D/A convertor plug-in

VasC

Dat smurfen we...
Vaak wordt gezegd dat hardware anders/warmer/beter etc. klinnkt dan hun nagemaakte software varianten. Mijn inziens wordt de klank deels ook bepaald door de gebruikte D/A convertors op de hardware synths. Nu vraag ik mij af in deze tijd van emuleer maar raak, of er ook een plug-in is die de D/A convertors emuleert. Dus dat je het sausje die deze convertors over het geluid liggen kunt nabootsen. Nu zijn er natuurlijk programma's als bit-crushers etc. Maar is er ook specifiek zoiets gericht op type convertor. B.v. die van de DX7 o.i.d.

Gewoon uit interesse

Interessant dit.

Je kan wel 'een impulsje trekken' van een DA/AD-slag, maar dan neem je enkel de statische karakteristieken over (frequentierespons).

Kenmerken zoals vervorming / saturatie bij het oversturen (waarvoor converters soms geliefd zijn) moet je anders aanpakken (via dynamische convolutie misschien, of physical modelling?).

edit: dit UA webzine over modelleren geeft al wat meer informatie!

het lijkt me een beetje zinloos om dat te willen emuleren. adda's geven geen kleuring of muzikale vervorming. wat ze wel doen, is hoe beter de converter, hoe beter de diepte en plaatsing 'vertaald' wordt. dit kan je er niet bij emuleren, want het moet in het origineel zitten. je kan het alleen maar slechter maken, en diepte en plaatsing wil niemand verliezen lijkt me.

het is precies andersom als bij buizen, die harmonische vervorming kunnen toevoegen: converters maken je materiaal per definitie slechter. de perfecte converter (die niet bestaat) veranderd niets aan je materiaal, alle andere wel en wel de negatieve kant op.

Precies, sommige mensen vinden bijvoorbeeld de Nord Rack2 "beter" klinken dan de Rack 2x, met betere convertors. Natuurlijk geven betere convertors een beter resultaat ten aanzien van het doorgeven (omzetten) van het digitale signaal naar analoog, maar kennelijk heeft de kleuring van slechtere convertors voor sommige mensen een positiev resultaat op de kwaliteit van het geluid. Dit is natuurlijk puur subjectief, maar wel opmerkelijk.

Misschien het topic uitbreiden naar A/D?
Want daar zit (eventueel) wél de kleuring bij een convertor.

Zoals gezegd kan een 'degradatie' in het signaal een muzikale meerwaarde geven.

Op zich zou zo'n plugin idd wel grappig zijn. Dan zou je parameters kunnen instellen zoals bit depth, quantization (noise) en verschillende anti-alias methoden.

In de Nord Modular zit een Bit Cruncher module die zoiets doet. Al kun je daar geen anti-alias filters instellen.

Je zou kunnen experimenteren met een dynamische Bit crusher, die de bit-depth verlaagt naargelang het geluid stiller binnenkomt: Bijv een geluid met een lange release wordt meer en meer vervormt naarmate het uitdijt i.e. hoe stiller, des te minder headroom em des te meer quantizatie.

Back