Oberheim OB-12 en het gebruik er van.

_Martin_

Stamgast
Onlangs heb ik een Oberheim OB-12 aangeschaft.

Nu weet ik dat daar de nodige discussies over zijn geweest, maar die gingen voornamelijk over is het nu wel of niet een "echte" Oberheim, is het een goede of slechte synthesizer etc.

Maar weinig lees ik over het echte gebruik van deze synth.
Nu ben ik zelf een zeer beginnende synthesist(?) :) maar ben wel leergierig en zou het leuk vinden wat tips en ideeën te krijgen en of uitwisselen.

Voorbeeld, heel basis misschien, maar toch...
Op internet zijn veel tutorials te vinden, maar die gaan meestal uit van een sinus golf.
En inderdaad, geen sinus op de OB-12 :-/
In dit geval probeer ik dan maar de driehoek, wat klank daar volgens mij het meest bij in de buurt komt.

En zo zijn er nog wel meer dingen te noemen.

Zijn er hier enthousiaste OB-12 gebruikers, of roep ik nu iets helemaal fouts? :engel:

Je ken er echt hele ransige dikke vieze geluiden uit poepen. Vooral slecht voor je speakers ;-)

Je waveforms zien er ook vreselijk uit met het ding. En 'n driehoek komt niet in de buurt van 'n sinus... nooit nie. Vooral het multi-timbrale is fijn. Als je er 'n liveset mee zou doen heb je 4 synths in een! Alleen jammer dat alleen het geselecteerde part CC control ontvangt. Maar dat is wel weer op te lossen door het ding door 'n extern filter te gooien.

De effecten kunnen enorm gaan feedbacken als je ze helemaal open zet. En dingen layeren is ook leuk. Dus je maakt 4 vette geluiden, zet die op 4 verschillende parts en rout ze naar stereo output in 'n layer en je hebt dikke shizzle. Je ken er geloof ik dikke dubstep mee maken... maar heb ik nooit geprobeert.

Het is echt 'n probeer bak. Pdf erbij op je PC en je komt er wel.

Doet het licht van je display het nog?

Onlangs heb ik een Oberheim OB-12 aangeschaft.

Gefeliciteerd Martin!

Een "probeer bak" is het zeker.

Pak de manual erbij, begin met een standaard waveform en draai aan de knoppen. Je hoort meteen wat het effect is!

Verder blijft het een "normale synth" dus filters, ADSR, LFO's etc. werken net zoals op iedere andere synth.

Uiteraard heeft deze synth wel iets meer te bieden, maar gun jezelf de tijd om daar mee om te gaan.

Nogmaals gefeliciteerd, ik vindt het nog steeds een superbak!

Leuk, dank je voor de reacties, ik kon me ook niet voorstellen dat het alleen maar ellende is :)

Maar inderdaad, ik heb al heerlijk zitten draaien en experimenteren.
Zelfs de originele manual is er bij, dus een boel dingen zijn daar wel mee uit te vogelen. De bediening voelt erg prettig, net als de hele constructie van het apparaat ook lekker degelijk.
Verder bied de synth lekker veel mogelijkheden en ben ik voorlopig nog niet uitgespeeld.

Vraagje: is er ook een eenvoudige manier om een program of timbre helemaal leeg te maken?
Nu doe ik dat door echt alle instellingen stuk voor stuk af te lopen en zorgen dat ze op 0, uit of 50% staan en die dan als lege timbre op te slaan.

Een andere manier is om alle banken ineens maken met de OB-Editor, maar dat gaat me een beetje te rigoreus :)

EDIT: Zojuist de init timbre setting in het tools menu gevonden *D

Maar een sinus is dus niet zo belangrijk?
Ik dacht dat die toch veel gebruikt werden als basis voor de andere vormen.

Het FM gedeelte is wel erg oppassen dat gaat heel snel mis merk ik.
Ik snap nog niet helemaal hoe die prettig te gebruiken.

De phrase recorder is me ook nog wat vaag en die wil ik ook zeker nog beter leren kennen.
En helaas zijn een boel gebruikte termen me nog niet helemaal duidelijk.
De wiki helpt gelukkig wel een eindje op weg, maar al doende leer ik.

Wat het display betreft.
Dat was inderdaad defect, tenminste de backlight dan.
Toen ik het display uit elkaar haalde heb ik wel een manier gevonden om die backlight zelf te repareren, maar het neemt wel wat tijd in beslag, vereist de nodige handigheid en success is zeker niet gegarandeerd het display kan er ook helemaal door defect raken.
Ik heb wat foto's van het process gemaakt en wil dat wel eens online zetten. Echter gebruik op eigen risico 8o)

Al met al in ieder geval een heerlijke synth en heb ik in een korte tijd van deze synth al meer plezier gehad dan van mijn ION die hier al bijna een jaar staat *D

Trouwens de www.ob12.com is niet meer bereikbaar, is die nog naar een andere plek verhuist, of gewoon opgeheven?

sinus heeft geen harmonischen, dus valt er weinig te shapen met filters etc...
pak een puls of een saw, die hebben wel harmonischen.

Tuurlijk heeft een sinus wel nut btw.

Sinussen worden bij additieve synthese volgens mij synths volgens mij gestapeld tot nieuwe golfvormen....ik ben zelf eigenlijk alleen met subtractieve synth bezig.

Hmm, zo'n Ion is toch ook niet verkeerd?

Sinussen worden bij additieve synthese volgens mij synths volgens mij gestapeld tot nieuwe golfvormen....ik ben zelf eigenlijk alleen met subtractieve synth bezig.

Dat stukje had ik even over het hoofd gezien, maar je hebt helemaal gelijk.

Alex Omega schreef:
Hmm, zo'n Ion is toch ook niet verkeerd?

Nee hoor, sterker nog, de ION functioneerd misschien nog wel beter dan de OB-12, maar ik kan gewoon niet echt aan de bediening wennen.
Daarom staat die ook te koop :)
En ach aan de andere kant staat hij ook weer niet in de weg, misschien als ik de OB-12 goed door heb, dat ik de ION beter kan oppakken.

Trouwens mijn FM probleempje ook gevonden.
Ik had de OSC1 en OSC2 gesync't, en dat geeft voor het FM een verschrikkelijk effect.
Sync uit en het klinkt zoals ik verwachte.

Nu kijken welke beginners problemen ik nog meer tegenkom 8o)

Heeft iemand misschien een tip hoe makkelijk één timbre of één program op te slaan en te laden?
Via de OB-Editor krijg ik alleen hele banken geladen.

En is de www.ob12.com echt helemaal weg?

citaat: Ik had de OSC1 en OSC2 gesync't, en dat geeft voor het FM een verschrikkelijk effect.

hehe, ik gebruik die FM live, echt waaaanzinnig. Meest geile bak die ik heb... Heeft alleen wat (midi) traagheid, maar ala das karakter ;)

Z

Zomnius schreef:
citaat: Ik had de OSC1 en OSC2 gesync't, en dat geeft voor het FM een verschrikkelijk effect.

hehe, ik gebruik die FM live, echt waaaanzinnig. Meest geile bak die ik heb... Heeft alleen wat (midi) traagheid, maar ala das karakter ;)
Ik dacht eerst dat de FM niet functioneerde 8o)

Hmm.. ik heb die editor nooit gebruikt.

Er is nog wel een Yahoo club: hier.

Daar had ik me 2 weken geleden aangemeld, maar wacht nog steeds op toegang =(

Talsma schreef:
Btw: hoe heb jij je display gefixed?? Ben erg benieuwd!:mega:

Het display is inderdaad zelf te repareren, aangezien die backlight een "los" onderdeel in de display print is.

De procedure is te doen, maar wel met flink wat handigheid en vooral geduld.

!ALLEEN LET OP!
Om de backlight uit het display zelf te krijgen, moet het display zelf open geklapt worden en hier word het lastig en kun je de boel om zeep helpen.
Wanneer je het display weer in elkaar zet is het dan ook van belang dat de (rubber-achtige) rand\strip die er tussen zit weer goed en stevig op de print gedrukt word.
Is dat niet het geval, dan heb je wel een werkende backlight, maar erg veel verticale strepen door het beeld, of een helemaal niet meer werkende display en dan ben je natuurlijk nog verder van huis.

Voordeel wel van bovenstaande procedure, als alles goed verloopt, is dat je dan wel weer het mooie OB-12 blauwe display hebt :P

Ik zal er een keer een howto van maken.
Van het hele process heb ik screenshots gemaakt :)

Mocht je er vragen of info er over willen, zal ik je graag helpen.

Ik heb sinds enkele maanden de Oberheim OB12. Gekocht voor 425 euro in topconditie (ook goede display). Ik ben gek op dat ding! Eigen karakteristieke sound en prettige bediening door alle sliders en knoppen. Had hiervoor een Nord Modular die je voor editing aan een laptop moest hangen.
Dit is een verademing. Zitten veel diepe editing functies in die je middels het display makkelijk kan zoeken en editen.
Zeer ondergewaardeerd ding in mijn ogen. Waarschijnlijk komen de negatieve reviews van mensen die niet met synthesizers kunnen werken ;)
Ik heb de nep houten zijkanten ook ff custom overgespoten, zie de foto.
28172_122719844410175_100000164801521_339423_7665994_n.jpg

Waarschijnlijk komen de negatieve reviews van mensen
die kunnen luisteren of een echte Oberheim hebben?

die kunnen luisteren of een echte Oberheim hebben?
Stoer man, met je "echte" Oberheim. Alsof een merk altijd garant staat voor een goede synth. En die hele lijst gear onder je email staat wel leuk, maar krijg je er ook wat uit? Waarschijnlijk niet.

VOORAL live handig! Laatst 'n hele set mee gemaakt. Vooral het multi timbrale en de 4 outputs maken het 'n fijne bak om mee te werken.

Ik heb nooit 'n "echte" Oberheim gehad, dus kan het niet beoordelen. Maar in de tijd dat m'n JX3P effe stuk was heb ik me stierlijk vermaakt met dit ding!

Back