Zonder instellingen van MIDI naar CV/gate? Dat bestaat niet
Een oplossing is bijvoorbeeld de Kenton Pro Solo. Deze werkt zowel met V/oct als met Hz/Volt, wat jij dus nodig hebt voor je Yamaha. Om welke synth gaat het eigenlijk precies?
Omdat elke analoge synth zijn eigen afwijkingen heeft, zal je de Kenton (of welke andere MIDI naar CV converter dan ook) in principe eenmalig moeten afstellen, zodat je synth perfect gestemd is met je andere (digitale) instrumenten. Op zich is dat niet heel moeilijk, als je daarmee problemen zou hebben dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.
bestaat er ook iets als een cv to midi converter : ik zou graag de cv-uitgangen van mijn roland mc-04 sequencer uitsturen om bv. een virus of een XTK te sequencen.
bestaat er ook iets als een cv to midi converter : ik zou graag de cv-uitgangen van mijn roland mc-04 sequencer uitsturen om bv. een virus of een XTK te sequencen.
de Roland OP-8M is speciaal voor de MC-4 gemaakt. Behoorlijk lastig te vinden echter. Iets vaker komt de OP-8 (CV naar dcb) voorbij. Hij heeft af en toe wel een behoorlijke latency.
Maar gaat 't niet geheel tegen de rede waarom je kiest voor een MC-4 in om midi te gebruiken? de MC-4 is juist zo strak omdat hij parallel CV/Gate uitstuurt. Midi is dan weer serieel en daarom minder strak.
Ik zou eerder een midi sequencer (MSQ 700 bv) syncen met DINsync aan de MC-4...
De Novation BassSation heeft CV2MIDI en MIDI2CV converters standaard aan boord. Ik heb er al veel plezier van gehad. Alleen al daarom zou je deze synth niet mogen verkopen.
@Flou242;
Ik heb inderdaad een Analogue Systems RS-300 voor MIDI to CV taken.
En ik moet zeggen, dat werkt bijzonder goed, zeker de wat moeilijkere dingen als note detectie -> omzetten naar MIDI note on/off.
Ik had het niet verwacht, maar het werkte gewoon goed! (ik gebruik 'm in combi met een A.sys RS-200 analoge seq).
Eenvoudiger dingen als midi clock genereren uit triggers enz kunnen de (paar) andere CV MIDI converters ook wel, maar dat note detectie daar is de RS-300 vrij uniek in. Voordeel van CV-MIDI is dat je eigenlijk meteen een 'gratis' quantizer erbij hebt, dwz via MIDI krijg je mooie strakke noten uit je analoge sequencer. Qua note detectie vind ik de RS-300 trouwens beter dan de RS-130 Programmable Scale Generator (die ik ook heb) waar sommige mensen mee weglopen. Dat komt met name omdat je de RS-300 zelf makkelijk kunt calibreren en de RS-130 niet.
De OP8M kan dat inderdaad ook naar ik begrijp, maar is echt stokoud, in hoeverre de techniek goed werkt kan ik niet uit eigen hand zeggen maar ik heb gehoord dat het behoorlijk onbruikbaar zou zijn.
Overigens, ik heb de RS-300 met RS-270 utility module in de stille verkoop, mag tegen een redelijke prijs weg. Mocht je interesse hebben, neem gerust contact op.
Voor MIDI-CV zou ik niets anders willen aanbevelen dan één van de doosjes van Kenton.
Ik heb van alles geprobeerd, en niets werkte zo simpel, doordacht en gewoon goed als bijv. de Pro-Solo mkII (waar nu ook weer een USB versie van is, geloof ik). Of voor de wat grotere setup, de Pro 2000 mkII.
En zo heel duur zijn die Kentons nou ook weer niet.
Probleem met de CS serie van yamaha is dat die hz/v en S-triggers nodig heeft, een combinatie die niet elke converter heeft. De doepfers bijv. niet geloof ik.
Kenton kan ze wel aansturen, probeer de solo.
jawel doepfers hebben het ook.
probleem is echter dat bij hz/oct je niet over de volle 5 octaaf overal dezelfde resolutie hebt. en dat het dus slechts over ca 2-3 octaaf goed gestemd klinkt.
dacht dat de duurdere kenton's een hogere resolutie hadden waardoor het over het hele bereik beter stemt.
gebruik zelf mcv4's en dat gaat, mits rekening houdend met bovenstaand, prima
Voor CV naar Midi kun je de Quantizer Aid van www.synthesizers.com aanschaffen.
Horst Theis maakte er vroeger ook een, maar daarmee is hij gestopt, voordat ik zijn werk leerde kennen. Als er een los kastje van een ander merk bestaat, dat hetzelfde kan, hoor ik het ook graag. Ideaal om improvisaties met analoge sequencers te kunnen reproduceren.
Ik heb drie Hz/V bakken en even zo veel converters daarvoor. Een van mijn Kenton 2000 converters - tweedehands gekocht - is kapot gegaan, maar de andere twee werken prima. De Pro- 4 vind ik nog beter en gebruikersvriendelijker, maar die wordt niet meer gemaakt. De Encore Expressionist is ook een fijne converter.. met grote jackpluggen. Hij beslaat bovendien het hele bereik van mijn MS-20; de Kenton 2000 redt dat niet, maar haalt wel drie octaven.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.