Big Beat

Eis-T

Ouwe rot
Wat een ongelofelijk mooi genre was dat destijds! Ik denk dat het hoog tijd is dat het genre weer terug komt.

wordt er tegenwoordig eigenlijk nog Big Beat gemaakt? het enige wat een beetje in de buurt komt is Kraak en Smaak en het utrechtse duo C-mon & Kypski.

lol. big beat, het was er heel ff en toen was t weer weg.

Alleen is het altijd met dit soort dingen, wat voor toegevoegde waarde heeft het als mensen dit (weer) gaan maken. Als je het zo graag wilt luisteren dan is zo'n beetje alles toch wel gedaan?

Als je het zo graag wilt luisteren dan is zo'n beetje alles toch wel gedaan?
Sorry maar meen je dit seriues? :erm: Zou wat zijn als ze 100 jaar geleden dachten; nou zon gitaar, bas en drum combo is meer dan genoeg laten we vooral niks nieuws verzinnen of ergens vooruitgang in proberen te brengen.

ik maak t zelf ook niet maar dat wil niet zeggen dat je er geen plezier van kan hebben wanneer je het maakt imo, zoveel genres zijn onderhand wel utgemolken..

Sorry maar meen je dit seriues? :erm: Zou wat zijn als ze 100 jaar geleden dachten; nou zon gitaar, bas en drum combo is meer dan genoeg laten we vooral niks nieuws verzinnen of ergens vooruitgang in proberen te brengen.

laten we het dan omdraaien. Overtuig mij dan dat er vernieuwende bigbeat mogelijk is :engel:

Ik zeg niet dat mensen het niet moeten proberen, sterker nog, dat kan ik altijd alleen maar aanmoeidgen. Alleen hebben we hier per definitie te maken met een muziek stijl die redelijk beperkt is (veel beats maar voor de rest..).

Waren de eerste 2 cd's van JunkieXL (saturday teenage kick & big sounds of the drags) ook niet bigbeat ?

Ik vond die 2 cd's echt uitzonderlijk vet, jammer dat na het vertrek van rudeboy het van die 13 in een dozijn shizzle werd.

Mja Fatboy Slim en Chemical Brothers waren toen en nu ook wel echt lekkere feestplaten.
Alleen de Chemical Brothers gingen opeens over op 4 to the floor helaas.

En ja JXL heb ik nooit wat aan gevonden. hun "hit" Billy Club was gewoon een straight rip off van Breathe van Prodigy.

laten we het dan omdraaien. Overtuig mij dan dat er vernieuwende bigbeat mogelijk is :engel:

Ik zeg niet dat mensen het niet moeten proberen, sterker nog, dat kan ik altijd alleen maar aanmoeidgen. Alleen hebben we hier per definitie te maken met een muziek stijl die redelijk beperkt is (veel beats maar voor de rest..).

Ik zal heel eerlijk zijn, de enige big beat cd die ik ken is Planet Dust van de Chemical Brothers. Dus ik ben niet de juiste persoon om jou te overtuigen van het bestaansrecht van Big Beat. :P

Ik heb ook erg vaak geprobeerd om big beat te maken 10 jaar terug ofzo, maar het werd nooit zo vet als de chemicals =( dus ben daar toen maar mee genokt...

Het lijkt zo makkelijk, een vette beat en leuke baslijn op 110 BPM en dan maar flink compressen maar zo simpel was het helaas niet..

Chemical brothers zijn live ook erg saai, 2 schaduwen achter een rack apparaten.

Hey boy hey girl was de laatste leuke single, daarna werd het erg slecht vanaf het album come with us en de wanstaltige single it began in afrika...

[knuppel in het hoenderhok mode]
niet mijn ding dat niet te hard, niet te soft, niet te electronisch, niet te akoestisch laten we lekker gemiddeld blijven gebeuren.

Ik vond altijd de chemical brothers zo banaal met hun tracks gebaseerd op het op en af bouwen van een loopje van 2 maten :P

[knuppel in het hoenderhok mode]
niet mijn ding dat niet te hard, niet te soft, niet te electronisch, niet te akoestisch laten we lekker gemiddeld blijven gebeuren.

Ik vond altijd de chemical brothers zo banaal met hun tracks gebaseerd op het op en af bouwen van een loopje van 2 maten :P

dan doe je de chemical brothers toch geen recht imo, ze hebben wel meer dingen gedaan. Maargoed, JXL en the brothers zijn op zich dan niet puur bigbeat en hebben ook andere invloeden gebruikt in hun muziek.

Persoonlijk vind ik de single it began in afrika ook niet erg boeiend, net als 't meeste van the chemical brothers. Vond eigenlijk alleen de eerste 2 platen wel ok en dan met name ook de eerste 2 liedjes van beide platen.

@yorrit bling: welkom hier op 't synthforum.

ik denk dat er wel eens iets bigbeat achtigs kan ontstaan uit electro-rock. big beat was het eerste genre dat alles door elkaar gooide. het was dansmuziek waar je als rocker naar mocht luisteren en waar je als dance liefhebber op kon rocken.
tegenwoordig zijn artiesten als justice en boys noize in die geest aardig goed bezig, al mist het de toegankelijkheid (cheesyness zou je kunnen zeggen) van hun Big Beat voorgangers. ik denk dat hier best commercieƫlere radiovriendelijke muziek van gemaakt kan worden.
trouwens, invaders must die van The Prodigy was in mijn ogen nog steeds een op en top big beat album.
voor de liefhebbers, een radiozender die non stop bigbeat uitzend: http://bigbeat.ch/

ik hoorde trouwens pas wat nieuwe dingen van het destijds fameuze label Skint. wat een rommel!! ook het laatste project van Fatboy slim kon ik niet warm of koud van worden.

Big beat, muziek voor bingedrinkende engelsen...een evolutionair doodlopend genre

Vond het ook een supervette genre. Met name the prodigy en the chemical brothers hadden van die lekker agressieve beats. Firestarter, setting sun... :D Heerlijk om op te springen, nog steeds eigenlijk stiekum wel!

ik moet eerlijk toegeven dat ik van de post-big beat generatie ben. toen ik naar de disco mocht was deze muziek al hardstikke dood. toch was het Big Beat die toen ik ongeveer 12 was mijn ogen voor muziek opende.
ik zie echt niet in wat al die populaire dance van nu meer te bieden heeft dan Big Beat destijds. het is meer trancy geworden, maar niet het echte trance van voordat Tiesto ermee aan de haal ging. dat nieuwe heet dan "dirty" maar ik vind het lang niet zo vies klinken als die ronkende 303's en pompende compressors van bigbeat!

misschien wel de beste Big Beat plaat ooit:

Back