Eerste project: NPN Booster + simple Distortion

Soundmaster M

Stamgast
Deze kerstvakantie wil ik aan mijn eerste DIY projectje beginnen.
Na het zien van de Twincaster die een jongen van mijn studie heeft gebouwd en de topics van Hilltree e.a. op dit forum is het bij mij toch wel erg gaan kriebelen en deze vakantie ga ik me er dus toe zetten.

Ik wil een combinatie maken van een NPN booster (beginners project van diystompboxes.com, schema) en de simple distortion van Hilltree. Echter heb ik nog een paar vraagjes:

• Is het gebruikelijk om 9V te gebruiken in een pe(n)daal? Ik dacht altijd dat alles 12V was.
  • Begrijp ik het goed als de ground-draden van het schema aan de -pool van de batterij/dc-input én aan de sleeve van de TS/TRS-input en -output moeten?
  • Wat voor een weerstand moet ik in serie zetten met een LED welke ik wil gebruiken als indicator wil gebruiken of het effect aan staat? (Of dien ik dit zelf te berekenen met de standaard natuurkunde wetten a.d.h.v. de gegeven spanning en het maximale vermogen van de LED?
  • Is het mogelijk om een (stomp-)schakelaar in te bouwen waarmee ik de distortion voor of na de booster kan zetten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Is het gebruikelijk om 9V te gebruiken in een pe(n)daal? Ik dacht altijd dat alles 12V was.
9V is normaal aangezien de batterijblokjes die vaak in pe(n?)dalen aanwezig zijn ook 9V geven. Schematjes zoals een booster, distortion of overdrive werken natuurlijk ook op hogere spanningen, maar dan kan de klank een beetje anders zijn.

Begrijp ik het goed als de ground-draden van het schema aan de -pool van de batterij/dc-input én aan de sleeve van de TS/TRS-input en -output moeten?
Dat klopt. Alle massapunten moeten met elkaar verbonden zijn.

Wat voor een weerstand moet ik in serie zetten met een LED welke ik wil gebruiken als indicator wil gebruiken of het effect aan staat? (Of dien ik dit zelf te berekenen met de standaard natuurkunde wetten a.d.h.v. de gegeven spanning en het maximale vermogen van de LED?
Als je dit gaat uitrekenen kom je vaak dingen uit als 330 of 470 ohm. In de praktijk gebruikt men meestal 1 kilo-ohm (of meer zelfs).

Is het mogelijk om een (stomp-)schakelaar in te bouwen waarmee ik de distortion voor of na de booster kan zetten?
Dat is mogelijk, alhoewel het waarschijnlijk weinig nut heeft. Een booster voegt enkel wat extra volume toe. De simple distortion is namelijk een passief schema, dus je hebt wel wat extra volume nodig om die goed te laten werken. Daarom kun je best de booster ervoor schakelen als voorversterkertje om die tevreden te houden.

Het is natuurlijk wel uit te voeren met een 3PDT voetschakelaar (misschien ook met DPDT?).

Succes! :okdan:

Als je dit gaat uitrekenen kom je vaak dingen uit als 330 of 470 ohm. In de praktijk gebruikt men meestal 1 kilo-ohm (of meer zelfs).

Hoe lager de waarde hoe feller de led brandt (hou de maximale stroom door de led in acht) hoe hoger de waarde hoe minder vermogen van de batterij gevraagd wordt die dus langer mee zal gaan. Kies ook voor een low current type. Dat scheelt al snel tot een factor 10 in stroomverbruik.

Een 9V blok met een capaciteit van 500mAh kan een standaard led (20mA) 25 uur laten branden. Een low current led (2mA) kan hier maar liefst 250 uur op branden.

Oke, dank allen voor de hulp tot nu toe.
Ik heb nog 2 vraagjes:

• Wat is een goede site (of meerdere) om alle benodigde onderdelen (incl een "gaatjesbord" en een behuzing) te kopen?
  • Hoe kan ik een gekochte behuizing voor mijn circuit verven/spuiten?

http://www.newtone-online.nl/

Zit in den bosch en heeft alles wat je nodig hebt, woon zelf in Rosmalen, dus ook in de buurt :-)

Maar Banzai in duitsland is fijn, Conrad electronics in NL, Musikding, Tubetown en vooral veel eBay, het is allemaal niet zo exotisch (gelukkig).

http://www.newtone-online.nl/

Zit in den bosch en heeft alles wat je nodig hebt, woon zelf in Rosmalen, dus ook in de buurt :-)

Maar Banzai in duitsland is fijn, Conrad electronics in NL, Musikding, Tubetown en vooral veel eBay, het is allemaal niet zo exotisch (gelukkig).

Wow, Newtone kende ik maar dat hij in DB zat wist ik niet. En nog op de Maaspoort ook nog, 3 minuten lopen van mij af. Perfect!

Edit:
Is er tevens een makkelijk wet/dry-mix schema te vinden, die ik op de distortion kan gebruiken?

Laatst gewijzigd:
Simpelste dry/wet die ik ken: men neemt een potentiometer, sluit de 'dry' aan op pin 1 (inputsignaal), 'wet' (uitgang van de distortion) aan op pin 3 en op pin 2 verschijnt dan de dry/wet-mix. Deze methode is zeker niet perfect en experimenteren met de waarde van de pot is een must (ongeveer 25k/50k/100k), maar wel zeer simpel.

Ik heb alle onderdelen al binnen, maar ik moet nog een printplaat hebben.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Wat voor type kan ik het beste gebruiken?

Wat je zelf wilt. Ik gebruik meestal experimenteerprint met banen (horizontale banen koper), gaatjes (wat koper rond ieder gaatje) is soms ook handig. Je koopt best wat van iedere soort.

Uiteraard kun je ook 'echte' prints zelf etsen of laten maken, maar dit is niet nodig voor een klein project.

Oke, ik ga denk ik voor "gewone" gaatjesprint,
dat lijkt mij het handigst werken.

Ik heb voor de condensators Elco's genomen, en voor de niet gepolariseerde condensator (1uF) een MKS02 folie-condensator genomen. Zijn dit de juiste keuze's? Ik heb het namelijk nog niet echt duidelijk wat het verschil is tussen alle soorten.

Er staat geen condensator van 1uF in het schema, wel een van '.1uF'. Dat is hoe Amerikanen (onduidelijk) 100nF aanduiden. Deze condensator is er enkel om de (mogelijke) gelijkspanning uit de ingang te filteren, dus 1uF moet ook werken.

Dat is wel een vrij grote waarde voor een MKS foliecondensator, misschien een dure keuze geweest? MKT condensatoren zijn goedkoper en zeer geschikt voor dit soort kleine schema's.

Alle andere condensatoren zijn inderdaad elco's, ze zijn allemaal groter dan 1uF en hebben een polariteit (juist aansluiten dus!).

Er staat geen condensator van 1uF in het schema, wel een van '.1uF'. Dat is hoe Amerikanen (onduidelijk) 100nF aanduiden.

'uF' is eigenlijk 'µF' omdat het soms moeilijk is om de griekse letter 'mu' te vinden op een toetsenbord.
die µ staat voor micro, wat 1000 nano is. bv 1 micrometer (µm) is 1000 nanometer (nm).
dus is ook 1 microfarad (µF of dus uF) 1000 nano farad (nF).

Er staat geen condensator van 1uF in het schema, wel een van '.1uF'. Dat is hoe Amerikanen (onduidelijk) 100nF aanduiden. Deze condensator is er enkel om de (mogelijke) gelijkspanning uit de ingang te filteren, dus 1uF moet ook werken.

Dat is wel een vrij grote waarde voor een MKS foliecondensator, misschien een dure keuze geweest? MKT condensatoren zijn goedkoper en zeer geschikt voor dit soort kleine schema's.

Alle andere condensatoren zijn inderdaad elco's, ze zijn allemaal groter dan 1uF en hebben een polariteit (juist aansluiten dus!).

Ja ik zag gisteren pas dat ze ook gewoon niet-gepolariseerde Elco's verkopen.
Ik ga nu even uitzoeken wat MKS en MKT enzo inhoud.

(En ik heb .1uF aangezien voor 1uF, maar toch fijn dat hij waarschijnlijk wel werkt.)

'uF' is eigenlijk 'µF' omdat het soms moeilijk is om de griekse letter 'mu' te vinden op een toetsenbord.

Bij forumposts gebruik ik 'u' omdat dat wat vlotter typt en ook duidelijk is. Op een Qwerty is een 'µ' namelijk niet te bespeuren.

Ik ga nu even uitzoeken wat MKS en MKT enzo inhoud.
Dat duidt op een verschillend materiaal voor het diëlektricum van de condensator (de isolatielaag tussen de 2 'platen'). Foliecondensatoren gebruiken polyester, de afkorting duidt op welk type. Zo heb je polyethyleen, polystyreen, etc... Afhankelijk van de gebruikte stof zijn de eigenschappen en prijs van de condensator een beetje anders. Je raakt al een heel eind met de 'gewone' keramische en/of MKT-condensatoren.

Bij forumposts gebruik ik 'u' omdat dat wat vlotter typt en ook duidelijk is. Op een Qwerty is een 'µ' namelijk niet te bespeuren.

Dat duidt op een verschillend materiaal voor het diëlektricum van de condensator (de isolatielaag tussen de 2 'platen'). Foliecondensatoren gebruiken polyester, de afkorting duidt op welk type. Zo heb je polyethyleen, polystyreen, etc... Afhankelijk van de gebruikte stof zijn de eigenschappen en prijs van de condensator een beetje anders. Je raakt al een heel eind met de 'gewone' keramische en/of MKT-condensatoren.

µ (Alt Gr +M) ;)

Nog een vraagje:
Ik zie bij veel mensen een stereo input, waarbij de Ring aan de Ground gelinked wordt, ook als ze een mono output hebben. Waarom?

Nog een vraagje:
Ik zie bij veel mensen een stereo input, waarbij de Ring aan de Ground gelinked wordt, ook als ze een mono output hebben. Waarom?
Hiermee maak je verbinding met de massa van het apparaat, het is dus eigenlijk een aan/uit schakelaar in de masse, in de "min". Bij batterij gebruik voorkom je zo dat het apparaat aan blijft staan wanneer je de "jack" plug er uit haalt.

Back