Welke multitrack recorder

gitarken

Stamgast
hey
Ik zou dus een multi track recorder willen kopen.
mijn eisen zijn
-Gitaar/Zang/Keyboard/Elektronische drum opnemen (niet tezamen )
-minimum 4 kanalen tegelijk mixen (en 1 of 2 tegelijk opnemen)
-Budget : is er niet echt want ik weet niet wanneer dat de goede beginnen.

ik had al eens zitten googelen en ik kwam op de merken : Boss,Tascam,Fostex,korg,zoom.
Zijn er nog merken?
Welke modellen zouden geschikt zijn voor mij?

groetjes
ken
_____

Boss BR600 is een heel leuk dingetje...

br600.jpg

uhu. bedankt alvast. zijn deze faders klein of denk ik dat?
Welke alternatieven zijn er nog? (kan ik een beetje vergelijken)
alvast bedankt

Ben zelf geen expert, maar kan misschien wel wat op weg helpen want heb ook zo'n zoektocht gehad. Heb zelf inmiddels een Boss BR900 cd. Ben ik erg over te spreken. Belangrijk is echter wel dat het ding bij je past qua bediening en functies. Overigens is een PC natuurlijk ook een optie (hoewel ik daar zelf niet zo van ben).

Overwegingen
-bediening: die moet je liggen. En sommige dingen zijn gewoon ondingen. Had ooit eens een ouwe Fostex (FD4 geloof ik) en dat was 3x nix.
-functies: wil je wel of geen effecten erbij, wil je complete demo's kunnen opnemen met masteringtoolkits of is het een snel schetsboek? Voor effecten kom je al snel uit bij Boss BR, Korg D of Yamaha AW series.
-Hoe wil je werken? Ik heb er zelf voor gekozen mijn mengtafeltje als centrum te houden en daarom is een 2 sporen recorder voor mij ook voldoende (alternatief is al je bronnen bijv. op een 8 sporen bak, heb je geen menger meer nodig)
-is 1 of 2 sporen (max 2 mono / 1 stereo) opnemen echt voldoende? 4 sporen simultaan is altijd duurder (vanaf Korg D1200, Yamaha AW1600, Boss BR1600).
-wil je kunnen integreren met PC (goede USB support?)
-opnemen op flash of harddisk?
-portable of niet? Nieuwste Zoom H4n kan geloof ik zelfs 4 sporen tegelijk opnemen (2 via mic, 2 via line) en past in je binnenzak. Heb ook een Boss micro BR gehad en vond ik ook mooi ding.

Liefst wel effecten (micros , bas en gitaar)
Het is eigenlijk wel de bedoeling complete demos op te nemen maar ook voor in de repetitie als schetsboek (meer echt volledig)
Ja : nu komt het : hoe wil ik werken? voorlopig heb ik geen mengtafel dus dat mag er wel in ja. Maar dat hoeft niet persee.
Toch minstens 1 stereo spoor maar meer zou leuk zijn voor op repetities.
Pc is niet noodzakelijk (wel een leuke extra als daw controler ofzo maar moet zeker niet)
Flash of hard disk doet er mij niet toe. Cd opname is geen vereiste.
Neen niet volledig portable. Ik wil faders en er zelf ook kunnen op bewerken.
Ik denk dat deze voorlopig het meest in de buurt komen :
Fostex MR-8,Korg D-888,Fostex MR-16,Tascam 2488,Boss BR-1200CD
zijn er nog andere of zou ik deze eens gaan testen?
alvast bedankt

Lijkt me aardig rijtje, alhoewel..
-Fostex heb ik gewoon geen hoge pet van op (maar alleen op een ouwe bak gebaseerd)
-Korg D888 heeft weinig effecten

Je mist:
-Yamaha AW1600
-de nieuwste Zooms (R16, geloof ik; schijnen ook wel ok te zijn)

Laatst gewijzigd:
uhu maar is die yamaha niet extreem duur? (kvind geen excacte prijs maar kzie 1500euro en zo verschijnen!) uhu ja en die zoom staat me ook wel aan.
Kunnen de mensen die zo een multi track recorder of zo een andere hebben de voor en nadelen eens op een rijtje zette aub?
alvast bedankt
ken

BR600 is lekker compact, en met een stel nette ingebouwde microfoons neem je heel eenvoudig je repetities of ideetjes op, om daarna via multitracken de boel aan te kleden.
O.K. het is geen wisseloord, maar allemaal heel doordacht, en je kan er snel mee werken.
Alle (veel) ingebouwde effecten van de typische boss kwaliteit, lekker bruikbaar.
ja de faders zijn i.d.d. klein, maar dat went snel...

wat me vooral opvalt, is dat ik weer meer "muziek" aan het maken ben i.p.v. knutselen...

Verder kan je de tracks d.m.v. een CF-cardreader poepiesnel naar je Mac/Pc overzetten om ze daarna in elk denkbaar DAW te slepen, en verder te mixen...

Ik gebruik nu veel vaker stukjes uit demo's / ideetjes / jamsessies in de definitieve opnames...

succes met je keuze

Zelf heb ik een Tascam 2488 Mk2. Bevalt zeer goed: uitstekende effecten: multi (=serie achter elkaar geschakelde effecten) en single super-effecten (enkele reverb, delay etc.).
24 kanaals, 24 faders enzo. Werkt lekkerder als een pc.
Inmiddels heb je de 2488 NEO en die heeft extra Master-effecten en nog wat extra gitaareffecten.
Prijs: rond de 700 euro. Lijkt duur maar bedenk dat je een mixer en goede effectprocessor dan al hebt.

Tascam 2488 NEO is 777 euro trouwens.
De 2488 Mk2 hebben ze een tijd gedumpt voor nog geen 600 euro trouwens omdat er een nieuw model aan zat te komen. Misschien kun je nog ergens een goedkope 2488 Mk2 vinden. Koop GEEN tweedehands 2488 trouwens: zaten veel bugs in enzo. Het eerste model bedoel ik.

BR-600 heeft ook nog een ingebouwde drummachine en kost 249 euro. 8 kanaals.

Uhu bedankt al.
die boss BR-600 vind ik net te klein en te weinig mogelijkheden aangezien ik ook alles wil bewerken via de recorder.
die tascam staat me ook wel aan. (zit hier ook een drumcomputer in?

???
alvast bedankt
grtz ken

Zelf gebruik ik de Korg D-888. Daarmee kun je overigens prima 8 sporen simultaan opnemen en afspelen. Het aantal effecten (11x reverb/echo) is beperkt, maar bruikbaar. Het fijne van deze multitrack-recorder is dat hij is opgebouwd als een mengpaneel: gain, eq, fx, pan en slider zijn per kanaal beschikbaar. Dat maakt het product eenvoudig te bedienen. Sluit je hem aan op je pc, dan kun je alle opgenomen tracks (master en individuele tracks) als wav-bestand naar je computer exporteren. Op de machine zelf zitten ook edit-mogelijkheden, maar ik moet bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb.

ah ok maar ik wil eigenlijk alle effecten op de multi track recorder!
alvast bedankt
grtz ken

Akai DPS serie. Ik heb de DPS 12 en ben erg erg blij mee.
Zijn geloof ik ook goed betaalbaar

Nee, Tascam 2488 Mk2 of NEO hebben geen drummachine.
De effectprocessor is wel waanzinnig goed. Op elk moment kun je die inzetten: meteen al bij de geluidsingang, tijdens de opname en bij het mixen. Mastereffecten zitten alleen op de NEO. Dat lijkt een groot nadeel maar die master in de Mk2 kun je ook gewoon een keer "bouncen" of kopieren naar een vrij spoor van de opname. De overige tracks zat je dan dicht bij de volgende master-sessie en dat probleem is dan ook opgelost.

Een duf dom saai synthje als mijn Korg Sigma klinkt wel ineens als een scheurende leadsynth waar Jan Hammer of Jimi Hendrix zich niet voor hoefden te schamen met wat effectjes uit die Tascam.

Overigens is het wel een complex apparaat en ik moet nog steeds de gebruiksaanwijzing af en toe pakken om te zien hoe het ook alweer moest. Je hebt het opnemen niet zomaar even in een paar uurtjes onder de knie.

Ik werk personlijk heel graag met multitrackers. Ik zou gaan voor de korg d888, die is makkelijk te bedienen en heeft geen 100 onnodige knopjes voor edit features , maar wel basis effecten zoals ook en kleen equalizer. Het is meer en mixer met en opnamefunctie, dan en volledige workstation wat denk ik beter is voor jou als je ook alleen opnemen wil.
tweedehands kreeg je die voor rond 330,- op ebay.

Boss is zeker en goedkoopere optie, maar met alleen twee inputs is het een beitje lastig dan altijd de kabels te wisselen. En mixen is zeker ook niet heel goed met dit ding.

edit: misschien had ik de rest van de thread eerst moeten lezen. :/

Back