MFB Kult verkeerde adapter??

Goof

Stamgast
Hi guys. Via marktplaats een MFB kult gekocht. Als ik hem aan zet zie ik het display zwak oplichten en verder werkt er niks. Vraag me af of er wel de juiste adapter bij geleverd is. 9V, mijn gevoel zegt dat zo'n ding 12v nodig heeft...

Ik kan online nergens vinden wat voor power supply dit ding nodig heeft.

Iemand tips? Misschien wel iets anders aan de hand dan de adapter?
mfb_kult.jpg

Je kan ook even MFB mailen, ik meen dat die vlot antwoorden (of dat deden ze toch). Joris

@Marcuu: ik zie inderdaad veel 12v op die site, maar niet specifiek voor de MFB Kult
@Pjoris: Ga ik ff doen.

Mocht iemand nog suggesties hebben, hoor het graag. Misschien is het de adaptor niet, maar iets anders..

Je zou die adapter na kunnen meten of er wel 9V uitkomt. Op mp staat z,n Kult te koop anders mail je die verkoper. Misschien ff geduld en iemand beantwoord je vraag op synthforum ;-)

Ff 12V er op zetten zou niet zo veel kwaad kunnen. Hij pakt wat die nodig heeft.

Je zou die adapter na kunnen meten of er wel 9V uitkomt. Op mp staat z,n Kult te koop anders mail je die verkoper. Misschien ff geduld en iemand beantwoord je vraag op synthforum ;-)

Ff 12V er op zetten zou niet zo veel kwaad kunnen. Hij pakt wat die nodig heeft.

Dat is onzin.

Een te hoge spanning kan wel degelijk kwaad. een iets hogere spanning niet perse. Maar het is wel afhankelijk van het interne voedingscircuit van de MFB. De handleiding is niet langer dan 3 pagina's en vertelt er helemaal niets over. Zit er geen typeplaatje op met info?

is voor spanning idd onzin, voor de stroom kun je wel een zwaardere adapter gebruiken dan nodig is.

Geen typeplaatje op het ding. Wel een reactie van MFB binnen per email: "
The KULT need 7,5V min 300mA."
Zit nu 9v adapter bij. Dat moet dan dus een 7,5V zijn?!

Nu 500ma en volgens MFB dus 300ma nodig. Maakt het aantal ma veel uit?

Meet nou eens welke spanning er (zowel belast als onbelast) uit die adapter komt.
Voor 5 euro heb je trouwens een universele adapter met diverse spanningen instelbaar.
Let er idd op dat je de 7,5 volt niet overschreidt!
Gozer, niet iedereen heeft zulk gereedschap liggen. Ik koop straks een universele adapter en zal het resultaat ff posten hier.

Heeft ie soms wisselspanning nodig?? zoals alesis apparaten, die doen ook vreemd op gelijkspanning... het staat meestal achterop de apparaten zelf

Wissel (AC) wordt aangeduid met een sinus. Gelijkspanning (DC) is een streepje met een paar puntjes eronder of boven.. ff kwijt

Edit: Duidelijk.. Een AC adapter in de DC in connector zoals hieronder vermeld. Hij heeft dus geluikspanning nodig.. zoals de meeste universele adapters leveren

Dit is uit een algemene MFB handleiding
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH/MFB-SYNTHe/MFB_ENGL.DOC

Setting up the MFB-Synth

The AC adapter is plugged into the DC IN connector. Be careful only to use the supplied AC adapter, as standard-issue AC adapters do not supply the necessary voltage. Connect the MFB-Synth to your amplifier or mixer via the AUX OUT socket. The MIDI IN connector can be connected to the MIDI OUT socket of any MIDI capable synthesizer or keyboard. After making sure all connections are made, the MFB-SYNTH can be switched on by pressing the ON/OFF switch.

vaak noemt men een adapter met DC output nog steeds een "AC adapter" vanwege de AC aan de inkant van de adapter. Lekker verwarrend.

Maar je hebt dus DC nodig. De polariteit moet natuurlijk ook wel goed zijn!

vaak noemt men een adapter met DC output nog steeds een "AC adapter" vanwege de AC aan de inkant van de adapter. Lekker verwarrend.

Maar je hebt dus DC nodig. De polariteit moet natuurlijk ook wel goed zijn!
Geen idee, er staat namelijk helemaal geen aanduiding op het apparaat zelf.

Geen idee, er staat namelijk helemaal geen aanduiding op het apparaat zelf.

Volgens de MFB handleiding draait het spul op DC, geluikspanning dus.. als het een AC/DC adapter is moet het kloppen. Als het adapter AC oftewel wisselspanning levert zal het dus niet gaan werken... staat er niets op het adapter zelf behalve de spanning en stroomsterkte???
Bij twijfel misschien toch een universeel adapter regelen om te testen.. die zijn meestal AC/DC. En idd zoals Nicolas zegt; polariteit moet ook goed zijn.

met verkeerde polariteit heb ik in een kurzweil wel eens gehad dat het display wel aanging maar er geen klank uitkwam. Ik gok dus dat je op zoek moet naar een adapter:

7,5 V DC (gesteld dat dit dezelfde is als de MFB synth dus)
omgekeerde polariteit tov de adapter die je nu gebruikt

Problem solved! Het was toch gewoon de adapter. Nu werkt ie top. Universeel adaptertje gekocht voor € 12,95

Back