Net begonnen

G-zeven

Nieuwkomer
Heb pas de wereld van midi ontdekt (ben een onbeschreven groen blaadje)en het boeit me enorm. Ben bezig me te verdiepen in Cubase en wil nu ook een controller kopen. Maar welke ??? :?

M-Audio keystation 49e (75 Eurootjes)

Wat denken jullie is dit wat ? Of moet ik maar meteen op wat duurders mikken ? Zoals

yamaha KX49 (Euro 299)
Edirol PCR 500 (Euro 229)
E-Mu Xboard 49 (Euro 169)
Novation Nocturn 49 (Euro 269)

Wat wil je precies allemaal met die controller doen?

Welkom! :)

Als je net begint is het lastig in te schatten welke werkwijze goed bij je past en welke functies op bv. een controller je dan nodig hebt. Ik zou daarom kijken naar een goedkope controller en goedkope geluidskaart met goede ASIO drivers. Met die combinatie kan je met Cubase en wat software plugins prima aan de slag. Dan ontdek je vanzelf welke functies je erg veel gebruikt en wat je eventueel nog mist.

Als je tweedehands kijkt naar zo'n controller en geluidskaart, dan zal je er qua prijs ook niet zoveel op inleveren als je na bijvoorbeeld een jaar besluit toch een van de twee te vervangen voor iets wat goed bij je wensen aansluit.

Welkom!

en wat flying panther al zegt... Je moet het zelf ontdekken, dus je moet simpel en goedkoop beginnen, zodat je erachter kan komen wat je nodig hebt om verder te komen.. Dan kan je die goedkope zaken makkelijk vervangen en zo de juiste stappen nemen.. :)

en, heb je al een goede geluidskaart met asio-drivers ?
Ja ik heb tweedehands een edirol fa 66 gekocht met asiodrivers. Verder heb ik Cubase LE en yamaha HS 50M monitorretjes. Het installeren ging niet van een leien dak, maar alles doet het nu. Heb ook eerst een firewirekaart in de PC moeten lepelen. Kan nu al wat sporen gitaar opnemen. Ben nu flink in de handleiding en de tutorial DVD van Cubase aan het studeren om het editen onder de knie te krijgen. Cubase zat bij de olympus LS10 recorder, die ik heb gekocht om gitaar-oefeningen op te nemen.

Laatst gewijzigd:
Wat wil je precies allemaal met die controller doen?
Je kunt er mooie geluidjes mee maken en daar wil ik mee experimenteren. Ook wil ik m.b.v. de controler een baspartij, drums en andere geluidjes toevoegen aan wat ik op gitaar heb opgenomen. Ik probeer wat muzikale ideeën uit te werken, op te nemen en bij te slijpen. Allemaal heel experimenteel.

Laatst gewijzigd:
Ja ik heb tweedehands een edirol fa 66 gekocht met asiodrivers. Verder heb ik Cubase LE en yamaha HS50M monitorretjes.

Wat betreft de basis zit je dan voorlopig wel goed denk ik. Heb zelf ook nog even getwijfeld om de HS50 te kopen, mooi setje :)

Je kunt er mooie geluidjes mee maken en daar wil ik mee experimenteren. Ook wil ik m.b.v. de controler een baspartij, drums en andere geluidjes toevoegen aan wat ik op gitaar heb opgenomen.

Misschien begrijp ik je hier verkeerd, maar let er wel op dat je met de controller zelf geen geluiden kan maken! Je kan er alleen software synthesizers mee aansturen.

Wat betreft de basis zit je dan voorlopig wel goed denk ik. Heb zelf ook nog even getwijfeld om de HS50 te kopen, mooi setje :)

Misschien begrijp ik je hier verkeerd, maar let er wel op dat je met de controller zelf geen geluiden kan maken! Je kan er alleen software synthesizers mee aansturen.
Ja zover was ik al, ik ben nog op zoek naar een controller om de SW synthesizer op mijn PC aan te sturen. Ik ben er al achtergekomen dat een controller met pads handiger is, omdat een muis in bepaalde gevallen onhandig is. Ik denk dat ik in de prijsklasse van 150 à 225 Euro moet zoeken. Bijvoorbeeld Edirol PCR 500 (229 Euro).

Back