MFOS Minisynth Adapter

Kneelz

Reuzebonk
Ik wil mijn Soundlab Minisynth graag met adapter voeden ipv 2x 9V blokbatterij.

De batterijen staan nu in serie dus ik neem aan dat ik dan een 18V adapter nodig heb?

Mijn vraag is: Welke adapter heb ik nodig (hoeveel vermogen/stroom?)???

Ik hoop dat iemand een uitkomst weet, 12V werkt iig niet dan valt het ding uit wanneer ik alles openzet (LFO en A/R inschakelen op alle OSC, AMP, Filter enzo)...

Dat zou ik niet doen ze lijken in serie te staan maar er is een middenaftakking dus betekent +9V,0,-9V..........dat gaat niet met een gewone adapter....je zult een voeding moeten bouwen.

grt Gert-Jan

oeps, dat klopt inderdaad ja + en - 9V...
Maar ik ben niet zo kundig, hoe bouw ik zoiets?

kan ik dat van een 'gewone' 9 volt adapter maken ook?

Laatst gewijzigd:
tnx voor de link ik had al even lopen zoeken op de site maar ik vond niks.
Maar wat een gedoe voor een voeding, tenmiste dat denk ik als ik er zo even snel een blik op werp.
Kan dat niet gemakkelijker ofzo...of is dit niet zo'n voor de hand liggend probleem en daardoor weinig oplossingen voor bedacht?
Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld met 2 dezelfde 9V adapters te werken en die aan te sluiten zoals je de batterijen aansluit? (ik zeg maar wat hoor)

Yep, dat kan ook. Gewoon twee 9V DC adapters. Van de ene de - naar je schakeling, dan de + daarvan aan de - van de andere en dat punt naar ground van de schakeling, en de overgebleven + naar de + van je schakeling. Ben je ook klaar.

De enige reden waarom dat minder handig is, is dat sommige schakelingen niet gelukkig worden van een halve voedingsspanning, dus je moet zorgen dat die adapters min of meer tegelijk aan gaan. Geschakeld stekkerblokje ofzo.

Hou er ook rekening mee dat de gemiddelde DC adapter niet zo lekker gestabiliseerd is, dus wel wat ruis en brom in je schakeling kan injecteren.

Nee je moet echt aanhouden wat er op die MFOS-link staat 1 adapter 9/12/15VAC gaat om die piekspanning die de adapters afgeven die worden gereduceerd/stabiliseerd door de spanningregelaars in combi met elco's(afvlakken).
Als je daaraan niet aan wil beginnen dan moet je een gestabiliseerde voeding pakken die zowel positief als negatief spanning en massa afgeeft.

grt Gert-Jan

nou, dan ga ik hem denk ik toch maar zelf bouwen volgens die MFOS link...
zo'n gestabiliseerde voeding met positief en negatieve spanning kost ook een hoop.
Zo te zien heb ik die PCB niet echt nodig want er zit niet al teveel electronica in.

Bestel wel wat onderdelen, bak ze aan elkaar, ff testen en dan een dikke prop lijm erover (op de IC's na dan. Bakkie eromheen en klaar.................(hoop ik)

hmmmmmmm, ik heb net die voeding even snel proberen op te te bouwen.
nadat ik hem af had (of dacht te hebben) aangesloten op de minisynth (ja direct want ook mijn multimeter werkt op een 9V blokbatterij en die heb ik dus niet meer)...

De + op +, - op - en de ground op ground (ja toch?)...dus ik had de batterijhouders van de + en - die naar de ground gaan op elkaar geklikt met de ground van me voeding ertussen en de rest de + en - aangesloten.

Nou dan doet ie niet veel, eigenlijk zo'n beetje niets. verdamt nogmal
Als ik alleen de plus en min aansluit daarentegen...dan doet ie wel WAT.
Maar niet wat ik graag zou willen hebben, er komt alleen een laag gebrom uit maar ik kan wel horen dat alle modules werken als ik eraan draai, dus VCO, VCF, LFO, AR, VCA...ze werken nog wel iig.

Nu had ik met mijn slimme hoofd dus eerst 2 adapters in serie erop aangesloten maar als er iets doorgebrand zou zijn zouden alle modules toch ook niet meer werken lijkt me?

misschien dat me voeding dan niet helemaal goed is...da hoop ik dan tenminste. ik heb namelijk wel 2200 mA Elco's gebruikt omdat ik er geen van 3300 kon vinden. En ik heb er daar 4 van opgezet, dus 2 per IC. EN mijn AC adapter is 9V ongestabiliseerd kwam ik thuis pas achter eigenlijk, maar ja, dan had ie nog wel fatsoenlijk geluid kunnen geven niet dan?

Ik had laatst ook problemen met mijn voeding, en wilde er voorgoed vanaf zijn. Heb zo'n velleman kitje gekocht voor 10 pieken, en een ringkerntrafo voor 25, even solderen, en klaar! :-)

Nu naar de problemen: de batterijen zijn niet meer aangesloten? (even zeker van zijn, want dat gaat ie niet leuk vinden)
Ongestabiliseerde AC maakt niet uit. De dioden, afvlakelcos en regulatoren zouden voor de stabilisatie moeten zorgen. Ik neem aan dat he 2200 uF Elco's gebruikt hebt, en niet mA? ;-)

Meer vragen, heb je op de polariteit van de dioden gelet?
De 7809 heeft als pinout: IN - AARDE - UIT
De 7909 heeft als pinout AARDE - IN - UIT
Dat heeft consequenties, aangezien de middelste pin verbonden is met het metalen stukje met gat, zorg dus dat de heatsinks elkaar niet raken (en gebruik een isolatoren om de heatsink te bevestigen)

nee ik heb inderdaad op de IC's pinnen gelet (datasheets gedownload) dus die moeten goed zitten.
Het metalen deel heb ik op een stuk aluminiumstrip gezet (2 aparte voor elke IC) en die blijven op afstand van elkaar doordat ik er tijdelijk een stuk eierdoos tussen heb getaped.
Moet dus geen kwaad kunnen. Vanavond ga ik naar mijn tweede leefadres en dan zal ik mijn analoge multimeter en cheapass scoop meenemen.
Kan ik morgen de boel is doormeten.
Met de multimeter op plus en ground voor +9V en min en ground voor -9V om te meten ???

Ow en hoe zou ik eventueel de minisynth ff snel kunnen controleren? Door de OUTPUT te meten...(en wat zou ik daar dan moeten meten/aflezen?)

Onee want dan moet ik natuurlijk wel een goede voeding hebben om die te kunnen testen,,,laat maar First Things First

multimeter: rood (plus) aan de plus, zwart (common) aan de aarde. Dan zou je 9V moeten meten.
Voor de min pool: rood aan de aarde, zwart aan de min. Wederom 9V.
Heb je de ontkoppelcondensatoren over de uitgangen gezet? Moeten een waarde van 1uF hebben ofzo.

De voeding werkt nu in ieder geval, alleen de minisynth zit nu even niet mee...
Geen goed functionerende A/R en ik hoor ook de PWM en 'width' pot ook niets veranderen.
Ik heb het één en ander nu doorgemeten volgens de troubleshoot van MFOS site, onder het kopje A/R generator. Vanaf het begin leken veel metingen goed te zijn maar verderop in het verhaal kwamen de dingen die ik niet mat (of meette of zoiets);

In gate mode:

- Over weerstand R4 geen spanning bij indrukken van de manual gate (S1)
- Op IC2 pin 7 (B) -9V bij indrukken EN niet-indrukken manual gate (moet dus +9V en -9V zijn)

In Trig'd mode:

- Bij indrukken van manual gate (S1) IC1 pin 10 (E) geen spanning, bij loslaten ook niet
- Bij indrukken van manual gate IC1 pin 12 (F) ook geen spanning
- De rest van het verhaal gaat over bovenstaande 2 IC-pins dus verder kan ik niet gaan met meten.

Zouden de IC's (1 en 2) naar de mallemoeren zijn?
PWM werkt ook via IC2 dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
Misschien dat iemand me er iets over kan vertellen en anders ga ik gewoon klakkeloos over op het bestellen van nieuwe IC's...

nou, ik denk dat ik toch wat meer moet gaan speuren... er klopt geen pik meer van.
LFO reageert op het geluid terwijl hij nergens ingeschakeld staat. De square waveform (en alleen die, die reageert op de manual gate van de A/R ook al staat ie helemaal niet aan ergens)......
ksnap er geen reet meer van

jeeeeeeeeeeeej hij doet het weer.
Voeding werkte dus al, maar de mini niet meer goed dus...

uit de troubleshoot leek me een probleem met IC1 en/of IC2

op goed geluk beide vervangen en alles werkt weer!

Bedankt voor de hulp hier verder!

Back