Mijn eerste Midi controller.... maar welke?

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Na lange tijd actief te zijn geweest in de DJ wereld hang ik de apparatuur in de wilgen. Ik wil me nu gaan richten op de andere kant van het verhaal....produceren.

Ik wil beginnen met Reason ondanks de beperkingen (VST's). De reden hiervoor is dat ik het prettig vind om hiermee te werken. Het komt allemaal net wat intuitiever en vooral leuker over dan het klinische en serieuse Cubase. Ik ben me er echter wel van bewust dat op de lange termijn Cubase beter is.

Nu zoek ik een midi controller om mee te beginnen. Ik speel geen piano ofzo. Dus hoeft geen realistisch klavier te zijn. Het is puur om melodielijntjes in te kunnen spelen.
Mijn vriendin gaat beginnen met piano lessen en er komt ook een piano in de woonkamer.. dus misschien kan ik hier nog iets van opsteken.

25 toetsen lijkt mij voldoende...

Budget: ongeveer 200/250 euro... liefst niet meer.
2e hands is geen probleem.

Heeft iemand een paar goeie voorzetjes voor mij? Dan kan ik zelf wel verder zoeken naar reviews/manuals etc..

Voor de rest ben ik een complete newbie.. dus als iemand nog overige (aankoop) tips voor me heeft, dan zijn die absoluut welkom.

thanks!

Een tweedehands Novation Remote SL (25, 37, 49 of 61 keys-uitvoeringen) is een goede optie en past met een beetje mazzel net in je budget. Er is ook al een MK2 variant op de markt, maar die zie je tweedehands nog niet echt voorbijkomen.

Ze doen in principe allemaal hetzelfde, vind zelf een Axiom stukken fijner spelen dan een Remote maar het best kun je zelf ff naar de muziekwinkel rijden om het voor jezelf te proberen. Als je mij vraagt Remote of Axiom? zeker Axiom..

Succes met kiezen :biertje:

aan je openingspost te zien stel je niet veel eisen aan je controller

ik zou er 1 pakken met;

keys (2 octaven is genoeg om een simpel melo'tje in te spelen)
sliders; altijd makkelijk
draaiknoppen; altijd makkelijk.

dus, zoveel mogelijk verschillende knoppen, maar ook niet teveel, je hebt toch maar 2 handjes ;)

je kan ook een simpel keyboard controllertje kopen en bijv een BCR2000, dan heb je ook gelijk een hoop in huis ...

de novation voldoet dus ruimschoots aan je eisen!

suc6!

als dat deze is, lijkt me dat een mooie deal :P
maaruh, je kan zelf toch ook ff google wat zo'n ding waard is ;)

remotesl25.jpg

anyway, de beslissing zal je zelf moeten nemen, t zijn jou €-tjes :)

:mega:

De functies voor elke knop kun je zelf instellen dus dat knopje wat niet helemaal lekker gaat is geen probleem, zelf zou ik niet toekomen met minder dan 4 octaven maar dat zal voor jou niet echt een probleem denk ik. Er zitten natuurlijk een hoop midi controllers in de prijsklasse waar je in zoekt dus misschien is een m-audio oxygen (heeft faders) of emu x board iets voor je. Ga naar de winkel en kijk welk het fijnst speelt voor je, maak je iig zeker niet de verkeerde keus.. Alle hier genoemde controllers behalve de axiom kosten nieuw nog niet zoveel als die 2ehands remote 25 houd dat dus in de gaten!

Suc6

Ik zou geen 125 euro betalen voor een oudere remote met een defect. Zonde van je geld. Beter wat extra neerleggen voor een tweedehands Remote SL. De displays van de SL zijn erg fijn. Kun je tenminste zien waar je aan draait. Daarnaast heeft de SL automap, wat kan schelen bij het instellen van de controller.

als dat deze is, lijkt me dat een mooie deal :P
maaruh, je kan zelf toch ook ff google wat zo'n ding waard is ;)

remotesl25.jpg

anyway, de beslissing zal je zelf moeten nemen, t zijn jou €-tjes :)

:mega:

Dit is de Remote SL, niet de gewone Remote die TS kan kopen voor 125.

Ik heb de deal inmiddels gecancelled (marktplaats)...
Zag ook nu pas dat er geen adapter meer bij zat.

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen. En een snelle conclusie die ik kan trekken is dat "Novation" gewoon prima MIDI controller maakt.

Voor mij zijn dan de volgende controllers een optie (gelet op prijs)

Voor mij persoonlijk denk ik dat een Remote 25 LE voldoende is... (denk dat elke midicontroller geschikt is voor een beginner... of denk ik nu verkeerd?)

alleen die nocturne vind ik een vreemde eend in de bijt. Hoe moet ik deze serie zien? Als een instap controllertje? (want hij is behoorlijk goedkoop)... Hoe verhoud deze zich tot een remote LE?

Novation Remote 25 LE
remote25le.jpg

Novation Nocturne keyboard 25
novation-nocturn-460-80.jpg

Novation Remote 25 (2ehands)
291986287.jpg

Novation Remote 25 SL (2ehands)
novation_remote_sl.jpg

Novation X station 25 (2e hands)
(maar is eigenlijk te duur en mogelijk te uitgebreid voor mij als beginner
lg_X-Station.gif

Ik heb de deal inmiddels gecancelled (marktplaats)...
Zag ook nu pas dat er geen adapter meer bij zat.

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen. En een snelle conclusie die ik kan trekken is dat "Novation" gewoon prima MIDI controller maakt.

Voor mij zijn dan de volgende controllers een optie (gelet op prijs)

Voor mij persoonlijk denk ik dat een Remote 25 LE voldoende is... (denk dat elke midicontroller geschikt is voor een beginner... of denk ik nu verkeerd?)

alleen die nocturne vind ik een vreemde eend in de bijt. Hoe moet ik deze serie zien? Als een instap controllertje? (want hij is behoorlijk goedkoop)... Hoe verhoud deze zich tot een remote LE?

Het grote verschil in al deze Novation controllers = Automap vs geen Automap.

Alle Remote SL's, en Nocturns werken met automap, de rest niet. Als je budget max 250 is dan zou ik een niet-automap Novation controller niet eens overwegen. Dus dikke streep door alle oudere modellen zeg ik!

En prijzen zijn een beetje moeilijk. Die SL's zijn nieuw serieus duur geweest (ooit).. Maar bedenk wel dat een NIEUWE 25SL MK2 vandaag de dag nog maar +/- 299 euro kost!! Je ziet nog regelmatig dat mensen nu nog dergelijke prijzen 2e hands vragen voor 25SLMK1's, maar dat slaat dus nergens meer op. Dus let goed op of de 2ehands prijs eerlijk/reeel is. Maar een nieuwe nocturn 25 lijkt me zeker een goede optie, al heeft die natuurlijk wel een mindere knoppen-per-euro-ratio dan een SL natuurlijk.. keuzes..

[SPAM ALERT]

Heb een remote 25 zonder mankementen te koop dus stuur maar een pb indien interesse.

[EINDE SPAM]

Alle Remote SL's, en Nocturns werken met automap, de rest niet. Als je budget max 250 is dan zou ik een niet-automap Novation controller niet eens overwegen. Dus dikke streep door alle oudere modellen zeg ik!

En prijzen zijn een beetje moeilijk. Die SL's zijn nieuw serieus duur geweest (ooit).. Maar bedenk wel dat een NIEUWE 25SL MK2 vandaag de dag nog maar +/- 299 euro kost!! Je ziet nog regelmatig dat mensen nu nog dergelijke prijzen 2e hands vragen voor 25SLMK1's, maar dat slaat dus nergens meer op. Dus let goed op of de 2ehands prijs eerlijk/reeel is. Maar een nieuwe nocturn 25 lijkt me zeker een goede optie, al heeft die natuurlijk wel een mindere knoppen-per-euro-ratio dan een SL natuurlijk.. keuzes..

dat is heel duidelijk...

Denk dat die nocturne 25 keyboard dan inderdaad heel goed aansluit bij mijn wensen.

Die "gewone" remote 25... als ik me niet vergis heeft die dus geen automap? (en is ook niet iets wat middels een firmware update erbij gezet kan worden?)

Hoe denken jullie hier eigenlijk over de M-Audio Axiom 25?

sprak zojuist met een oude vriend. Die gebruikt momenteel zo'n Axiom 49 en is er uiterst tevreden mee. De Axiom 25 past ook behoorlijk in mijn budget (vooral 2e hands)

Als ik het zo zie:
Novation Nocturne 25 <----> M-Audio Axiom 25
Dan zijn ze behoorlijk gewaagd aan elkaar.

Wat vinden jullie?

mk2 betekent toch niet per se verbetering. Persoonlijk zou ik eerder voor de twee displays van de mk1 Remote SL gaan.

Je kunt ook nog denken aan een emu X-Board, kom je ook in menig studio tegen. Hij heeft geen AutoMap, maar de controllers zijn wel super makkelijk toe te wijzen met de software en een fijn klavier en genoeg knopjes.

prod13556_hdr2_1_1_70.jpg

De 25 staat op Marktplaast voor €70, voor iets meer heb je zeker een 49 en dan wellicht ook nog een 61 voor iets meer, maar die wordt je denk ik wel te groot.

Back