Welke computer moet je kopen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik hoor die mannen op het cubase.net forum allemaal zo stoeffen over een Western digital, had ooit de invoerder aan de lijn en hij beweerde dat je op alle ander schijven eieren kon op bakken terwijl je op hun WD schijf op volle toeren met je blote reet nog kon gaan opzitten. Enfin reclame maken voor zijn spul dat doet iedereen, maar in de VS hoor je er veel over pronken, maar hier heb ik er ook over gehoord.

Het enige wat ik nog niet kan volgen is dat RAID gedoe. Ik zoek volgend jaar misschien ook een bescheiden muziek Pc'tje te bouwen en zal daar dan nog wel wat over opzoeking moeten doen. Of kan er iemand mij al eens in twee woorden zeggen wat dat inhoud dat RAID (reet?:D ) gedoe.
hehhehe!
:D

Nou om effe te melden;

Mijn harddisk (oftewel mijn quannum fireball 6,4 GB in een amd athlon 1,3 ghz....die ik allang had moeten vergvangen) is gisteren volledig gecrashed.....en ik ben bang dat ik alles kwijt ben.......heb zojuist een maxtor 40 gb besteld die ik straks erin ga zetten....en dan weer xp opnieuw installeren......(ik kan wel janken).....maar ja eigen schuld; dikke bult.

Origineel geplaatst door C-Code
Nou om effe te melden;

Mijn harddisk (oftewel mijn quannum fireball 6,4 GB in een amd athlon 1,3 ghz....die ik allang had moeten vergvangen) is gisteren volledig gecrashed.....en ik ben bang dat ik alles kwijt ben.......heb zojuist een maxtor 40 gb besteld die ik straks erin ga zetten....en dan weer xp opnieuw installeren......(ik kan wel janken).....maar ja eigen schuld; dikke bult.

tering! klote man...... aarghh.......ik doe het ook niet genoeg, maar het moet weer gezegd worden: backups maken, backups maken, meer backups maken..... hopelijk is er nog data te redden!

linda

linda

Enkele maanden geleden vroeg ik advies, wat voor PC ik moest kopen.
De winkel raadde mij aan een atlon.

Maar hier op het forum werd toch verteld dat ik beter pentium kon kopen.

Maar de winkelier blijft erbij dat Atlon veel beter is als Pentium, voor harddiskrecording.
Hij rekent veel sneller.
Hij heeft dit jaar 250 systemen verkocht voor harddiskrecording, en werken allemaal goed.

Nu lees ik bovenstaande, dus denk ik dat het toch een Atlon word.

Alleen het probleem, de zaken die harddiskrecording verkopen zijn meestal te duur met de PC.

En zelf alles installeren is voor mij een gok, heb niet zoveel verstand van Computers.
En er komt toch heel wat bij kijken, wil het stabiel draaien.
Misschien heeft iemand nog een Tip behalve if4 waar ik PC en harddiskrecording kan kopen, voor een redelijke prijs.

Linda

volgens mij hebben we hier op het forum een computer-meneer die ook in audio-systemen wilde gaan...schaapje?

Re: linda

Origineel geplaatst door linda
Enkele maanden geleden vroeg ik advies, wat voor PC ik moest kopen.
De winkel raadde mij aan een atlon.

Maar hier op het forum werd toch verteld dat ik beter pentium kon kopen.

Maar de winkelier blijft erbij dat Atlon veel beter is als Pentium, voor harddiskrecording.
Hij rekent veel sneller.
Hij heeft dit jaar 250 systemen verkocht voor harddiskrecording, en werken allemaal goed.

Nu lees ik bovenstaande, dus denk ik dat het toch een Atlon word.

Alleen het probleem, de zaken die harddiskrecording verkopen zijn meestal te duur met de PC.

En zelf alles installeren is voor mij een gok, heb niet zoveel verstand van Computers.
En er komt toch heel wat bij kijken, wil het stabiel draaien.
Misschien heeft iemand nog een Tip behalve if4 waar ik PC en harddiskrecording kan kopen, voor een redelijke prijs.

Linda

Het installeren is een kwestie van gewoon doen, misschien lukt het niet in een keer maar zo doe je zeer nuttige ervaringen op :). De eerste keer dat ik een installatie maakte speciaal voor audio gebruik was ik ook even aan het klooien maar dat gaat vanzelf beter.

Het lijkt mij niet iets om een berg geld extra voor uit te geven.

Succes.

Ik kan een ieder die die computers maar ingewikkeld vind aanbevelen om toch op dat vlak wat bij te leren. Er zijn hier zat mensen die eng veel d'r van weten (kuch) maar dit zo vanzelfsprekend vinden dat het nog wel eens 'onhandig' overkomt bij anderen.

Bijv een blad als computeridee is een interessant blad om mee te beginnen. Die doen moeite om dingen duidelijk uit te leggen. Misschien dat er websites zijn die ook een interessante uitleg kunnen geven over dat onderwerp. (iemand tips?) Want ergens is het toch ook wel logisch dat je een duur apparaat koopt en er dan meer leert om te gaan om zo er mee te kunnen doen waarvoor je hem gekocht hebt.

Je kunt dat soort zaken wel overlaten aan anderen en is dan makkelijk maar je komt altijd vast te zitten op tijdstippen dat het niet uitkomt (als iets echt af moet bijv) en van iemand afhankelijk moeten zijn lijkt me ook niet zo fijn. De echte problemen daargelaten, daar komt menig veteraan gewoon ook niet uit dus is het logisch dat een adept dit ook niet zou kunnen.

Nogmaals:
En mijn lijst is dan bedoeld voor de mensen die bijna van wanhoop tegen de muren opklimmen omdat ze niet weten wat ze moeten kopen. Met die lijst kun je naar de winkel en het in elkaar laten zetten (zelf doen is ook leuk hoor, soort Ikea (maar dan anders) )
Dan komt er natuurlijk nog wel meer bij kijken maar met wat oefening en geluk (en een beetje hulp) kom je verder dan je gedacht zou hebben. (echt waar!)

Als je net een nieuwe computer hebt die goed in elkaar is gezet en je stop een Windows installatie CD erin dan moet je zo kunnen installeren. Als dit niet kan dan is je systeem niet goed in elkaar gezet, dit gewoon eisen als je het systeem koopt en als ze dat raar vinden gewoon niet kopen (jij bent HUN klant). En na een uur of 2 kun je alles klaar hebben inclusief de hardware drivers van je geluidskaart. En dat tweaken en zware generd is wel leuk maar je hebt het perse met die relatief snelle machines van tegenwoordig bijna niet meer nodig.

linda

linda

programma's en windows installeren dat lukt allemaal wel, maar als ik bepaalde instellingen moet doen in de bios, dan vind ik het toch wel een beetje eng worden.
Op mijn PC die ik voor internet gebruik durf ik alles, maar in mijn andere PC met protools DIGI001 blijf ik liever overal af.

Maar ik moet een andere PC hebben want ik draai nu op een pentium 111 600 dus te zwak voor Cubase en plugins.

Ook instellingen nu voor protools in protools zelf lukt allemaal aardig, maar ik hoor dat je niet zomaar cubase SX op je PC kan zetten.

Dat er dan een hoop instellingen in je PC verandert moeten worden, of zijn dat verkoop praatjes.

.. maar als ik bepaalde instellingen moet doen in de bios, dan vind ik het toch wel een beetje eng worden.
Door die instellingen te veranderen kun je niets kapot maken. En je kunt altijd weer de standaard instellingen terug halen. En in de handleiding van het moederbord staat altijd wel redelijk uitgelegd wat je met je BIOS instellingen kan doen. Maar tegenwoordig is veranderen van die instellingen niet meer zo nodig (vroeger was dat nl veel meer).
(Als je je BIOS gaat flashen (updaten) kan het wel fout gaan, maar ook dat is door de winkel weer te 'repareren')

Dat er dan een hoop instellingen in je PC verandert moeten worden, of zijn dat verkoop praatjes.

Verkoop praatjes. Maar dat schijnt er bij te horen. Maar als je die bewegende menutjes irritant vind dan kun je dat zo uitzetten en nog een paar van die dingen en je bent in principe klaar.

Als je Windows XP hebt geinstalleert je geluidskaart drivers en Cubase SX en al die plugins op een normale manier dan kun je heel gemakkelijk gewoon goed aan de slag en daar hoef je niet dagen nog de ultieme instellingen uit te zoeken (kan wel, maar hoeft niet). Het geheim zit gewoon in de kwaliteit van de hardware van de computer, als die OK is dan gaat het allemaal gemakkelijk zat.

Wat dan wel handig is is dat je al een 2e harde schijf gebruikt als je veel audiosporen opneemt met Cubase. Dat hoeft niet perse.

Dus het valt allemaal mee. :)

linda

linda

Ik hoorde dat je nu met de nieuwe cubase Sx zelfs via een spdif kabel op een geluidskaart, je 2e cpmputer eraan kan hangen.
Daar kun je dan weer plugins op draaien,
Dus de oude PC dient dan teminste weer ergens voor

PC configuraties

PC configuraties

Slechts een aantal moederborden en andere hardware komen voor mij persoonlijk in aanmerking als ik een snelle en vooral stabiele PC wil bouwen om muziek te maken.

Dit is mijn eigen top-5 inzake snelheid en stabiliteit.

1/ INTEL Maryville 2
2/ ASUS P4T533 C (SPDIF optie)
3/ GigaByte GA-8IHXP(3.0)
4/ ASUS P4G8X deluxe (SPDIF onboard !!!)
5/ Gigabyte GA-8INXP

Niet toevallig krijgen deze borden de stempel 'workstation' mee en ze zijn gebaseerd op Rambus of Dual DDR technologie, op basis van de Intel 850E (workstation) en 2705 (server) chipsets.
Rambus blijft, ondanks alle beweringen, nog steeds de meest stabiele en snelste oplossing.
Ikzelf werk met de Intel Maryville en de ASUS P4T, en deze PC's zijn zo rocksteady en snel dat er makkelijk vergelijkingen met een Mac G4 mogelijk zijn.Zeker onder XP! Maar de medaille heeft ook een keerzijde want het zijn dan ook de duurste mobo's, om over de Rambus geheugens nog maar te zwijgen... die kosten al gauw 300 euro en meer voor 512 meg, zeker als je de laatste 32-bit types kiest.

Als je reviews op websites als Tom's Hardware, Extremetech of Born to overclock leest, dan kan je niet anders dan het bovenstaande besluiten. 850E chipsets voeren huidig nog steeds de boventoon, en Rambus is absoluut niet dood, welke beweringen daarover ook de ronde gaan. Dual DDR is een alternatief dat ook niet echt veel goedkoper is dan Rambus, maar zo goed als even snel. (4.2 G/s-do i need to say more ?)
Ik ben absoluut geen AMD-fan. De talloze problemen met Via, KT of SIS chipsets indachtig blijf ik daar liever met mijn pollen af.Maar ik zal niet ontkennen dat er in een beperkt aantal gevallen toch nog AMD configs zijn waarmee je toch vrij probleemloos muziek kan maken, dat is van veel onbegrijpelijke factoren afhankelijk. Echter, met de bovenstaande mobo's heb je een garantie dat het allemaal probleemloos gaat werken. Zeker als je graag 5 tot 6 apps tegelijk wil openen, en daarbij nog 15 of meer virtuele synths wil draaien.

Wat HD-recording betreft zijn er ook maar 2 echt afdoende oplossingen. RAID en beter nog SCSI. Toch als je graag 24 tracks en meer wil gaan draaien.
Ik kies huidig steeds weer de Western Digital 'Caviar' type harddisks om hun uitmuntende prestaties en 8 meg cache geheugens.
En wat de casing betreft : graag Chieftec omwille van hun flexibiliteit en kwaliteit.

Oh ja, nog 1 ding: 850E chipsets zijn niet te overclocken...maar dat hoeft ook absoluut niet.
Maw, als je muziek wil maken kies je liefst voor een 'workstation', en niet voor een 'gamestation'...

De prijs van een systeem op basis van 1 van de bovenstaande mobo's is al haalbaar vanaf 950 euro zonder scherm, klavier of scsi-kaart en met 512 meg ram. In de winkel betaal je voor PC's op basis van de 850 chipset (Compaq prssario 4800 bv) al snel 1800 tot 2300 euro...en dan krijg je er geheid zo van die plastic surround speakertjes bij die ik liever in de vuilnisemmer zou keilen. Zelf bouwen is dus de boodschap!

Attachments

• chieftec.jpg
    chieftec.jpg
    18,7 KB · Bekeken: 137
linda

linda

Als ik dit zo hoor, zou ik willen dat ik zelf kon bouwen.

Opmerking over chieftec kasten (zie post van sKeLeTvM hierboven):
Het zijn inderdaad mooie kasten, goeie kwaliteit en flexibel, maar ze zijn echter niet stil. Althans, het design is meer gericht op goeie koeling dan op geluidsbeperking. Er zit wel een goeie voeding in, maar voor zover ik weet geen lownoise. Daarnaast worden er extra case-fans bij geleverd; leuk voor een goeie koeling, maar dus niet geluidsbeperkend. Verder zitten er overal ventilatiegaten etc.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Opmerking over chieftec kasten (zie post van sKeLeTvM hierboven):
Het zijn inderdaad mooie kasten, goeie kwaliteit en flexibel, maar ze zijn echter niet stil. Althans, het design is meer gericht op goeie koeling dan op geluidsbeperking. Er zit wel een goeie voeding in, maar voor zover ik weet geen lownoise. Daarnaast worden er extra case-fans bij geleverd; leuk voor een goeie koeling, maar dus niet geluidsbeperkend. Verder zitten er overal ventilatiegaten etc.

Heb ook een Chiefteckast voor m'n computer. De extra fans zitten er niet meer in en hij is voorzien van dempingsmateriaal aan de binnenzijde (alle wanden van de kast). Enige dat je echt ng hoort is idd de voeding, verder is hij redelijk stil (en dus met een andere voeding nog stiller te krijgen).

Origineel geplaatst door Hazes
Heb ook een Chiefteckast voor m'n computer. De extra fans zitten er niet meer in en hij is voorzien van dempingsmateriaal aan de binnenzijde (alle wanden van de kast). Enige dat je echt ng hoort is idd de voeding, verder is hij redelijk stil (en dus met een andere voeding nog stiller te krijgen).

Maar als hij stil is dan is het idd een mooie kast :)

Er is een verschil tussen een merk computer en een computer die je kant en klaar koopt in een 'echte' computer winkel. Bij die laatste optie ben je niet veel duurder uit dan zelf knutselen. (ca. 25 euro denk ik)

Niet veel verstand hebben van computers heeft zo zijn voordelen! Je denk dan niet aan allerlei kleine dingen die de prestaties misschien met 0,001% kunnen verbeteren :) Ik word moe van mezelf als ik weer eens de bios in kruip.

iemand al wat testen gezien met audio en de Nforce 2 ?
nforce 1 was namelijk super snel toen die uitkwam .. zeker voor audio
ik heb het niet echt meer gevolgd de laatste tijd .. maar ben erg benieuwd ..

iemand ?

Re: PC configuraties

Re: PC configuraties

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Zelf bouwen is dus de boodschap!

Lieve sKeLeTvM,

Je mist de hele intentie van deze thread. En graag zou ik willen dat je in het vervolg meer moeite doet om daar op te reageren. Zo raakt het zwaar offtopic en dan had ik liever dat je een eigen thread hierover had opgestart.

En laat dat computergedoe maar over aan iemand over die er echt verstand van heeft. Jij hebt meer verstand en ervaring van muziek en ik meer van computers. Wat jij doet is alleen maar napraten van Tommie zonder ook maar eigen inzicht te tonen en schijnt te vergeten dat er zat alternatieven zijn die minstens zo goed werken voor een redelijke prijs. Of die wil je niet weten. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom om mensen te helpen met moeilijke beslissingen te maken zonder dat ze worden afgezet door een of andere verkoper. En wat jij doet is alleen maar nog meer verwarring zaaien.

Dan zou ik zeggen. Geef dan een lijst op met componenten zodat mensen hun eigen systeem kunnen bouwen (of laten bouwen) met jouw favoriete hardware. Dit moet dan een volledig systeem worden waar mensen blind op kunnen vertrouwen en goed mee kunnen werken. En nou stoppen met dat andere 'geneuzel'. En dat verschil van prijskaartje interesseert me ook niet, da's bijzaak.

Trouwens deze tread bevestig nog eens de noodzaak dat er een winkel is waar je zonder gedoe gewoon kant en klare systeemen kunt kopen die het goed doen en verder geen gezeik. (Schaapje?) En of die winkels er al bestaan zou ik niet weten, maar zo te horen dus niet. (Wie o wie?)
En zelf red ik me wel en wil best wel onder voorbehoud meningeen helpen met de keuzes maar ik hoopte door m'n lijst van 'systeem van de maand' dit al enigzins te hebben kunnen delen met jullie allen.

Re: Re: linda

dat is erg makkelijk inderdaad :)
en op zich is het niet eens moeilijk, als je maar de juiste bouwsteentjes bij elkaar kiest..

Origineel geplaatst door Svart Rose
Er is een verschil tussen een merk computer en een computer die je kant en klaar koopt in een 'echte' computer winkel. Bij die laatste optie ben je niet veel duurder uit dan zelf knutselen. (ca. 25 euro denk ik)

Niet veel verstand hebben van computers heeft zo zijn voordelen! Je denk dan niet aan allerlei kleine dingen die de prestaties misschien met 0,001% kunnen verbeteren :) Ik word moe van mezelf als ik weer eens de bios in kruip.

er zijn dingen die prestaties met veel procenten kunnen verbeteren...
niet dat dat bij hedendaagse computers altijd zoveel merkbaar verschil oplevert, maar in de tijd van de pentium 200 was toch elk procentje processorkracht gewenst, bios word je niet moe van en kun je ook niet echt prestatieveranderingen mee bereiken :W

Origineel geplaatst door Svart Rose

ik wil ook nog effe toevoegen dat je bij een compleet systeem bij problemen gewoon je doos compleet en al terug kan brengen wat wel een erg groot voordeel is ...

maar dat terzijde .. ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back