rock guitar

Hansie

Ingeburgerd
Ik ben toetsenist en wil rockgitaar sounds aan mijn songs toevoegen. Kan iemand mij vertellen wat qualitatief momenteel de beste rockgitaar samples zijn? Misschien heeft iemand nog andere ideeen of tips om gitaar aan mijn songs toe te voegen.
Gr,
Hans

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien een gitarist met een goede gitaar vragen?

Idd beter een echte gitarist vragen, sample moet wel heel toevallig net passen.. mijn ervaring met gitaarsamples is dat het altijd net niet pastte o.i.d. en bijschaven / knippen hoor je meteen.

Virtual Gitarist heb ik een tijd terug weleens gebruikt, maar dat was een bijzonder flauw pakket eigenlijk.. volgens mij meer bedoeld om je idee te uiten, maar niet om werkelijk te gebruiken voor een productie.

het gaat allemaal om de speeltechniek, kies in ieder geval een pakket waarbij naarmate je een toets harder indrukt de gitaar meer over zijn nek gaat.

deze jongen kan als de beste spelen, en dat maakt het naar mijn mening zwaar overtuigend (kopen dat album, beste synth muziek in tijden!)

deze jongen kan als de beste spelen, en dat maakt het naar mijn mening zwaar overtuigend (kopen dat album, beste synth muziek in tijden!)
YouTube- messin with a guitar sound (will be on my next CD)

ik vind z'n skills ook wel geinig, en je ziet dat als je gitaar op een Motif speelt je zelfs langzaam verandert in een gitarist door maar dóór te blijven soleren en te fiemelen en te doen en zo dan uiteindelijk op Youtube /SF beland (toch niet voor niets 4 uur geoefend) ;)

En de juiste scales gebruiken.

het gaat allemaal om de speeltechniek, kies in ieder geval een pakket waarbij naarmate je een toets harder indrukt de gitaar meer over zijn nek gaat.

YouTube- messin with a guitar sound (will be on my next CD)

Nou, als gitarist vind ik dit totaal niet op een gitaar lijken, het komt niet in de buurt. De powercords die die aan de rechterkant van zijn Motif speelt klinken wel aardig en mijn mening is dan ook dat dat het enige bruikbare is. Neemt niet weg dat wat hiuj doet goed klink, absoluut, maar een gitaar is het niet.

Kijk eens naar realguitar.

Gewoon een droog gitaargeluid waar je zelf nog distortion over kan zetten.

En de juiste scales gebruiken.

Dat is 'van belang' als het gaat om solo's maar niet de meeste rock-gitaar partijen zijn gewoon begeleidend. Strums of tokkels. Lees je daardoor ook goed in, of ga goed naar instructional vids op YouTube kijken om goed in je vingers te krijgen hoe een gitarist akkoorden en begeleidingen speelt. Als je piano-liggingen gaat gebruiken gaat niet werken om een overtuigende partij neer te zetten.

Als je dit soort dingen leert en toepast dan scheelt dat al het halve werk, je kunt namelijk met helemaal niet zulke goede samples wel goedklinkende en overtuigende partijen neerzetten in een productie. Goed samples maar niet de goede noten, liggingen, voicings etc gaat m niet worden. Dan val je door de mand en haalt je productie naar beneden.

Dan zou ik eerder naar Real Strat kijken. En dan flink wat effecten.....

Als je een Strat-sound zoekt wel. Niet als je een dikke humbucker sound zoekt als rocksound, of meer een tele-sound etc...allemaal afhankelijk van de stijl muziek die je maakt.

Roland heeft hele mooie samples zitten in die nieuwe AX-synth (erg duur voor een omhang lead-synth, 1000 euro) en de nieuwe Juno Di (550 euro).
Vsti's met mooie gitaren ben ik nog niet tegengekomen. Voor mij ook een reden die Juno Di te kopen.

Een van de beste gitaar vst's welke ik heb is een Line6 POD2 waar m'n stratocaster kloon in geprikt is en welke ik als external instrument in cubase gebruik.

De midi aansturing wordt door een Human Interface Device gedaan....

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Uiteraard zal een gitarist altijd zeggen dat de kwaliteit en feeling van echte gitaar nooit gehaald zal worden, net zoals een saxofonist dat zal zeggen. En ik ben het daar nog mee eens ook.
Echter, ik wil weten wat het dichts benaderbaar bij een echte rock (slag)gitaar komt. Ik zal de tips gaan beluisteren en hopelijk kan ik er iets van gebruiken.
Nogmaals bedankt,
Hans

Back