Aankoop 2*handsmateriaal

Arpeggio

Nieuwkomer
Hallo,

Ik weet niet op dit hier op zijn plaats is maar zit met een vraag aangaande 2*handsaankoop.
Moet je een verkoopsovereenkomst opstellen?
Aankoopbewijs zodat je niet een of ander gestolen materiaal aankoopt met de gevolgen nadien?
Is misschien domme vraag maar heb nog geen ervaring met aankoop 2*hands muziekmateriaal.

Dank bij voorbaat.

ik spreek gewoon af rijd er naartoe als het gezellige mensen zijndoe ik lekker een bakkie koffie en een praatje. betaal laad de synth (of wat dan ook) in en gaat weer naar huis.
nooit problemen gehad nadien

Bericht door een moderator:
Ik heb de discussie even verplaatst. In de marktplaats kan niet gereageerd worden door andere leden, dus daar zal je niet zoveel antwoord krijgen ;).

Het is denk ik behoorlijk overdreven voor 2e hands zaken een verkoopovereenkomst op te stellen..

Mocht je een gestolen artikel kopen, en het was voor jou niey bekend of aannemelijk (door extreem lage prijs ofzo) dat het gestolen was, wordt dat je ook niet ten laste gelegd..

Verder simpelweg gewoon afspreken dat je het komt ophalen, dan weet je meteen of het een beetje eerlijk is, of het goed functioneert, en word je dus niet opgelicht.

Easy as that!

ik spreek gewoon af rijd er naartoe als het gezellige mensen zijndoe ik lekker een bakkie koffie en een praatje. betaal laad de synth (of wat dan ook) in en gaat weer naar huis.
nooit problemen gehad nadien

Ja zo moet het maar het kan ook wel eens misgaan =(
een paar topics laten dit wel zien.

Opzich toch wel een interessante vraag. Mocht er uiteindelijk iets stuk gaan, zal je waarschijnlijk terug moeten naar de winkel waar het apparaat in eerste instantie gekocht is (zeker als er nog garantie op het apparaat zit).

Als jij dan niet degene bent die op de bon vermeld staat (aangenomen dat je de bon erbij hebt of een kopie daarvan), kan dat toch nog wel eens problemen geven met de reparatie (overdraagbaarheid van garantie e.d.). Zou zo'n overeenkomst zulke problemen kunnen oplossen?

Koop je het tweedehands in een winkel dan heb je meestal 3 maanden garantie hierop , koop je het echter
particulier dan is het garantie tot aan de voordeur .
Je kunt wel een verkoopbon maken als particulier maar
dit is alleen voor als die gene dit wel gaan gebruiken
voor de boekhouding.
Ook een mondeling overeenkomst is in de praktijk niet veel waard.

Opzich toch wel een interessante vraag. Mocht er uiteindelijk iets stuk gaan, zal je waarschijnlijk terug moeten naar de winkel waar het apparaat in eerste instantie gekocht is (zeker als er nog garantie op het apparaat zit).

Als jij dan niet degene bent die op de bon vermeld staat (aangenomen dat je de bon erbij hebt of een kopie daarvan), kan dat toch nog wel eens problemen geven met de reparatie (overdraagbaarheid van garantie e.d.). Zou zo'n overeenkomst zulke problemen kunnen oplossen?

Nee!

Dergelijke overeenkomsten zijn namelijk totaal niet rechtsgeldig..

Wat wel rechtsgeldig is, is garantie op een bepaald product. Het is onzin dat een winkelier je de garantie niet wil geven, omdat het artikel niet door jou is aangeschaft.. Natuurlijk zullen ze proberen er onderuit te komen, maar dat mag absoluut niet.

Sterker nog, je kan je zelfs (waar je het ook heb gekocht en wie het ook heeft gekocht) altijd wenden tot de fabrikant, die geeft een garantie af, en daar dienen ze zich aan te houden..

Ik snap dat het in de praktijk weleens problemen oplevert, maar je staat volledig in je recht en als je echt volhoudt, krijg je het voor elkaar.

je kan ook altijd wel eens pech hebben (kappote spullekes) dit is te voorkomen door grondig te testen voor het meenemen.
ik persoonlijk zie het een beetje als part of the game..... eene keer heb je vette mazzel de andere keer wat minder :P

Ik koop en verkoop regelmatig tweedehands, en daar is nooit een bon aan te pas gekomen. Ging ook altijd over spullen die al buiten de garantie vielen. Mijn garantiebepalingen zijn heel simpel: garantie tot aan de deur :) Ik zal nooit moedwillig spullen met gebreken verkopen zonder dit te vermelden, maar als ik iets verkoop wil ik achteraf geen gezeur van 'hee dit werkt niet' of 'hij is ineens kapot'. Gelukkig heb ik als koper en als verkoper nog nooit te maken gehad met kapotte apparatuur.

Ja maar NapoleOn als je regelmatig spullen verkoopt dan is het een kwestie van tijd eer er toch een keer gezeur komt. Ik heb wel eens een koper gehad die na een paar weken begon te klagen dat iets niet werkte. Dan probeer ik die echt wel tegemoet te komen binnen het redelijke. ik vind garantie tot de voordeur net iets te lomp / kort door de bocht.

Als je iets koopt of verkoopt met een bon van de winkel en het product zit nog in de garantie dan blijft de garantie ALTIJD geldig. Je moet bij een nieuwe aankoop winkeliers die zeggen dat ze je gegevens perse nodig hebben voor de garantie ook niet geloven. Het kan natuurlijk best handig zijn dat je in hun systeem staat maar dat het verplicht is om in aanmerking te komen voor garantie is juridisch gewoon bullshit.

Al mijn spullen komen van dit forum en ik heb nog nooit een probleem er mee gehad. :okdan:

Back