Midi Keyboard Reason

Luuk303

Nieuwkomer
Ik ben nu al een tijdje bezig met reason 4. Ik begin het steeds leuker te vinden, maar ik teken nog alle noten met dat potlood tooltje. Dit begint een beetje te vervelen, daarom zoek ik een midi keyboard. Ik ben al een tijdje aan het kijken wat er op dit gebied te koop is, maar ik vind het erg moeilijk een keuze te maken, vooral omdat ik het moeilijk vind te beoordelen wat de kwaliteit van de keyboarden is, en wat de compatibiliteit is. Bovendoen vind ik het moeilijk om te zeggen hoe veel toetsen in nodig heb. Ik ben geen ervaren toetsenist en ik zal het keyboard niet gebruiken om live keyboard te spelen. Wel vind ik het belangrijk dat er behoorlijk wat knoppen, faders etc op zitten, zodat ik wel een soort live performance in reason kan geven. Dus het keyboard moet:
-Compatible zijn met reason (ook alle knoppen/faders)
-Knoppen/faders hebben
-Rond de 200E zijn
-Niet zon plastic uitstraling hebben, dat het op speelgoed lijkt

De volgende modellen spreken mij wel aan:

E-MU Xboard 25 of 49
-Goedkoop
-Aardig wat knoppen
-Ziet er plastic uit
-gelezen over problemen met reason

Edirol PCR 300
-Veel knoppen/faders
-Ziet er goed en stevig uit
-Mod/pitch wheel is misschien een beetje raar
-Het 300 model is al 200 euro, een groter model valt eigenlijk buiten mijn budget

M-Audio Axiom 25
-Veel knoppen/faders
-Ziet er goed en stevig uit
-Het 25 model is al 165 euro, een groter model valt eigenlijk buiten mijn budget
-Ziet er lomp uit

Ik werk bovendien op een laptop (Dell XPS M1530). Ik heb nog geen goede externe soundcard (geen asio ondersteuning). Krijg ik echt super problemen met latency of denken jullie dat dit nog wel binnen de grenzen blijft?

Zouden jullie mij een goed advies kunnen geven?

Ik werk zelf niet met Reason, maar heb wel een XBoard49. Ik kan je dus wel hier iets over zeggen. Het klavier speelt goed. De draaiknoppen voelen ook goed aan. Wat wel een beetje lullig is, dat als je speelt de drukknopjes bewegen. Deze lijken los te liggen. Overigens werkt het perfect. Ik heb er iig geen spijt van.

Latency ligt aan de geluidskaart, niet aan je controller :). ASIO4ALL kan helpen maar is een lapmiddel.

Ik heb zelf de Xboard 49. Het ding is licht - maar heeft een goed toetsenbord, ongeveer wel het beste in die budgetklasse. Zelf vind ik 25 toetsen erg krap; als je een beetje uitgebreide pianopartij wilt doen gaat dat niet echt lukken.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met Reason en de Xboard; hij staat niet in het standaard-lijstje van de ondersteunde toetsenborden maar da's geen probleem, want je meldt 'm aan als controller met knopjes en dan ben je klaar.

Bedankt voor de reacties. Heeft niemand ervaring met Edirol? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar dit boardje. Als jullie zeggen dat deze veel beter is wil ik misschien nog wel voor de 500 gaan, deze is misschien wel iets over mijn budget, maar ik koop liever in 1 keer iets waar ik lang plezier van heb, dan dat ik het binnenkort weer moet vervangen. Wat mij aanspreekt aan de Edirol is dat hij veel knoppen en faders heeft. Ook de pads en dat hij er stevig uit ziet spreken mij erg aan. De pads zou ik fijn vinden omdat je hier dan ook bijvoorbeeld tracks mee kan muten, tracks solo kan laten spelen en de drums er mee in kunt spelen.

Ik weet dat latancy niet aan de controller ligt, maar ik vroeg mij af of de latancy niet dramatisch is. Want als je een leuke controller hebt en je slaat nog iedere noot mis, heb je er nog niet echt wat aan. Een leuke externe audio interface komt er aan, maar ben niet rijk, dus het zal nog even moeten wachten. Bedankt voor de Asio4all tip.

Heeft voor de rest niemand tips? Ik wil misschien toch voor de Edirol PCR 500 gaan. Misschien iets boven mijn budget, maar het lijkt me wel een solide keyboard. Heeft iemand ervaringen met dit model?

Back