Yamaha CP33 holle klank met monitoren

quisquater

Ebos
Hoi,

Ik heb een Yamaha CP33 digitale piano die zeer goed klinkt wanneer ik hem beluister met een hoofdtelefoon maar die bijzonder hol en arm klinkt op mijn Alesis MKII monitoren. Ik vind de klank dan zelfs dermate slecht dat ik vrijwel steeds met hoofdtelefoon speel.
Ik heb zelf weinig ervaring met versterkers, luidsprekers, equalizers en zo en weet dus niet goed hoe ik de klank kan verbeteren. Iemand enig idee?
De passieve MK2 monitoren zijn aangesloten op een Pioneer versterker die in direct mode staat zodat de bas en hoge tonen niet bepaald worden door de versterker. Ook in niet-direct mode krijg ik de klank niet goed met de bas en de hoge tonenregelaar van de versterker.
Wat moet ik doen om de behoorlijk rijke pianoklank van de CP33 tot zijn recht te laten komen?

Bedankt voor alle tips!

Edwin

zijn de kabels goed aangesloten op de + en - van de versterker en speakers?

Jawel hoor, de + en - zijn correct aangesloten. Het lijkt alsof de klank geen body heeft, misschien zijn de Alesis MKII's wel te klein om voldoende volume te geven aan de klank?

het kan haast niet anders dat er toch iets niet goed aangesloten zit (+ en - verwisseld) ergens in het signaalpad, dit veroorzaakt een fase verschil waardoor je inderdaad een zeer hol geluid krijgt. ik neem aan dat andere signaalbronnen (cdspeler bv.) wel goed klinken op je monitoren?

Inderdaad

+ aan + boxen
- aan - boxen........

Dit lijkt mij ook het probleem!

robbie

Als het signaal van een cd-speler verder goed klinkt zou ik het zoeken in het snoertje van de cp33 naar je versterker. De rest lijkt in orde te zijn.
Stukje bij beetje alle mogelijkheden proberen uit te sluiten, tot je de schuldige hebt gevonden.

Bedankt voor jullie reacties. Alles is perfect aangesloten, ook een aangesloten cd-speler klinkt minder warm en holler dan ik zou verwachten. Maar vooral bij de piano valt het op. Is het misschien niet zo'n goed idee om monitors te gebruiken als luidsprekers voor de piano? Of heeft er iemand een wonderrecept om snel een equalizer in te stellen? Ik mis wat diepte en warmte in de klanken. Ik probeer het zo snel mogelijk eens met gewone hifi luidsprekers.

Back