Moog Taurus III

En je kunt hem natuurlijk via midi volledig bespelen met je masterkeyboard.

Klopt ook wel idd.. Alleen issie wel een beetje te lomp voor in mijn studiootje.. (ik zoek excuses om 'm niet te 'moeten' kopen... :D )

ik zoek excuses om 'm niet te 'moeten' kopen...
Ik zoek geld om hem wel te moeten kopen :D

Vroeger had ik electrisch orgel les en heb ik dus ook leren spelen met pedalen dus iets aan pedalen zou ik wel willen. Maar ik denk dat ik eerder bij zo'n Roland PK5 midi pedalen uitkom kwa budget =(

Er zijn genoeg andere alternatieven:
Minimoog D
MacBeth X-Series modules
Mos-Lab modules
COTK modules
Modcan
En nog vele andere

MacBeth X-Series modules
Mos-Lab modules
COTK modules
Modcan

wat ik mij afvroeg, wat ik al van die Taurus3 gehoord heb heeft toch wel een eigen sound, laaagggg.....modulair kan je vanalles bereiken, maar waar haalt zo'n Taurus z'n eigen klank vandaan, de osc's? filter?

ik hou wel van traag voortdreunende John Carpenter-bassen :D

hmm wat is nou de meerwaarde van een taurus t.o.v. een little phatty??

taurus is duurder en heeft geen keyboard

De Taurus is geen Little Phatty. Compleet ander circuit.

maar waar haalt zo'n Taurus z'n eigen klank vandaan, de osc's? filter?

Ik had hier ergens een mooi overzicht van, maar wat mensen vaak negeren - de VCA speelt ook een rol.

waar haalt zo'n Taurus z'n eigen klank vandaan, de osc's? filter?
een belangrijk deel van "de" klassieke Taurus sound is Oscillator Beat dwz het licht ontstemmen van de osci's ten opzichte van elkaar. maar ook het filter en idd de VCA's zijn natuurlijk van groot belang

Overigens is de moderne Taurus III stukken complexer qua synthese model dan de T1 en ook de T2 en hij kan dus ook zeker "meer" maar die klassieke sound zit er dubbel en dwars in. En idd met volledige Midi controle. Naar mijn onbescheiden mening is de T3 de ulltieme bass-synth

Alleen snap ik niet waarom er geen blokgolf in zit, je zou eigenlijk zeggen dat dat niet zo heel veel werk zou moeten zijn.

Alleen snap ik niet waarom er geen blokgolf in zit
euh.. die zit er wel op hoor. Blok en zaagtand.. gelukkig wel!
De orginele Taurus I had alleen maar zaagtand, misschien dat je daarmee in de war bent.

2 x VCOs (Voltage Controlled Oscillators) with sawtooth waveform outputs
je hebt helemaal gelijk en ik sla een modderfiguur... damn!
komt omdat ik tot nu toe verdomd weinig tijd heb gehad om me in de Taurus te verdiepen, d'r kwam nog even een Polymoog Synth tussendoor en dat heeft me een beetje afgeleid :D
maar nu heb ik lekker vakantie! volop tijd om te freaken

Ik was al bang dat ik een modderfiguur zou slaan :D.

Die Resonator van de Polymoog is errug indrukwekkend, dus 't is je vergeven. Polymoog zelf overigens ook:

Polymoog zelf overigens ook
zeker en vast... dat ding is veel complexer dan ik had gedacht. niet makkelijk te temmen maar zo af en toe struikel je over hemelse geluiden. de Resonator is idd een belangrijk onderdeel van de Polymoog sound. Vermoedelijk ook de reden waarom de klanken me soms doen denken aan een Korg PS-3100

Back on topic: een Polypedal en een Taurus III passen netjes tussen de pootjes van de Poly. Het is krap maar dan heb je ook wel wat :D

Beetje offtopic, maar dat Taurus shirt is wel érg gaaf8)

taurus-t-shirt-photo.jpg

taurus_closeup.jpg

Ik wil m hebben!
de gustibus non est disputandum :r

Er zijn genoeg andere alternatieven:
Minimoog D
MacBeth X-Series modules
Mos-Lab modules
COTK modules
Modcan
En nog vele andere

Voor de Taurus 3 zijn er voor mij absoluut geen alternatieven! De Taurus 3 is een synth (bass) op zich met zo'n unieke sound die je nergens anders uit kunt halen, althans mijn ervaring en ik heb er al heel wat mogen bespelen :)

Laat mij zo zeggen de Taurus 3 is zo'n synth met een totaal eigen sound, net als bv de MiniMoog, de JP-8 etc. elk zo zijn eigen sound wat een soort standaard is waar andere synths zich weer aan proberen te meten, maar dat nooit zullen bereiken/zijn.

en ja de Taurus 3 is GEEN Little Phatty, totaal andere synth-engine enige overeenkomst is dat de layout dat er een beetje op lijkt. Vanwaar anders dat prijsverschil, niet vanwege die pedalen ipv toetsen denk ik.....:)

je kunt er ook je midi-controller/computer sequencer aan hangen, dus die pedalen zijn absoluut geen handicap.

de Taurus 3 is zo'n synth met een totaal eigen sound, net als bv de MiniMoog, de JP-8 etc
helemaal mee eens. Op papier is het natuulijk een hele simpele engine die je in een wip na kunt bootsen met vrijwel iedere andere synth. Maar we spelen niet op papier, we spelen op instrumenten. En dan blijkt het geheel toch altijd groter / anders dan een simpele optelsom van de onderdelen.

Een goeie vergelijking is misschien wel de TB-303... hoeveel klonen zijn er daar inmiddels niet van op de markt gebracht? sommigen klinken bijzonder goed maar er is niemand die z'n orginele TB-303 omruilt voor een kloon.

Net zoals voor 'n Mini, JP-8 of een CS-80 geld hier ook: als je perse die sound wil, moet je dat apparaat hebben. Hoed u voor imitaties!

heb ooit eens gelezen dat er in moog synths gewoon een loudness schakeling zit (zoals op versterkers) vandaar dat ze altijd zo diep klinken...

Back