Doepfer Dark Energy.

Het lijkt wel een maand geleden sinds ik m besteld heb maar vannacht zat er ff schot in. Wat ie nou in Rotterdam aan het doen is..

13.2.2010 13:30 ready for collection THOMANN
15.2.2010 18:21 goods are on their way FRANKFURT
16.2.2010 00:48 goods are on their way HERNE-BOERNIG
16.2.2010 07:15 goods are on their way ROTTERDAM

..komooooop :bekdicht:

Ik heb m voor mn neus nu! :D
Prachtig ding zeg, de switches zijn wel iets fragiler dan ik verwacht (gehoopt) had maar het voelt goed aan.

Krijg er momenteel alleen nog geen geluid uit. Ik heb hier geen midi controller dus ik probeer m via ableton live aan de praat te krijgen.

Edit;
We've got sound! :D
Tot over een paar dagen :P

In hoeverre is dit nu interessanter dan een desktop evolver of een DSI Mopho?

De evolver bijvoorbeeld gebruikt dezelfde Curtis chips maar biedt 2 analoge + 2 wavetable oscillatoren (ipv 1 osc), 4 LFO's (ipv 2), 2 Filters (ipv 1), 16 x 4 sequencer en 3 delay lines.

Voor 40eu meer lijkt die evolver een leukere optie, of klinkt die Dark Energy zoveel beter? De Mopho is zelfs 60eu goedkoper dan de Dark Energy en goed te vergelijken met de Doepfer alleen met een extra Oscillator en patch memory etc.

In hoeverre is dit nu interessanter dan een desktop evolver of een DSI Mopho?

De evolver bijvoorbeeld gebruikt dezelfde Curtis chips maar biedt 2 analoge + 2 wavetable oscillatoren (ipv 1 osc), 4 LFO's (ipv 2), 2 Filters (ipv 1), 16 x 4 sequencer en 3 delay lines.

Voor 40eu meer lijkt die evolver een leukere optie, of klinkt die Dark Energy zoveel beter? De Mopho is zelfs 60eu goedkoper dan de Dark Energy en goed te vergelijken met de Doepfer alleen met een extra Oscillator en patch memory etc.

de hoeveelheid knoppen op de doepfer maakt het voor mij de bak die heel wat streepjes voor heeft. de specs van de mopho en evolver zijn dan op papier beter, maar de mopho werd ik na een kwartier spelen in de winkel al gek van omdat die encoders zo irritant zijn en de synth ook niet goed zonder editor te programmeren is. draaien als een idioot om alleen maar het filter open te zetten. pff, 'laat maar' denk ik dan.

voor ieder wat wils denk ik, wil je de beste specs of de meeste knoppen en patchbaarheid met een modulair systeem. in alle gevallen zijn het koopjes, iedereen blij. maar persoonlijk zie ik zo'n Dark Enery in combi met de Dark Time sequencer voor minder dan 1000 euri nog wel een keer mijn studio binnen glippen dit jaar.

Met de Evolver heb ik geen ervaring.
Ik weet ook niet of er voor een vergelijkbare prijs iets 'beters' te krijgen is, maar dat is bij mij ook niet de overweging geweest.
Ik ben al tijden geïnteresseerd in Modulaire synthesizers en dit leek me een prima 'instapmodel'. Natuurlijk is het niet te vergelijken met een echt modulair systeem, maar ik vind dit wel een heel leuk ding om mee te experimenteren.
Qua modulaire mogelijkheden heb ik in principe aan mijn G2 genoeg, maar het 'fysiek' patchen en aan knoppen draaien voegt toch heel veel toe voor mij (de discussie analoog versus digitaal ga ik hier maar niet aan).
De aangekondigde sequencer voor deze bak was ook een factor in mijn overwegingen.

Of het nou beter klinkt?
Tja, ik heb ook een Tetra (polyfone Mopho) en die vind ik ook meer dan goed klinken.
Ik gebruik deze twee instrumenten op een toaal verschillende manier (voor zover ik daar na zo'n korte tijd al over kan oordelen).
De Tetra gebuik ik 'muzikaler' en de Dark Energy nodigt mij meer uit om mee te experimenten.
Ook de prijs was een factor in mijn overwegingen, hoewel ik dus niet wil zeggen dat er voor die prijs niet ander leuk(er) spul te kijgen is.
Persoonlijk denk ik dat een mopho een Dark Energy niet overbodig maakt en omgekeerd.
Tenslotte heeft het natuurlijk ook met smaak te maken en hoewel over smaak naar mijn mening wel degelijk valt te twisten, denk ik niet dat een dergelijke twist hier zinvol is. ;)

Mijn post was ook niet om een DSI vs Doepfer war te starten. Ik vroeg me simpelweg af of Doepfer nou echt een super bak in elkaar heeft gedraait die meer uit de Curtis chips weet te halen dan Dave Smith doet.

Op papier vind ik de Evolver interessanter door zijn sonische mogelijkheden en vooral geheugens (ik kan niet zo goed tegen synths zonder geheugens :)).

Maar kwa looks en patchbaarheid is die Dark Energy zeker heel leuk te noemen. Als de klank ook nog ok is een mooi geprijsde synth, alleen jammer dat ze voor 1 VCO hebben gekozen.

En? Wat zijn je bevindingen?

Heerlijk ding! Ik heb al een paar 'patches' gemaakt zonder sequencer (fotootje van gemaakt) waar ik wel wat mooie hoofdpijn muziek mee kan maken. :D
Het enige wat ik oprecht jammer vind is dat er geen manier is om de LFO's te syncen of te resetten, het is echt ondoenlijk om ze gelijk te krijgen en dat vind ik een hele hoop mogelijkheden weggooien.

disclaimer; ik heb geen verstand van elektrotechniek en weet dus ook niet of het een 'reeele' klacht is.

Nu zit ik met een probleem waarvan ik vrees dat het niet snel gaat worden opgelost, als iemand die dit leest ableton live gebruikt of verstand heeft van computers. Mijn probleemthread

Oh en het is toch echt duidelijk een 'goedkoper' model dan degene waar ik zolang naar heb zitten staren:

Eerste interwebs plaatjes
doepfer_dark_energy_prototype_01.jpg

Mijn model
234455.jpg

Niet dat het veel uitmaakt want het blijft een mooi ding. :halleluja

Ik heb er een patch sheet voor gemaakt.
Als je dat handig lijkt kan ik je dat wel sturen.

Voorbeeldje:

DarkEnergy-patch-kl.jpg

Nou, problemen opgelost hoor! Net even een half uurtje zitten rommelen, heerlijk dit :D

Het stelt geen zak voor, maar als een klein demootje, kick, hat en snare zijn 1hit samples alle andere geluiden zijn Dark Energy;

Attachments

• AnalogeSet.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 123
Back