Welke subwoofer bij de Mackie HR824?

D-passion

Ingeburgerd
Beste mensen,

Ik heb al tijden de Mackie Hr824's in mijn studio staan en zijn me altijd zeer goed bevallen.
Heb nu een nieuwe studioruimte die een stukje groter is en ben het laag een beetje verloren.
Komt denk ik mede doordat alles hier van hout gemaakt is in het pand.

Maar ben nu dus op zoek naar een subje voor bij de mackie's de Hrs120 zijn nergens meer te krijgen en die hoorde bij deze serie.

Iemand een idee welke sub ik hier goed bij kan gebruiken? Of misschien iemand een kennis die nog van zijn Hrs120 af wilt?

Zou het een beetje zonde vinden om hier een sub bij te zetten, terwijl je met verplaatsing van je Mackies zeker wel genoeg laag moet krijgen. Zet ze mss dichter tegen een wand? Of zet er een wand achter. Zou eerder daarmee gaan vogelen, want als je ze goed hebt staan is het laag superstrak van deze speakers. Dat denk ik althans...

Thanks voor je reactie,

Ik vond het laag ook altijd zeer strak van de 824's totdat ik ze in deze ruimte neer heb gezet. Ruimte is ook bijna vierkant 4x4 meter en alles (dak vloer wanden) van hout zijn. Dat zal er wel voor zorgen dat al het laag in de hoeken verzameld en op de luisterpositie die ongeveer in het midden van de ruimte is geen laag komt door staande golven oid. Ik heb er inmiddels wel een sub bij staan die ik kan bypassen zodat ik ook de mackie's nog zonder kan sub gebruiken. En is wel een stuk beter geworden zo.

Ga binnenkort nog aan de slag met wat basstraps op de achterwand en in de hoeken. Hopen dat de mackie's dan weer als vanouds klinken :)

Rikko!

Ik zou inderdaad eerst de ruimte zelf onder handen gaan nemen met basstraps/speaker plaatsing, subje zou ik ff mee wachten in ieder geval.
Met een sub erbij heb je kans dat je juist je 'gaten in het geluid' alleen maar gaat accentueren, de 824's zelf zouden al laag genoeg moeten gaan, dat hoorde je wel in je oude ruimte.
Probeer eerst verschillende plaatsen uit om die 824's neer te zetten, heb desnoods wel goede speakersteunen staan voor je als die niet hebt.

Peaky :)

Ga binnenkort eens aan de basstraps en hopen dat ik er wat laag voor terug krijg op de afluisterpositie! Ik ben van plan in de hoeken waar de speakers staan deze basstraps te maken.

http://www.soundscapes.nu/basispics/lattenabsorber.gif

Heb daar al een plaat schuin in de hoek staan en is dus alleen een kwestie van die rockwool 213 ofzo er over, mooi stukje stof erop en latten er overheen :) denk jij dat dit goed is? Of zouden basstraps alleen op de achterwand zin hebben? Ik ga die traps die ik in rotterdam opgehaald heb nog wel tegen de achterwand aan zetten en ook daar een hoek vol zetten met rockwool.

Heb ik alleen nog 1 probleem en dat is de hoek van de deur :( daar zou ook iets moeten. Misschien een dunne basstrap op de deur? Maar welke :)

Nou ja met wat demping zal het hopelijk evengoed wel beter worden!

Peaky :)

Ga binnenkort eens aan de basstraps en hopen dat ik er wat laag voor terug krijg op de afluisterpositie! Ik ben van plan in de hoeken waar de speakers staan deze basstraps te maken.

http://www.soundscapes.nu/basispics/lattenabsorber.gif

Heb daar al een plaat schuin in de hoek staan en is dus alleen een kwestie van die rockwool 213 ofzo er over, mooi stukje stof erop en latten er overheen :) denk jij dat dit goed is? Of zouden basstraps alleen op de achterwand zin hebben? Ik ga die traps die ik in rotterdam opgehaald heb nog wel tegen de achterwand aan zetten en ook daar een hoek vol zetten met rockwool.

Heb ik alleen nog 1 probleem en dat is de hoek van de deur :( daar zou ook iets moeten. Misschien een dunne basstrap op de deur? Maar welke :)

Nou ja met wat demping zal het hopelijk evengoed wel beter worden!

Deze basstrap? weet niet of die werken hoor. 8o)
hotlink.jpg

Ik weet niet meer precies hoe en wat (lang geleden) maar ipv 213 kun je beter 223 plaat gebruiken, verschil was echt merkbaar.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=84294&highlight=basstrap Ik heb het gehaald bij asbipro.nl in Schiedam, kun je zelf ook halen daar (je hebt kvk) en wat andere ook zeggen (of willen gaan zeggen nu), dit werkt echt beter als de goedkope, standaard (gamma, karwei) rockwool plaat, dat is echt zonde van je geld.
Ik heb op mijn deur overigens 2 primacoustic panels geplakt die ik nog over had.

Deze basstrap? weet niet of die werken hoor

:) met die in de hoek ben je ook van al je problemen af haha. Weet niet waarom de link het niet doet.

Anyway ga eens naar die 223 plaat vragen hier in de buurt. Neem dan aan dat de dikste variant de beste zal zijn? Vind die gasten bij de bouwmarkt trouwens sowiso oplichters die vragen veel te veel geld voor steenwol. Kan je altijd beter bij de groothandel halen.

Wat ik met de deur ga doen moet ik nog maar eens in duiken dan en even wat artikelen over lezen.

Als alles klaar is kom je maar eens op de koffie :)

maar ipv 213 kun je beter 223 plaat gebruiken, verschil was echt merkbaar.

daar is tegenwoordig wat discussie over hoorde ik van m'n acousticus. bij mij is gewoon 213 gebruikt, maar dan wel in het plastic verpakt gebleven. daardoor veranderde de karakteristiek, en werd het bruikbaarder dan 223. het plastic gaat als het ware als membraan fungeren. werkt als een trein.

er zijn vele wegen naar (een goed klinkend) rome :)

dan wel in het plastic verpakt gebleven. daardoor veranderde de karakteristiek

Zou wel makkelijk zijn haha pak steenwol in je studio en klaar :) Maar hoe moet ik dat zien in de vorm van een basstrap dan? heb je dan 2 pakken steenwol met plastic en al op elkaar gezet en stukje stof er omheen?

Ben trouwens vandaag aan het schuiven geweest met de speakers en in de hoeken klonken ze het mooist (qua laag dan) alleen dat is echt geen optie want dan staan ze te ver van me af :(

Ben ook wat met de basstraps die ik al heb aan het schuiven gegaan en in de hoeken tegen de achterwand aan gezet en dit gaf wel een hoorbaar verschil. Maar ga toch voor in de hoeken met die rockwool platen wat maken. Kan ik de traps die ik al heb ook nog tegen de achterwand aan zetten met een bankje er tussen ofzo. Lijkt me dan toch wel dat het beter moet gaan klinken met zoveel basstraps!

Kan je trouwens ook die 223 of 213 platen op de spiegelpunten gebruiken? heb daar nu van dat noppenschuim van Musicstore hangen maar als die rockwool platen ook hoog en mid vangen is het misschien wel slim die daar op te hangen zodat ze ook nog wat voor de lage frequenties meehelpen.

heb je dan 2 pakken steenwol met plastic en al op elkaar gezet en stukje stof er omheen?

exact dat, twee of drie op elkaar en kaasdoek eromheen. als je de ruimte hebt is dat het simpelst. maar... als je gericht bepaalde freqs wil tunen, moet je toch echt iets op maat gaan maken. dat lukt niet met simpel een paar pakken erin knallen.

Kan je trouwens ook die 223 of 213 platen op de spiegelpunten gebruiken?

absoluut, dat werkt veel beter (breedbandiger) dan noppenschuim. dat doet bijna alleen maar wat in het hoog, en de reflecties in het mid wil je juist weg hebben. framepje timmeren, een of twee lagen rockwool erin en kaasdoek erover. doe het wel minstens dubbel, want anders adem je nog teveel troep in. wat dat betreft is een product als homatherm beter voor je longen.

Thanks voor je tips!

Ik heb gister een beetje zitten rekenen waar volgens de berekeningen mijn problemen zouden moeten liggen. Heb geen meting kunnen doen. Maar uit mijn hoofd zo rond de 35hz 80hz 100hz en ergens rond de 170hz lagen de freq erg dicht bij elkaar dus eigenlijk een behoorlijk breedbandig probleem. Ik ga denk ik gewoon eens aan het testen als ik straks die steenwol heb met de dichte verpakkingen op verschillende plaatsen ben wel benieuwd! Lijkt me dat het met een dichte verpakking 223 platen ook wel werkt aangezien ik denk ik toch veel platen los zal gebruiken zijn dat wel de beste platen voor mij.

Ook op de spiegelpunten laat ik denk ik gewoon iemand die plaat rockwool vasthouden en kijken waar het het best klinkt. Ik denk dat ik hem het best een stukje van de muur kan hangen tbv het stereobeeld ruimte is vrij breed (4,33m) en zit daar van in het midden.

Nou flink op zoek geweest naar de Rockwool varianten hier in de buurt. Niemand kon de 223 of 213 platen vinden. Dus maar even asbipro.nl gebeld. En blijkt dus dat de namen van de producten veranderd zijn. 213 heet nu Flexiboard en 223 Multiboard. verschil in prijs is wel behoorlijk Flexi 33 eur ex BTW per pak (6 platen van 80mm dik) en Multi 55 euro per pak.

Misschien kunnen jullie eens kijken of het wel hetzelfde soort steenwol is? straks rij ik helemaal naar Schiedam en geef ik geld uit aan iets wat toch niet goed gaat werken.

http://www.insulationsolutions.nl/akisol/rockwool/rockwool-flexiboard.html
http://www.insulationsolutions.nl/akisol/rockwool/rockwool-multiboard.html

Deze heeft elke serieuze producer nodig:

60Inches.jpg

60" subje...

De oorspronkelijke vraag van 'D-passion' was: " Iemand een idee welke sub ik hier goed bij kan gebruiken? Of misschien iemand een kennis die nog van zijn Hrs120 af wilt?"

Ik ben naar hetzelfde op zoek. Ik heb ook 2 hr824's en ben ook op zoek naar een bijpassende sub. Die HRS120 lijkt me moeilijk te vervangen met hedendaagse subs...
Wie weet er meer vanaf?

mvg,
Lowie

Hey!

Heb half jaartje terug ook mijn complete studio acoustisch behandeld met basstraps. Ik heb flink wat onderzoek gedaan naar basstraps. Heb uiteindelijk rockwool 221 gebruikt te koop bij de Bouwmaat (moet je wel bedrijfje hebben).
Heb bass traps gemaakt in de hoeken en waar het plafond en de muur samenkomen. ook aan het plafond heb ik wat basstraps gemaakt, natuurlijk de mirror points ook. Leek wel alsof ik andere speakers had...

Hi Robin,

Ook hier :)

Ben afelopen week ook maar aan de basstraps begonnen. Elk denkbare hoek in studio is nu een basstrap. Dit en het iets anders plaatsen van de speakers maakte echt een behoorlijk verschil!

Om nog even op de vraag van Lowie terug te komen. Ik weet dat Bluesky ook een sub heeft met push pull systeem. Dat zou gelijkwaardig moeten zijn dus. Zelf heb ik er nu de sub 12 dacht ik ook van bluesky bij staan. Gebruik hem echt alleen om de hele lage frequenties aan te vullen. De rest laat ik toch het liefst door de mackies doen.

Ook had ik het idee dat de outputs van deze sub te weinig hoog doorgaven aan de sat speakers. Dus ik heb ze nu los van elkaar aangesloten. Gebruik hiervoor de krk ergo die kon ik vrij goedkoop meenemen uit amerika. Met deze monitor conroller kan je de sub bypassen is ook wel handig. Plus een leuke extra is dat je vrij goede metingen op meerdere plaatsen in je studio kan doen en een correctie in het laag kan uitvoeren. Die natuurlijk te bypassen is :)

in ieder geval met de basstraps en de plaatsing van de speakers ben ik zeer tevreden over het laag in de studio. Die krk ergo en subwoofer zijn dan leuke extra's.

Bedankt voor het antwoord.
Zit die sub die sub in dezelfde kwaliteitsklasse of doet doet hij afbraak aan de mackie's? (heb trouwens dezelfde)
Dat push-pull systeem zit waarschijnlijk enkel op de bluesky sub 212 , die is quasy dubbel zo krachtig als jouw sub 12. Is die 212 overkill volgens jouw?

mvg,
Lowie

Hij zit redelijk in dezelfde klasse denk ik, zeker die sub212. De filosofie bij Bleusky is volgens mij dat elk onderdeel van je setup net zo veel zou moeten kosten. In verhouding zijn hun satellieten dus duur. Voor in mijn ruimte zou die sub 212 wel een beetje te veel zijn denk ik. Op een houten balklaagje als vloer (ok met zwevende platen dan) zo'n dubbele sub neerzetten gaat mij iets te ver haha. Maar ik denk zeker dat die sub 212 in kracht niet veel onder zou doen aan de HRS120. Alleen blijft het natuurlijk niet precies op elkaar afgestemd allemaal en daarom vind ik het jammer dat op de Bleusky subs geen crossover frequentie te regelen valt. Daarom gebruik ik nu die Krk Ergo die kan dat ook. Als ik de sub alles onder de 80 HZ laat doen hoor ik goed dat het laag ergens anders vandaan komt. Daarom een lagere crossover frequentie zodat je dat niet meer hoort (hoe lager de frequentie, hoe slechter het geluid te plaatsen is voor onze oortjes :)) en de mackie's halen de 80 hz gelukkig met gemak.

Maar overkill, hoeft dus niet als je hem goed op stelt en hem niet te hard zet, zou het moeten kunnen. Maar check even of die sub 212 een crossoverfreq heeft dan zou hij denk ik wel bijna gelijkwaardig zijn aan de HRS120.

Back