een bepaalde stroming acid house

jes303

DIY brain mods
dag allen,

ik heb de illusie dat er een bepaalde stijl acid house bestaat maar als ik daadwerkelijk het aantal nummers die in die stijl passen optel dan kom ik maar op een handjevol titels uit die ik me voor de geest kan halen. misschien kunnen jullie me helpen.

nummers als cry baby en stakker humanoid (beide van humanoid), evenals een onbekende remix van notabene the whee pappa girl rappers zijn eigenlijk de enige kwalitatieve 303 acid tracks die uit '88 komen die die stijl bevatten. andere titels - iemand?

ik heb dit overigens ook met een bepaald soort techno uit '91 - '93 (tja wat versta je tegenwoordig onder techno?), zoals bijv. work that mf van steve poindexter, sexual devient van blake baxter, robert armani en bepaald like a tim spul.

lijkt me wel leuk om nieuwe namen en titels te ontdekken uit die tijden.

A guy called Gerald - Voodoo Ray?

Een van mijn favo's! :)

Maar bedoel je misschien niet meer Acid uit Europa?

Re: een bepaalde stroming acid house

Origineel geplaatst door jes303
dag allen,

ik heb de illusie dat er een bepaalde stijl acid house bestaat maar als ik daadwerkelijk het aantal nummers die in die stijl passen optel dan kom ik maar op een handjevol titels uit die ik me voor de geest kan halen. misschien kunnen jullie me helpen.

nummers als cry baby en stakker humanoid (beide van humanoid), evenals een onbekende remix van notabene the whee pappa girl rappers zijn eigenlijk de enige kwalitatieve 303 acid tracks die uit '88 komen die die stijl bevatten. andere titels - iemand?

ik heb dit overigens ook met een bepaald soort techno uit '91 - '93 (tja wat versta je tegenwoordig onder techno?), zoals bijv. work that mf van steve poindexter, sexual devient van blake baxter, robert armani en bepaald like a tim spul.

lijkt me wel leuk om nieuwe namen en titels te ontdekken uit die tijden.

Humanoid was toch meer New Beat? Toen waren de glorie dagen voor Acid House alweer op hun einde aan het lopen. En Work that Motherfucker is overigens uit '89. Dit is wel een interessante link voor Chicago Acid House, de geschiedenis van house, de teloorgang van chicago acid en de platen:

http://www.jahsonic.com/

check voor platen ook hun Trax catalogus, dat label is samen met Dance Mania toch wel de ultieme referentie.

http://www.jahsonic.com/Trax.html

uit dat oldskoolachtige rijtje; misschien vind je deze wel lekker "mike dunn - magic feet" ik wel :)

je bedoeld het originele acid spul...check out een classic acid/house mix die ik vorig jaar ofzo heb opgenomen:

live: http://www.expansions.nl/filez/mixes/expansions4.ram
download: http://www.expansions.nl/filez/mixes/expansions4.rm

[EXPANSIONS]#4 / RE[tro]SPECT Tracklisting

1) Mr. Fingers - Can U feel it
2) 808 State - Let yourself go (303 mix)
3) Adonis - No way back (vocal)
4) A Guy Called Gerald - Voodoo Ray
5) Reese & Santonio - The Sound (Smoothe Mix)
6) Farley Jackmaster Funk - The Acid Life
7) Phuture - Acid Tracks
8) Frankie Knuckles/Jamie Principle - Baby Wants To Ride
9) Ce Ce Rogers - Someday
10) Raze - Break 4 Love
11) Marshall Jefferson - Open our eyes
12) Sueno Latino - Sueno Latino
13) The Night Writers - Let The Music (Use You)
14) Joe Smooth - Promised Land
15) Blaze - If you should need a friend
16) Ten City - That's the way love is (deephouse mix)
17) Inner City - Big Fun
18) Lil Louis - French Kiss
19) Donna Summer - I feel love (Patrick Cowley megamix)

Re: een bepaalde stroming acid house

dag allen,

Moeten ze in een of andere hit parade hebben gestaan dan?

Ik kan je zo 10 nummers opnoemen die waarschijnlijk wel te categoriseren zijn bij de acid stijl die
jij noemt. Tracks van bijv. Phuture, Fast Eddie, Adonis, Baby Ford, Armando enz.. zijn zelfst als het ware
blauwdrukken geworden voor hedendaagse stromingen binnen de acid/techno/house

Re: Re: een bepaalde stroming acid house

Re: Re: een bepaalde stroming acid house

Origineel geplaatst door Chinetti
Humanoid was toch meer New Beat? Toen waren de glorie dagen voor Acid House alweer op hun einde aan het lopen. En Work that Motherfucker is overigens uit '89. Dit is wel een interessante link voor Chicago Acid House, de geschiedenis van house, de teloorgang van chicago acid en de platen:

http://www.jahsonic.com/

check voor platen ook hun Trax catalogus, dat label is samen met Dance Mania toch wel de ultieme referentie.

http://www.jahsonic.com/Trax.html

Nee Humanoid was erg acid. Op Rephlex hebben ze net 2 cd's gereleased met oud werk. De ene als Stakker, dan andere als Humanoid (werk uit 1984 - 1988) en dat zijn 2 buitengewoon zure albumpjes :-)

nou wat ik eigenlijk bedoel is dat de meeste acid nummers die ik heb gehoord vaak complete draai-maar-aan-de-knoppen-en-druk-op-record takes zijn. ook al is dit wel onderdeel van de karakteristiek van acid, wat ik eigenlijk zoek zijn nummers die niet zo ellenlang door- en maar doorgaan, cutoff omhoog, omlaag, reso erbij eraf, maar echt zoals in cry baby zit - verschillende acid loops - die allemaal lekker chunky klinken - en daardoor heel groovy wordt. dus niet zozeer dat trance element. snappie? :confused:

nou wat ik eigenlijk bedoel is dat de meeste acid nummers die ik heb gehoord vaak complete draai-maar-aan-de-knoppen-en-druk-op-record takes zijn. ook al is dit wel onderdeel van de karakteristiek van acid, wat ik eigenlijk zoek zijn nummers die niet zo ellenlang door- en maar doorgaan, cutoff omhoog, omlaag, reso erbij eraf, maar echt zoals in cry baby zit - verschillende acid loops - die allemaal lekker chunky klinken - en daardoor heel groovy wordt. dus niet zozeer dat trance element. snappie? :confused:

Probeer http://www.acid-house.net/ eens als je die nog niet kent. Daar zijn een aantal hele fijne mixen te downloaden :okdan:

Ik weet trouwens niet of deze link al eerder is gepost, maar voor zo'n 1000 Chicago House mixen van de pioniers (van toen ze nog italo disco draaiden tot de glorie dagen) moet je echt even hier kijken:

www.deephousepage.com

das zoiezo de beste muziek site ever :halleluja :halleluja

en ik snap je303 wel met zijn chunky pattern gebaseerde tracks zoals WTMF

probeer iig wat sets uit op deephousepage
gruwelijk vette underground disco ook wel deephouse of garage genoemd
echter voor de door jou gezochte style kom je niet zovaak tegen
en valt toch wel onder de noemer chicago acid house
vooral ron hardy wilde met zijn opgepitchte acid house neigen naar wat jij techno noemt

volgens mij hebben zoiezo warehouse als djax veel none trancy acidhouse uitgebracht

A GUY CALLED GERALD
ooooooowww, nou dat was een meester.

ook om zijn

BLOW YOUR HOUSE DOWN

misschien nog wel beter dan voodoo ray :dj:

Met zo een verschikkelijk mooie slepende Latino analog mono synth lijn.

Wat erg klinkt als een MC202 of SH101...

Voor goede acid check ook Armando Gallop RIP & Ricky Smith & Eric Fortune!

Alles van Phuture ( in mijn ogen de uitvinders van de acid) maar dit is vaak al van voor 88.
Een hele obsure is the seven signs van dancer
Sharp as a knife Roxanne shante(acid mix)
En wat later acperience 1 van Hardfloor (een volledig acid orgasme)
Ook het eerdere werk van Derek May(transmat
:halleluja en Kevin Saunderson:halleluja :halleluja bevat zeer veel acid invloeden.)

Voor de meer ingetogen kant is het Mr Fingers zeer aan te raden.
Stevig stampen met Mr lee Pump up London en Rock this Place.
Hoop je hiermee een beetje van dienst te zijn geweest.

Mzzl Faab

Ik weet trouwens niet of deze link al eerder is gepost, maar voor zo'n 1000 Chicago House mixen van de pioniers (van toen ze nog italo disco draaiden tot de glorie dagen) moet je echt even hier kijken:

www.deephousepage.com

:okdan: Goeie site man, bedankt voor de tip. Even één mix gedownload kan toch nu al wel zeggen dat ik dit toch wel de betere house is :halleluja

Origineel geplaatst door faab
Mijn grote voorbeelden. Live zo mooi met 3 van die bakjes..

Heh, Hardfloor, zo een iel ziekelijk uitziend mannetje met overgekamd haar, erg lollig om naar te kijken :D

De eerste CHI acid plaat moet toch wel Farley Jackmaster Funks ' No vocals neccesary' zijn, waar ook de 'acid life' opstaat (zo een vette bass dat het gewoon bijna geen TB303 kan zijn!). Maar acid tracks is waarschijnlijk al eerder gemaakt.

In Den Haag is er begin en midden jaren 90 uit de Chicago stroming ook heleboel goede acid geproduceerd op labels als Bunker/Reference/Interference/ Acid Plane met bandst zoals Unit Moebius en Beverly Hills 808303(Wie heeft nou niet Sixpack en The American Lie in zijn platenbak staan!!?)

' :stupid B A N G T H E F * C K I N G W A L L S ' DJ D MAN

Origineel geplaatst door Raheem23
(Wie heeft nou niet Sixpack en The American Lie in zijn platenbak staan!!?)

Ik niet hoor... Wel in de mp3-bak, mag dat ook?

303like

303like

Origineel geplaatst door faab
Alles van Phuture ( in mijn ogen de uitvinders van de acid) maar dit is vaak al van voor 88.
Een hele obsure is the seven signs van dancer
Sharp as a knife Roxanne shante(acid mix)
Ook het eerdere werk van Derek May(transmat
:halleluja en Kevin Saunderson:halleluja :halleluja bevat zeer veel acid invloeden.)

@ mijn acid mening = ,....als ik me hierbij moet aansluiten dan ,dan is in de " oude " chicago sound
veel vooral mooie 303 basslines te horen ,dan moet je nar die link van sander gaan ,...ok !
voor de xtrm meer RAW acid ......
- moetje zeker op zoek naar labels [als we nog steeds over platen...praten]
zoals ; pulsar recordings ,oude recordings van freddy fresh ,ook als modulator ,[tering wat heeft die man een studio....]
analog records ,metroplex erg mooie producties,of de eerste 10 van labworks
maar das weer duits,...allemal verzamelaartjes begin80"
ik hoop dat ik je hiermee in de ,obscure , acid richting heb kunnen drukken
R.

"Vroeger" vond ik acid ook gaaf... ooit was er een nummer dat begon met een sample: "Mr Cook, - Yes - You have a son named Robin ... Robin Cook, aged 17? - Yes - I'm sorry Mr. Cook, you'd better come down to the station house, your son is dead. - Dead ??? ... how ??? - He died of an overdose? He died of an overdose.... overdose...." van wie was dat?

Valt me trouwens op dat die Oude Chicago Acid heel decent de 303 inzet met een 808 (of iig een zachtere kick) en dat het later steeds harder wordt (909 kick en meer resonantie en gedraai van de 303 met overstuur/distortion).

Heb ergens nog een casettebandje liggen met acid, zal het binnenkort weer eens beluisteren.. was iets met live uit mokeren (BE).

Back