Boeken

Stan112

Ingeburgerd
Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met Cubase SX3.
Nu heb ik nog enorm veel te leren. De driedelige serie van ASK Video had ik al gevonden, wat ontzettend leerzaam is. Nu keek ik op bol.com waar ook heel erg veel boeken over Cubase te vinden zijn.

Nu is het natuurlijk zonde om lukraak iets aan te schaffen, zonder te weten wat er in staat.

Ik ben vooral bezig met het produceren van elektronische muziek. Denk daarbij aan house / electro etc.

Zijn er boeken aan te raden, of juist af te raden.
Namelijk omdat een bepaald boek zich vooral toespitst op het opnemen van bijvoorbeeld gitaar / drum etc.

Gr Stan

Geen specifieke tip (Cubase en ik mogen elkaar niet), maar kijk eerder eens naar boeken op amazon.com, daar kun je bij veel boeken enkele pagina's inkijken, en de besprekingen van klanten zijn ook veel uitgebreider dan op bol. Plus: zelfs met verzendkosten vanuit de VS zijn de boeken een stuk goedkoper dan bij bol of waar dan ook in Nederland. Aangenomen dat je Engels geen probleem vind.

ik zou gewoon de handleidingen van steinberg zelf lezen die je bij cubase gekregen hebt, ik ken die andere handleidingen ook wel, maar de informatie die in de originele handleidingen staat is toch veel diepgaander dan de andere handleidingen.

ik zou gewoon eerst het getting started boek doorlezen van cubase.
en daarna in de manuals steeds de onderdelen opzoeken op het moment dat je dat nodig hebt.

Bijvoorbeeld:
je bent een track aan het maken en je wilt weten hoe je de vocals simpel in sync krijgt met een drumloop. Of je hebt een mooie percussieloop geprogrammeerd en je wilt dat cubase die pattern humanized (dus random velocity en timing fouten maakt).

Dat soort informatie staat goed beschreven in de originele handleiding en op dat moment dat je dat nodig hebt zoek je dat stukje gewoon even op in de originele handleiding.

Dat werkt mijn inziens veel beter dan zo'n simpel ander boekje waarbij je 1 truukje wordt geleerd om een taakje uit te voeren en je eigenlijk het pakket niet echt leert kwa mogelijkheden, wat je weer veel nieuwe creatieve ideeen kan opleveren.

Ik heb het basic producersbook van Steinberg Cubase sx3... Indien je interesse hebt laat maar weten via pm ofzo.

Groetjes

voor Cubase SX kan ik je het boek 'Handboek Cubase SX' van Robert Guérin aanraden. ISBN: 9039521832
het is een nederlands boek.

ook kan ik je het boek 'The dance music manual' van Rick Snoman aanbevelen. dit boek is niet specifiek op cubase gericht maar hierin word bij wijze van spreken alles over midi, audio, synthese, effecten, mixen en noem maar op besproken. deze is wel engels. ISBN: 0240519159

ik zou zeggen neem ze allebei en je hoeft je de komende weken niet te vervelen :D

succes.

Bedankt Mark!
Dat zijn volgens mij twee boeken waar ik zeker wat aan zal hebben!

Back