wil laten horen van de Triton LE, uitgezonderd de baslijn die de Roland D-20 zal laten klinken.

De D-20 heeft geen audio-ingang, dus het mengen van een extern audio-singnaal en het mixen in die ene kan daardoor niet.

Of je het klavier splitst of niet, het geluid afregelen zal je sowieso moeten doen omdat je het geluid van 2 synths combineert in één sessie via een mengtafel.

Als je de Roland D-20 wil gebruiken is het belangrijk te weten wat je master-klavier is in deze vraag, want je zal steeds de 2 klavieren mee naar je optreden of rehearsal moeten nemen, wil je ze allebei laten klinken.

Z'n D-20 fungeert als masterklavier voor een bass-sound uit z'n Triton!! Alle geluiden, dus het geluid wat speelt als hij z'n Triton aanraakt EN de bass sound die klinkt als hij z'n Roland aanraakt, komen beide uit z'n Triton...dat is het hele ding nou juist

Manu, heel erg bedankt. Het werkt nu zoals ik het wil hebben! :)
De rest ook bedankt voor uw hulp.
:)

no thnx at all...maar zoals ik al schreef in mijn reply op je andere post; nu ff handleiding gaan lezen/downloaden/bestellen en zelf aan de slag. Al de termen staan in de index en dan heb je ook nog een Korg die qua UI een van de makkelijkste merken is die er zijn.

Back