plugin vervangers voor hardware, richting industrial hardcore

Nou ik heb zo een flinke lijst met interessante software zien langskomen, korg legacy pack met controller had ik trouwens ook nog liggen en een neuron. Nu nog even wat spaargeld zien weg te sluizen zonder dat mijn vriendin het doorheeft haha.

Denk dat het massive, sylenth, audio realism bassline en kontakt word voor voorlopig, predator erbij is misschien een beetje overbodig. u-he diva gaat mijn laptop niet trekken dus dat laat ik maar. Vervanger voor de 101 is ook niet echt nodig, ooit een keer gekocht als hebbeding en met live geknooi sync aan de 909 heb ik er erg veel plezier mee maar in tracks gebruik ik hem vrij weinig.

Rozzbox heb ik nog niks voor, misschien een bitreducer/filter combinatie over een simpele vst, enige wat ik dan nog mis van de rozzbox is het lekkere random van het filter in combinatie met de bit reducer daarop. Zo lekker dat een lijntje uit de rozzbox muzikaal alle kanten opzwiebert.

Heb hier http://varietyofsound.wordpress.com/ een mooi aantal free plugins vandaan getoverd, kende de eq ervan al en die beviel me prima.

Mis ik alleen nog de effecten uit m'n m-ones zoals chorus, phasers, pitchshifters etc Ik vind de meeste plugins in ableton niet bijster interessant eigenlijk en vond vooral de chorus en pitchshifters uit de m-one prima klinken.

Als ik ga verhuizen of de studio eens opnieuw ga opbouwen ga ik het ook anders aanpakken, alle outboard als extern effects in de daw en alle synths berg ik op in een ladenkast aangesloten als extern instruments in de daw of iets dergelijks.

Zo kan ik nog steeds lekker software based muziek maken en als ik zin heb er een externe compressor, effectje of synthje bij pakken zonder dat ik afhankelijk ben van alleen hardware.

Weet alleen nog niet hoe ik de mixer in dit verhaal moet integreren, ik ga niet met plezier afscheid nemen van me mixer. Eigenlijk weet ik het wel, hij gaat dan overbodig worden.

massive, sylenth, audio realism bassline en kontakt

Ik zie Kontakt 5 niet meer apart te koop op Bax of Thomann. Massive ook niet meer.

Kontakt (van de NI site) kost 379.
Massive (van de NI site) kost 179.
Komplete 8 kost 451.

Ja, je kunt natuurlijk 2ehands gaan kopen, maar je bent echt een hoop voordeliger uit met gewoon Komplete 8 kopen :)

Het is vanavond kerstavond; ik mag hopen dat je dan even vrij hebt. Neem even de tijd om dat uit te proberen. Haal gewoon de Virus even los, vergeet patchbays en dat soort meuk; probeer het gewoon direct als insert. Wedden dat je 't gaaf vindt? Ik vind het daarom alleen al nog steeds jammer dat de C weer weg is, maar ja, als je een grotere aanschaf wil doen, dan moet er iets het veld ruimen...

Ik gooide de 101 altijd door een akai mfc42 als extra filtertje met distortion, ook erg lekker, zoiezo waren me 2 mfc42's wel een beetje de werkpaardjes, ik gooide ze overal overheen. Virus als insert ga ik eens proberen maar weinig tijd en zin om het nu los te trekken haha. Ik houd er ook niet van om dingen weg te doen tenzij het voor een betere versie is.

Ik zie Kontakt 5 niet meer apart te koop op Bax of Thomann. Massive ook niet meer.

Kontakt (van de NI site) kost 379.
Massive (van de NI site) kost 179.
Komplete 8 kost 451.

Ja, je kunt natuurlijk 2ehands gaan kopen, maar je bent echt een hoop voordeliger uit met gewoon Komplete 8 kopen :)

Stom, ik bedoelde battery in plaats van kontakt als drumsampler, kontakt ga ik denk ik niet echt nodig hebben. Gebruikte nu ableton al als sampler, gewoon de samples in ableton trackview droppen, knippen en plakken van samples werkt heerlijk in ableton sessie view.

Los kom ik dan nog aan 360 euro, dan word komplete 8 wel aantrekkelijk maar heel komplete 8 is me nogal een waslijst aan software pakketten, 27 volgens bax, dan heb ik een idioot grote voorraad plugins wat de workflow niet bevordert.

Nog een paar tips, er zijn natuurlijk ook heel veel goede gratis VST synths en effecten, check sites zoals VST cafe voor links:

http://www.vstcafe.com/
http://www.vstcafe.com/2009/10/best-free-virtual-synths-part-i.html

Plughugger heeft soms aardige reviews:
http://www.plughugger.com/index.html

En via Music Radar zijn er leuke lijstjes:
http://www.musicradar.com/tuition/tech/the-27-best-free-vst-plug-ins-in-the-world-today-277953/1
http://www.musicradar.com/news/tech/what-are-the-best-free-vst-plug-ins-in-the-world-today-544553

en niet gratis:
http://www.musicradar.com/tuition/tech/the-20-best-vst-plug-in-synths-in-the-world-today-262145/1
http://www.musicradar.com/news/tech...-in-drum-machines-in-the-world-today-410653/1

Zo zal er nog veel meer zijn.... Moraal van dit verhaal, niet je computer volpompen met gratis VST's en EFX, maar met wat research een paar toppers er uit pikken.

Ok, maar sla ik nou in dit topic de plank totaal mis? Of sla ik wel de plank, maar niet de spijker op zijn kop?

(dit is typisch de 'Child of arT' stijl Raabje)

Je kunt nog raak slaan als je nog een goede software-suggestie hebt die nog niet was langsgekomen ;)

Nog even inhaken op dit: het gaat niet om inspiratie, en het "ja, maar je hoeft het maar 1 keer aan te sluiten" is ook een mythe, want je zit altijd wel te patchen en dingen om te zetten, en een analoge tafel met total recall is absoluut niet goedkoop, en de goedkope digitale tafels die dat wel hebben werken ook niet zo makkelijk.
.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar wie mixt er nou nog compleet af op een tafel (analoog of digitaal)?

EQ/volume etc. is toch makkelijker in je DAW. En externe fx neem ik voordat ik een sessie afsluit of een break neem per track op. De volgende keer dat ik dan dat project opstart kan ik dan ook direct verder.

En het gestoord worden voor andere shit lijkt me sowieso een probleem. Je kunt ook zeggen, nu ben ik 1 uur even bezig en wil ik niet gestoord worden oid.

Er zijn nog genoeg mensen die dat doen hoor ;). Je kunt het zo moeilijk voor jezelf maken als je het zelf wil.

Kijkend naar zijn gearlijst denk ik dat hij verstand heeft van synthese, dus:

Reaktor, NI. Gewoon een goede modulaire softsynth dus! Klaar.

Omdat ik ook niet op de hoogte ben van software en plugins is mijn vraag, wat zijn leuke of betere vervangers voor mijn hardware?

Dit staat in zijn 1e post.

Kijk nou eens naar zijn gearlijst! Mijn hemel, kan het nog beter? Ik probeer die gast een beetje te prikkelen zo van, ga lekker klooien met je apparatuur man, je weet niet wat je in huis hebt staan de afgelopen 2 a 3 jaar.

de 707 en 727 waren hebben dingentjes. die heb ik weg gedaan.

heb nu

virus c
jp8000
ion
ob12
rozzbox
sh101
909

2 x tc m-one
lexi 550
v verb
digitech weet niet welke

2 x compounder
drawmer
dbx 166
la audio
mixmaster
2 x akai filter mfc 42
distortion pedaal

sndcraft ghost.
en samplers die wel te vervangen zijn

en nog wel meer maar dit is toch wel de basis die ik graag in software wil

dank u

Nou ja, voor de duidelijkheid.

Waarom dit verkopen of aan de kant zetten
Dat gebeurt niet, zoals al genoemd:

Yoozer en darkchaos, het is niet de bedoeling om gear te verkopen.

Dat is mijn punt!

Ja, maar die opmerking is al gelijk gemaakt nadat de thread is gestart en daar volgde een weloverwogen antwoord op, dus dan kun je het nog wel proberen maar dan is het eigenlijk beter de wensen van de topicstarter te respecteren. (ik ben daar zelf ook niet heilig in, maar door schade en schande etc.)

En ja, die gearlijst kan nog een hele hoop duurder, hij's mooi maar het kan nog veel erger ;)

Nogmaals; niet geinspireerd worden is niet het punt hier. Ik snap de situatie van de topicstarter precies, want ik zit er zelf ook mee.

Je wilt je muzikale ei kwijt en je dagplanning laat het niet toe voor de komende tijd. Je hebt er de plaats voor en geen tekort aan centen dus wegdoen hoeft niet (en het zou prijzig zijn om alles opnieuw te kopen na 5 jaar of zo) dus hou je je spul.

In dat geval bieden plugins een uitkomst; je muzikale idee blijft behouden, en je kunt in een uurtje een hoop gedaan krijgen. Het is omschakelen, maar so be it.

Ga het vooral niet zien in termen van "ja maar waarom zou je Need For Speed op je XBOX spelen als je een Ferrari in de garage hebt" want de situatie is anders. Het uiteindelijke muzikale resultaat, daar is niks aan wat "fake" is, in tegenstelling tot virtueel autorijden.

"Kind van de Kunst" gaat bij mij als 1e en als enige op de ignore lijst, hij wil of kan het gewoon niet snappen, zorgt voor ruis in topics en babbelt (in een soort van monoloog stijl) ondertussen rustig verder...

Sorry man... je schrijft af en toe best goede dingen, maar probeer het te doseren, en focus wat meer op het gevraagde...

Ik heb een softsynth aangegeven notabene! De Reaktor van Native Instruments, wat vinden jullie dan daarvan?

Ik zou dit ten stelligste afraden (als Reaktor fan). Om degelijk met reaktor te werken kruipt er enorm veel tijd in, en de topicstarter heeft aangegeven dat hij niet door een zee van plug-ins wenst te waden - dus ik vermoed dat de user library ook niet is wat hij zoekt ;).

Ja reaktor word hem inderdaad niet, heb nog een nord micro modular staan dus kan altijd die pakken mocht ik er zin in hebben.

Back